Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-4018579

Keywords:

enunciative unframing, Veronica Stigger, Delírio de Damasco, Barbara Smith

Abstract

This paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio (2013). A comunidade que vem. Belo Horizonte: ed. Autêntica.

AGAMBEN, Giorgio (2007). O autor como gesto. In: AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo.

BARTHES, Roland (2011). A morte do autor. Da obra ao texto. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes. p. 57-64.

BARTHES, Roland (2011). Da obra ao texto. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes. p. 65-75.

BARTHES, Roland (1987). O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva.

BENVENISTE, Émile (2005). Problemas de linguística geral I. São Paulo: Pontes.

DELEUZE, Gilles (2014). O que é o ato de criação? In: DELEUZE, Gilles. Textos sobre estética. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

DELEUZE, Gilles (1998). Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva.

DERRIDA, Jacques (2014). Essa estranha instituição chamada literatura. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

FOUCAULT, Michel (2002). O que é um autor? Portugal: Veja/Passagens.

HARPER, Douglas (Org.) (s.d.). Online Etymology Dictionary. [S.l.]. On-line. Disponível em: https://www.etymonline.com/word/danger. Acesso em: 7 jul. 2018.

ISER, Wolfgang (2013). O fictício e o imaginário. Rio de Janeiro: Ed. UERJ.

LIBRANDI, Marília (2014). Escritas de ouvido na literatura brasileira. Literatura e sociedade, São Paulo, v. 2, n. 19, p. 131-148.

LUDMER, Josefina (2013). Aqui América Latina: uma especulação. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

NODARI, Alexandre (2017). Quase evento: sobre a estoricidade da experiência literária. Revista eLyra, n. 10, p. 55-77, dez.

PENNA, João Camilo (2010). Veronica Stigger e a arte de dessentir. Blog da Cosac Naify, São Paulo. On-line. Disponível em: https://bit.ly/2HClnn2

SMITH, Barbara Herrnstein (1974). Poetry as fiction. In: SMITH, Barbara Herrnstein. New directions literary history. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

STIGGER, Veronica (2012). Delírio de Damasco. Florianópolis: Cultura e Barbárie.

STIGGER, Veronica (2013). Pré-histórias: uma arqueologia poética do presente. Z Cultural, Rio de Janeiro, ano 8, n. 3. Disponível em: <http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/pre-historias-uma-arqueologia-poetica-do-presente-de-veronica-stigger/>. Acesso em: 30 jun. 2018.

LEVI-STRAUSS, Claude (2011). Introdução à obra de Marcel Mauss In: LEVI-STRAUSS, Claude. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify.

Published

2019-07-09

How to Cite

Loyola Comin, C. (2019). Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (57), 1–11. https://doi.org/10.1590/2316-4018579