“Nobody” is the name of the author:

Leonardo Gandolfi and Ana Martins Marques on the Odyssey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018554

Abstract

This article analyzes the poems of two Brazilian contemporary poets that revisit Homer’s Odyssey: Leonardo Gandolfi and Ana Martins Marques. The essay looks into how both writers ”“ Gandolfi in its “Piquenique” and Marques in its “Penélope” ”“ seem to recast the Odyssey as a text in which the tension between the historic and the contemporaneous has not yet been resolved. This understanding will lead to a brief examination (through the works of François Hartog, Erich Auerbach, Haroldo de Campos and Marcos Siscar) of the main role performed by Homer’s epic in the notion of literary history and in the concept of history itself. The article’s main objective is to articulate the idea  of contemporaneity as a de-authorization of a stabilized concept of history through a reopening of Ulysses’ journey to recover his name.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio (2000/2008). O que resta de Auwschwitz: o arquivo e a testemunha. (Homo Sacer III). Tradução de Selvino J. Assman. São Paulo: Boitempo.
AUERBACH, Eric (1995). Mimesis: la representación de la realidad en la literatura occidental. Tradução de J. Nillanueva y E. Ímaz. Mexico: Fondo de Cultura Económica.
BENVENISTE, Émile (1995). A natureza dos pronomes. In: BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas, SP: Pontes. p. 277-283.
BUTLER, Samuel (1992). The authoress of the Odissey: where and when she wrote, who she was, the use she made of the Iliad, and how the poem grew under her hands. New York: E.P. Duttton & Company.
CAMPOS, Haroldo de (1997). Poesia e modernidade: da morte da arte à constelação. O poema pós-utópico. In: CAMPOS, Haroldo de. O arco-íris branco: ensaios de literatura e cultura. Rio de Janeiro: Imago. p. 243-269.
CAMPOS, Haroldo de (2004). Finismundo: a última viagem. In: CAMPOS, Haroldo de. Crisantempo: no espaço curvo nasce um. São Paulo: Perspectiva, p. 53-59.
DERRIDA, Jacques (2003). Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar da hospitalidade. São Paulo: Escuta.
GANDOLFI, Leonardo (2010). A morte de Tony Bennett. São Pauo: Lumme.
GANDOLFI, Leonardo (2015). Escala Richter. Rio de Janeiro: 7 Letras.
HARTOG, François (1998/2003). Os antigos, o passado e o presente. Tradução de Sônia Lacerda, Marcos Veneu e José Otávio Guimarães. Brasília: Editora da UnB.
HARTOG, François (1996/2004). Memória de Ulisses: narrativas sobre a fronteira na Grécia antiga. Tradução de Jacyntho Lins Brandão. Belo Horizonte: Editora da UFMG.
HARTOG, François (2003/2015). Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Vários tradutores. Belo Horizonte: Autêntica.
HELLER-ROAZEN, Daniel (2017). No one’s ways: an essay on infinite naming. New York: Zone.
MARQUES, Ana Martins (2009). A vida submarina. Belo Horizonte: Scriptum.
SISCAR, Marcos (2016). De volta ao fim: o “fim das vanguardas” como questão da poesia contemporânea. Rio de Janeiro: 7 Letras.

Published

2018-09-18

How to Cite

Manzoni, F. (2018). “Nobody” is the name of the author:: Leonardo Gandolfi and Ana Martins Marques on the Odyssey. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (55), 51–72. https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018554