Marília Garcia:

where do the poem's propellers lead us?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-40185516

Abstract

In 2017, the Brazilian poet Marília García published Câmara lenta, a book in which we find a remarkable dialogue with her recent aesthetic experiments and the formal resolution of each poem. The theme of means of transportation, a link with other poetics of modernity, gains here a particular treatment and aligns with other contemporary questions. The propellers, turbines, flights, and aircraft that frequently appear in her verses share space with a lyrical subject at the threshold of disintegration, but who insists on the poem as a way to echo the unique and anchored experience in the time that constitutes human life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOSI, Viviana (2010). Poesia auto-móvel. Teresa: Revista de Literatura Brasileira, São Paulo, n. 10-11, p. 121-141.
CATRÓPA, Andréa (2015). Quem fala nos textos críticos de Ana Cristina Cesar? In: FALEIROS, Álvaro; ZULAR, Roberto; BOSI, Viviana (Org.). Sereia de papel: Visões de Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: Editora da UERJ.
CESAR, Ana Cristina (2013). Poética. São Paulo: Companhia das Letras.
COMBE, Dominique (2010). A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia. Revista USP, São Paulo, n.84, p. 112-128.
FLUSSER, Vilém (2017). A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume.
GARCIA, Marília (2006). 20 poemas para seu walkman. São Paulo: Cosac Naify; Rio de Janeiro: 7Letras.
GARCIA, Marília (2010). A topologia poética de Emmanuel Hocquard. 162 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) ”“ Universidade Federal Fluminense, Niterói.
GARCIA, Marília (2016). Um teste de resistores. Rio de Janeiro: 7Letras.
GARCIA, Marília (2017). Câmera lenta. São Paulo: Companhia das Letras.
GOLDSMITH, Kenneth (2011). Uncreative writing: managing writing in the digital age. Nova York: Columbia University Press.
GORMLEY, Anthony (2007). Blind Light. Anthony Gormley. Site pessoal. Arquivo de exposição. On-line. Disponível em: < https://bit.ly/2wsTMQe>. Acesso em: 24 jun. 2014.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (1998). Esses poetas: uma antologia dos anos 90. Rio de Janeiro: Aeroplano.
MALPOIX, Jean-Michel (2001). La poésie, autobiographie d’une soif. Jean-Michel Maulpoix & Cie. Blog pessoal. On-line. Disponível em: <https://bit.ly/2PTdNrt>. Acesso em: 21 jun. 2018.
MILANEZE, Erica (2014). O lirismo crítico e a pós-poesia: diferentes propostas estéticas para a poesia contemporânea. Travessias Interativas, Sergipe, V. 8, n. 2. Disponível em: <https://bit.ly/2C3hDvf>. Acesso em: 19 jun. 2018
PEREC, Georges (2015). L’infra-ordinaire. Paris: Le Seuil.
RABATÉ, Dominique (Org.) (2001). Figures du sujet lyrique. Paris: PUF.
RABATÉ, Dominique; SERMET, Joëlle de; VADÉ, Yves (Org.) (1996). Le sujet lyrique em question. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux. (Modernités, n. 8).
VIRILIO, Paul (1993). O espaço crítico. Tradução de Paulo Roberto Pires. São Paulo: 34.

Published

2018-09-18

How to Cite

Silva, A. C. da. (2018). Marília Garcia:: where do the poem’s propellers lead us?. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (55), 309–323. https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-40185516