The Londrix case:
subjectivity, territorialization and politics in the poetry of Maurício Arruda Mendonça
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018526Abstract
This article deals with the multiplicity of the poet's roles in contemporary literature and demonstrates how the various activities unfold in a clutch function, according to which different cultural products tend to repeat the author and his work. The contemporary poet acts on the world, using the literature, its manifestations and discourses, as a tool of political activity. The article focuses on Londrix poets and, in particular, on the Mauricio Arruda Mendonça’s works in order to demonstrate how subjectivity, construction of a territory and political action are connected.
Downloads
References
BADIOU, Alain (2009). Logic of worlds: being and event II. Tradução de Alberto Toscano. Nova York: Continuum.
BOURDIEU, Pierre (1996). As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução de Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras.
BOURRIAUD, Nicolas (2009). Estética relacional. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes.
CAPUCHO, Nelson (2016). Origem da palavra Londrix [mensagem pessoal] Mensagem recebida por em: 22 abr. 2016.
CAUQUELIN, Anne (2005). Arte contemporânea: uma introdução. Tradução de Rejane Janowitzer. São Paulo: Martins Fontes.
DEMARCHI, Ademir (Org.) (2014). 101 poetas paranaenses: antologia de escritas poéticas do século XIX-XXI: 1959-1993. Curitiba: Biblioteca Pública do Paraná. v. 2.
FERRAZ, Paulo (Org.) (2011). Roteiro da poesia brasileira: anos 90. São Paulo: Global.
FERREIRA, Antonio C.; SIMON, Cristiano G. B. (1988). Tensões da modernidade em Londrina. História: Questões e Debates, Curitiba, ano 9, n. 17, p. 334-59.
LEONE, Luciana di (2014). Poesia e escolhas afetivas: edição e escrita na poesia contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco Digital. E-Reader.
MARQUES, Fabrício (Org.) (2013). A nova poesia brasileira. Suplemento Literário de Minas Gerais, Belo Horizonte, ed. especial, maio.
MENDONÇA, Maurício Arruda (1997). Eu caminhava assim tão distraído. Rio de Janeiro: 7 Letras.
MENDONÇA, Maurício Arruda (2002a). A sombra de um sorriso. Londrina: Atrito Art.
MENDONÇA, Maurício Arruda (2002b). Epigrafias. Jales: Ciência do Acidente.
MINARELLI, Enzo (2014). As razões da voz: entrevistas com protagonistas da poesia sonora no século XX. Tradução e organização de Frederico Fernandes. Londrina: Eduel.
RANCIÈRE, Jacques (2010). Estética e política: a partilha do sensível. Tradução de Vanessa Brito. Porto: Dafne.
SATO, Nenpuku (1999). Trilha forrada de folhas. Tradução e organização de Maurício Arruda Mendonça. São Paulo: Ciência do Acidente.
STERZI, Eduardo (2002). Relíquia íntima e perecível. Sebastião: novos olhos sobre a nova poesia brasileira, n. 2, p. 88-97.
VASQUES, Marco (2010). Diálogos com a literatura brasileira. Porto Alegre: Movimento; Joinville: Letradágua. v. 3.
VIANNA, Christine (Org.) (2000). Antologia de poetas londrinenses 12. Londrina: Atrito Art.
VIANNA, Christine (Org.) (2016). Um dedo de prosa. Londrina: Atrito Art.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.