Literature in the Brazilian high school:

history, norms and experience in the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-40185421

Abstract

Contemporary Brazil is experiencing teaching reforms at all levels: elimination of disciplines, changes in teaching load as well as by the creation of educational programs (for instance, the Institutional Program for Teaching-Enhancing Scholarships - PIBID) that promote the teaching of threatened disciplines such as Physics, Mathematics, Chemistry and even Portuguese. It is thus important to recover the country’s pedagogical history so that the function of disciplines in school and in society and the status currently attribute to them can be properly understood. This article discusses the history of the teaching of literature in Brazil. The discussion will be backed by statements on the teaching of literature in schools since the 2008 establishment of the PIBID by the Coordination for the Upgrading of Personnel in Higher Education (Capes).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL (1996). Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília. Disponível em: <https://goo.gl/thLHn2>. Acesso em 18 mai. 2017.

BRASIL (1998a). Ministério da Educação. Parecer CEB/CNE nº 15/98, aprovado em 1º de junho de 1998. Homologa as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília. Disponível em: <https://goo.gl/ket4H1>. Acesso em: 18 maio 2017.

BRASIL (1998b). Ministério da Educação. Resolução CEB nº 3, de 26 de junho de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília. Disponível em: <https://goo.gl/sj6eFR>. Acesso em: 18 maio 2017.

BRASIL (1999). Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília.

BRASIL (2006). Ministério da Educação. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília. Disponível em: <https://goo.gl/ZQyx3x>. Acesso em: 18 maio 2017.

DE CERTEAU, Michel (1994). Ler: uma operação de caça. In: DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. São Paulo: Vozes. p. 259-270.

DUARTE, Newton (2011). A aproximação da psicologia vigotskiana ao lema “aprender a aprender” é uma estratégia ideológica. In: DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica à s apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5. ed. rev. Campinas: Autores Associados. p. 1-32.

HAIDAR, Maria de Lourdes (1972). O ensino secundário no Império brasileiro. São Paulo: Grijalbo; Edusp.

HANSEN, João Adolfo (2005). Reorientações no campo da leitura literária. In: ABREU, Márcia; SCHAPOCHNIK, Nelson. Cultura letrada no Brasil: objetos e práticas. Campinas: Mercado de Letras. p. 13-44.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO (2016). Retratos da Leitura no Brasil: 4ª versão da pesquisa. São Paulo. On-line. Disponível em: <https://goo.gl/dSQViC>. Acesso em: 20 maio 2017.

RAZZINI, Márcia de Paula Gregório (2000). O espelho da nação: a “Antologia Nacional” e o ensino de português e de literatura (1838-1971). Tese (Doutorado em Letras) ”“ Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

RAZZINI, Márcia de Paula Gregório (2010). História da disciplina português na escola secundária brasileira. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 3, n. 4, p. 43-58, jan./jun. Disponível em: <https://goo.gl/FZhZGJ>. Acesso em: 18 mar. 2015.

TIUMAN, Patrícia Elisabel (2017). A história da disciplina literatura no ensino secundário brasileiro e as avaliações externas: o vestibular, o Enem e o Enade de Letras. Tese (Doutorado em Letras) ”“ Universidade Estadual de Maringá, Maringá.

UNESCO ”“ ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (1990). Declaração Mundial sobre Educação para Todos. Plano de Ação para Satisfazer as Necessidades Básicas de Aprendizagem. Jomtien. Disponível em: <https://goo.gl/xzDqGC>. Acesso em: 15 maio 2017.

Published

2018-05-21

How to Cite

Zappone, M. H. Y. (2018). Literature in the Brazilian high school:: history, norms and experience in the school. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (54), 409–433. https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-40185421