O não espaço em Wesley Peres:
narrativas líricas em deslocamento
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018456Abstract
Este artigo pretende abordar a representação do espaço em Casa entre vértebras (2007), de Wesley Peres, demonstrando como a narrativa lírica, por meio da linguagem não referencial e metafórica, pode introduzir novos questionamentos ao tema. Em acréscimo, em uma perspectiva maior intenciona também apresentar sucintamente princípios teóricos do lirismo na narrativa e, ainda, o deslocamento dos romances líricos nos estudos da historiografia literária nacional.
Downloads
References
ALENCAR, José de (1965 [1865]). Iracema. In: ______. Obras completas. Rio de Janeiro: Companhia Aguilar. v. 3.
ALONSO, Mariangela (2013). Instantes líricos de revelação: a narrativa poética em Clarice Lispector. São Paulo: Annablume.
BADANO, Cecilia M. T. LÓPEZ (2010). La novela historica hispano-americana entre dos siglos: un caso: Santa Evita: cadáver exquisito de paseo por el canon. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
BOSI, Alfredo (1994). História concisa da literatura brasileira. 42. ed. São Paulo: Cultrix.
BRAYNER, Sonia (1979). Labirinto do espaço romanesco. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira; Brasília: Instituto Nacional do Livro.
CAMPOS, Haroldo de (1977). Ruptura dos gêneros na literatura latino-americana. São Paulo: Perspectiva.
CERTEAU, Michel de (2011). The practice of everyday life. Berkeley: University of California Press.
FITZ, Earl E (1979). The rise of the new novel in Latin America: a lyrical aesthetic. Inter-Muse: an interdisciplinary journal, n. 2, p. 17-27.
FREEDMAN, Ralph (1963). The lyrical novel. London: Oxford University Press.
FRY, Roger (1981 [1920]). Vision and design. London: Oxford University Press.
GULLÓN, Ricardo (1984). La novela lírica. Madrid: Catédra.
LISPECTOR, Clarice (1998 [1961]). A maçã no escuro. Rio de Janeiro: Rocco.
MERLEAU-PONTY, Maurice (2003). O olho e o espírito. Lisboa: Passagens.
MURICY, José Candido de Andrade (1973 [1952]). Panorama do movimento simbolista brasileiro ”“ Parte 1. 2ª ed. Brasília: Conselho Federal de Cultura e Instituto Nacional do Livro. (Coleção de Literatura Brasileira, n. 12).
NASSAR, Raduan (1989 [1975]). Lavoura arcaica. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras.
PAZ, Octavio (1956). El arco y la lira. México: Fondo de Cultura Econômica.
PELLEGRINI, Tania (2014). Relíquias da casa velha: literatura e ditadura militar, 50 anos depois. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 43, p. 151-178, jan./jun.
PERES, Wesley (2007). Casa entre vértebras. Rio de Janeiro: Record.
PERES, Wesley (2013). Literatura sem deus. Rascunho, n. 158, jun. Disponível em: <http://rascunho.gazetadopovo.com.br/literatura-sem-deus/>. Acesso em: 10 dez. 2014.
RESENDE, Beatriz (2008). Expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra.
SCHUG, Charles (1979). The romantic genesis of the modern novel. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press; London: Feffer and Simons.
SILVA, Carlos Augusto (2011). O livro-linguagem. Jornal Opção, n. 1.859, 20-26 fev. Disponível em: <http://www.jornalopcao.com.br/posts/opcao-cultural/o-livro-linguagem>. Acesso em: 15 dez. 2014.
TADIÉ, Jean-Yves (1978). Le récit poétique. Paris: PUF.
VILLANUEVA, Darío (Ed.) (1983). La novela lírica 1: Azorín, Gabriel Miró. Madrid: Taurus.
WOOLF, Virginia (1965). The writer’s diary: being extracts of the diary of Virginia Woolf. 4. ed. London: The Hogarth Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.