Autoficção, memória e trauma histórico em “Uma fome”, de Leandro Sarmatz
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018523Abstract
“Uma fome” é o relato que batiza a coletânea de contos que marca a estreia do escritor gaúcho Leandro Sarmatz na prosa. O autor ”“ juntamente com nomes como Michel Laub, Tatiana Salem Levy, Julián Fuks ”“ pode ser enquadrado em uma nova geração de autores brasileiros que têm a própria vida como matéria-prima essencial da construção de seu mundo ficcional, em um questionamento não somente da veracidade dos relatos autobiográficos, mas também do conceito de ficção e do próprio fazer literário. Neste artigo, buscamos entender como essa tendência autoficcional se une ao trabalho de memória coletiva e ao conceito de luto histórico para construir uma narrativa em que o privado e o público se misturam, em um processo de personalização da história e de coletivização do trauma individual.
Downloads
References
AGAMBEM, Giorgio (2005). Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora da UFMG.
ARMONY, Adriana; LEVY, Tatiana Salem (Org.) (2010). Primos: histórias da herança árabe e judaica. Rio de Janeiro: Record.
BRASIL, André (2011). A performance entre o vivido e o imaginado. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO ”“ COMPÓS, 20. Porto Alegre, 14-17 jun. 2011. Anais... Porto Alegre: Compós.
CARUTH, Cathy (1996). Unclaimed experience: trauma, narrative and history. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
COLONNA, Vincent (2004). Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch: Tristam.
FOSTER, Hall (1996). The return of the real. Cambridge: MIT.
FREUD, Sigmund (1920/1996). Além do princípio do prazer. In: FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer, psicologia de grupo e outros trabalhos (1920-1922). Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, v. 18.
GINZBURG, Jaime (2012). Crítica em tempos de violência. São Paulo: Edusp.
LEJEUNE, Philippe (2008). O pacto autiobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: UFMG.
ROBIN, Régine (2005). La autoficción. El sujeto siempre em falta. In: ARFUCH, Leonor. Identidades, sujetos y subjetividades. Buenos Aires: Prometeo Libros.
SARMATZ, Leandro (2010). Uma fome. In: ARMONY, Adriana; LEVY, Tatiana Salem (Org.) (2010). Primos: histórias da herança árabe e judaica. Rio de Janeiro: Record.
SARMATZ, Leandro (1999). Lembra, palavra. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 34, n. 4, p. 47-58.
SCHOLLHAMMER, Karl Erik (2012). Para uma crítica do realismo traumático. Soletras Revista, São Gonçalo, n. 23.
SELIGMANN-SILVA, Márcio (2012). Apresentação da questão: a literatura do trauma. In: SELLIGMAN-SILVA, Márcio. História, memória e literatura. São Paulo: Editora da Unicamp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.