For an anatomy of the literary gesture: self-design and critical exercise in Laura Erber

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40185711

Keywords:

self-design, form, reader

Abstract

“Is it so dangerous to speak of what unleashes?”, asks Laura Erber in the text (poem?) “A retornada”, which closes the eponymous book released by Reliquary Editions in 2017. Erber’s writing, which seems to combine biographical details and elements that tend towards autofictional speculation, is organized around a binomial: the questioning of an author's presence that refers to the construction of self and to the form and the critical exercise undertaken by the whole work. In the first place, the comfort of the presence of a lyrical self, which would indicate a certain appropriateness to the form, comes before the author's confessed feeling about the classificatory imprecision of the whole book. Extracting gender labels from Laura Erber’s text, and to some extent relativizing the notion of literary autonomy, we are interested in exploring the construction of a self-design (Groys, 2016) and the author's critical exercise (Laddaga, 2013) both linked to form, in which several textual indexes seek to guide its reception, despite imploding its readers’ horizon of expectations (Jauss, 1994).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland (2011). Diário de luto. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Editora Martins Fontes.

BOURDIEU, Pierre (1996). A ilusão biográfica. In: BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução de Mariza Corrêa. Campinas: Papirus. p. 183-191.

COMBE, Dominique (2010). A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e autobiografia. Revista USP, São Paulo, n. 84, p. 112-128.

ECO, Umberto (1989). Sobre os espelhos e outros ensaios. Tradução de Beatriz Borges. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

ERBER, Laura (2017). A retornada. Belo Horizonte: Relicário, 2017.

ERBER, Laura (2013). O demônio da possibilidade: imagem e incerteza em alguma poesia brasileira recente. Celeuma, São Paulo, n. 3, p. 67-83.

GROYS, Boris (2016). La obligación del diseño de si. Traducción del Paola Cortes Rocca. In: GROYS, Boris. Volverse público: las transformaciones del arte en el ágora contemporânea. Buenos Aires: Caja Negra. p. 21-36.

HOLLANDA, Heloísa Buarque. Posfácio. In: ERBER, Laura (2017). A retornada. Belo Horizonte: Relicário, 2017. p. 51-58.

JAUSS, Hans Robert (1994). A história literária como provocação à teoria da literatura. Tradução de Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática.

LADDAGA, Reinaldo (2013). Estética de laboratório: estratégias das artes do presente. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Martins Fontes.

LEJEUNE, Philippe (2008). O pacto autobiográfico. In: LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora da UFMG. p. 13-47.

MOLLOY, Sylvia. Desarticulaciones (2011). Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

RIBEIRO, Gustavo Silveira (2017). Laura Erber: para retomar a posse dos próprios abismos. Suplemento Pernambuco, Recife. Disponível em: https://bit.ly/2sOzMqQ. Acesso em: 27 ago. 2017.

Published

2019-07-09

How to Cite

de Góis, E. (2019). For an anatomy of the literary gesture: self-design and critical exercise in Laura Erber. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (57), 1–7. https://doi.org/10.1590/2316-40185711