The apocalyptic conflict in Assunção de Salviano, by Antonio Callado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40185719

Keywords:

literature, imaginary, Christianity, communism

Abstract

What is the role of art in the formation of the imaginary? An unquestionable certainty is the fact that through art one can glimpse new images, potentially instituting the renewal of unconscious archetypes. Following a detailed description of the later chapters of Assunção de Salviano, by Antonio Callado, the main purpose of this investigation is to show how literary art institutes and renews images of the sacred, especially archetypes of Christ and Antichrist. Based on the hermeneutic of Gilbert Durand's imaginary, the correlation between the alchemical world of symbols and the experiences and knowledge of the psychology of the unconscious of Carl Gustav Jung, as well as Gaston Bachelard’s dream-creativity, this study analyses the development of Salviano’s character after his Christian religious conversion and his “great conflict” with the leader of the Communist Party. Thus, the effect of literary art in the fabrication of new images of unconscious archetypes, manifested in the clash between the communist imaginary and the imaginary of the Christian doctrine of a lost paradise, is consequently revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, Gaston (2013). A terra e o devaneio da vontade: ensaio sore a imaginação das forças. Tradução

de Maria Ermantina de Almeida P. Galvão. São Paulo: Martins Fontes.

CALLADO, Antonio (1954). Assunção de Salviano. Rio de Janeiro: José Olympio Editora.

DURAND, Gilbert (2002). As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral.

Tradução de Hélder Godinho. São Paulo: Martins Fontes.

ELIADE, Mircea (s/d). Mito do eterno retorno. Tradução de José A. Ceschin. São Paulo: Mendonça.

ELIADE, Mircea (1972). Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva.

ELIADE, Mircea (1979). Imagens e símbolos. Lisboa: Minerva.

ELIADE, Mircea (1992). O sagrado e o profano. Tradução de Rogério Fernandes. São Paulo: Martins Fontes.

ELIADE, Mircea (2000). Mitos, sonhos e mistérios. Tradução de Samuel Soares. Lisboa: Edições 70.

ELIADE, Mircea (2008). Tratado de história das religiões. Tradução de Fernando Tomaz e Natália Nunes. São

Paulo: Martins Fontes.

ELIADE, Mircea (2013). Mito e realidade. Tradução de Pola Civelli. São Paulo: Perspectiva.

JUNG, Carl Gustav (s/d). O homem e seus símbolos. Tradução de Maria Lúcia Pinho. 5. ed. Rio de Janeiro:

Nova Fronteira.

JUNG, Carl Gustav (2011a). Mysterium Coniunctionis: os componentes da coniunctio, paradoxa, as

personificações dos opostos. Petrópolis: Vozes.

JUNG, Carl Gustav (2011b). Escritos diversos. Tradução de Mateus Ramalho Rocha e Lúcia Orth. Petrópolis: Vozes.

JUNG, Carl Gustav (2012a). Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Tradução de Maria Luiza Appy e Dora

Mariana R. Ferreira da Silva. Petrópolis: Vozes.

JUNG, Carl Gustav (2012b). Resposta a Jó. Tradução de Mateus Ramalho Rocha. Petrópolis: Vozes.

KUJAWSKI, Gilberto de Mello (1994). O sagrado existe. São Paulo: Ática.

MAGALHÃES, Antonio; BRANDÃO, Eli (2012). O diabo na arte e no imaginário ocidental. In:

MAGALHÃES, Antonio et al. (Orgs.). O demoníaco na literatura. Campina Grande: EDUEPB.

OTTO, Rudolf (2007). O sagrado: os aspectos irracionais na noção do divino e sua relação com o racional.

Tradução de Walter O. Schlupp. São Leopoldo: Sinodal/EST; Petrópolis: Vozes.

PENIDO, Maurílio Teixeira Leite (1949). O itinerário místico de São João da Cruz. Petrópolis: Vozes.

PITTA, Danielle Perin Rocha (2005). Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica.

Published

2019-07-10

How to Cite

Karlo-Gomes, G. (2019). The apocalyptic conflict in Assunção de Salviano, by Antonio Callado. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (57), 1–11. https://doi.org/10.1590/2316-40185719