Leilah Assumpção, the wall and the neutral day

Authors

  • Fernanda Ribeiro Queiroz de Oliveira Instituto Federal de Brasília (IFB)

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40185211

Keywords:

Letras, Literatura, Teatro

Abstract

Leilah Assumpção’s plays have not received neither the critical nor the editorial attention they merit, this lack of attention is the result of an environment dominated by misogyny and by power structures that construe dramaturgy and writing as typically male activities. Being part of a new dramaturgy, which flourished in the seventies, the playwright draws a path where relationships emerge as the search for women’s visibility, the visibility of their personal, sexual and professional desires and, therefore, the questioning of traditional male roles. This article analyses Assumpção’s work, showing how through an ironic and unexpectedly humorous depiction of highly conflicted situations she presents the subject’s journey towards their selves and their places in the world. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Ana Lúcia Vieira de (2006). Margem e centro. São Paulo: Perspectiva.

ANDRADE, Ana Lúcia Vieira de; EDELWEISS, Ana Maria de Bulhões Carvalho (Org.) (2008). A mulher e o teatro brasileiro do século XX. São Paulo: Hucitec.

ARAÚJO, Laura Castro de (2007). A dramaturgia de autoria feminina. In: SEMINÁRIO NACIONAL MULHER E LITERATURA, 12.; e SEMINÁRIO INTERNACIONAL MULHER E LITERATURA, 3., 9-11 out. 2007, Uesc, Ilhéus. Anais… Ilhéus: Uesc.

ASSUMPÇÃO, Leilah (2010). Onze peças de Leilah Assumpção. Rio de Janeiro: Casa da Palavra.

BAUMAN, Zygmunt (2005). Identidade. Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar. E-book.

CARPEAUX, Otto Maria (2011). História da literatura ocidental. São Paulo: Leya. E-book.

CLARO, Priscilla (2015). Uma leitura crítica de Fala baixo, senão eu grito, de Leilah Assumpção. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) ”“ Universidade de São Paulo, São Paulo.

MAGALDI, Sábato (2004). Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: Global, 2004.

MAGALDI, Sábato (2008). O texto no teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

MAGALDI, Sábato (2015). Amor ao teatro. Pesquisa, seleção e organização Edla Van Steen. São Paulo: Sesc. E-book.

MATE, Alexandre; SCHWARCZ, Pedro M. (Org.) (2012). Antologia do teatro brasileiro. Rio de Janeiro: Cia das Letras.

PATRIOTA, Rosangela; GUINSBURG, Jacó (2012). Teatro brasileiro: ideias de uma história. São Paulo: Perspectiva.

PELLEGRINI, Sandra (2007). A representação dos papéis e da sexualidade feminina no teatro brasileiro durante o período da ditadura militar. Diálogos, Costa Rica, v. 8, n. 1, p. 270-289, febr./sept.

PONTES, Heloísa (2013). Mariazinha e Verônica: classe e gênero nos palcos da metrópole. Novos Estudos ”“ Cebrap, São Paulo, n. 97, p. 149-166, nov.

PRADO, Décio Almeida (2009). O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva.

PRIORE, Mary Del (2012). História do amor no Brasil. São Paulo: Contexto. E-book.

PUJAL, Margot (2015). El feminismo como teoría. Barcelona: UOC. E-book.

ROMANO, Lúcia Regina Vieira (2009). De quem é esse corpo? ”“ A performatividade do feminino no teatro contemporâneo. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) ”“ Universidade de São Paulo, São Paulo.

ROSENFELD, Anatol (2014). Teatro em crise. São Paulo: Perspectiva.

TRIGUEROS, Maria Tereza Alario (2008). Arte y feminismo. San Sebastian: Nerea. E-book.

VINCENZO, Elza Maria de (1992). Um teatro da mulher. São Paulo: Perspectiva.

Published

2017-08-26

How to Cite

Oliveira, F. R. Q. de. (2017). Leilah Assumpção, the wall and the neutral day. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (52), 218–245. https://doi.org/10.1590/2316-40185211

Issue

Section

Thematic Section