The shadow of the world:

excess and imprisonment in Diomedes: a trilogia do acidente, by Lourenço Mutarelli

Autores

  • André Cabral de Almeida Cardoso Universidade Federal Fluminense

Resumo

The aim of this paper is to examine the way the aesthetics of film noir is appropriated by Lourenço Mutarelli in his graphic novel Diomedes: a trilogia do acidente. Torn between an attempt to represent the real and a strong impulse towards stylization, this aesthetics acts as a structuring element of the narrative, creating a world characterized by excess and degradation, from which apparently there is no way out.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BREVDA, William (2006). “Is there any up or down left?”: noir and existentialism. Soundings: an interdisciplinary journal, v. 89, n. ¾, outono/inverno, p. 321-346.

CONLEY, Tom (1987). Stages of “film noir”. Theatre Journal, v. 39, n. 3, out., p. 347-363. (Film/Theatre.)

DUMOULIÉ, Camille Marc (2007). Tudo o que é excessivo é insignificante. Revista Tempo Brasileiro: os significados do excesso, n. 169, abr./jun., p. 11-30.

DUSSERE, Eric (2006). Out of the past, into the supermarket. Film Quarterly, v. 60, n. 1, ago., p. 16-27.

FARINACCIO, Pascoal (2013). Espaços claustrofóbicos na obra de Lourenço Mutarelli. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 42, jul./dez., p. 241-253.

FLUCK, Winfried (2001). Crime, guilt, and subjectivity in “Film Noir”. In: Amerikastudien/American Studies: popular culture, v. 46, n. 3, p. 379-408.

GARNETT, Tay (1946). O destino bate à porta. Título original: The postman always rings twice. Produção: Carey Wilson. Roteiro: Harry Ruskin e Niven Busch. Elenco: Lana Turner, John Garfield, Cecil Kellaway e outros. Estados Unidos: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).

GINSBURG, Michal Peled; NANDREA, Lorri G. (2007). The prose of the world. In: MORETTI, Franco (Org.). The novel: forms and themes. 5. reimpressão. Princeton e Oxford: Princeton University Press. v. 2.

GOMEL, Elana (1995). Mystery, Apocalypse and utopia: the case of the ontological detective story. Science Fiction Studies, v. 22, n. 3, nov., p. 343-356.

HARRIS, Oliver (2003). Film noir fascination: outside history, but historically so. Cinema Journal, v. 43, v. 1, outono, p. 3-24.

HUSTON, John (1941). Relíquia macabra. Título original: The maltese falcon. Produção: Henry Blanke e Hal B. Wallis. Roteiro: John Huston. Elenco: Humphrey Bogart, Mary Astor, Sydney Greenstreet, Peter Lorre e outros. Estados Unidos: Warner Bros.

KRISTEVA, Julia (1982). Powers of horror: an essay on abjection. Tradução de Leon S. Roudiez. Nova York: Columbia University Press.

LANG, Robert (1988). Looking for the “Great whatzit”: “Kiss me deadly” and film noir. Cinema Journal, v. 27, n. 3, p. 32-44.

MANON, Hugh S. (2005). Some like it cold: fetishism in Billy Wilder’s “Double indemnity”. Cinema Journal, v. 44, n. 4, verão, p. 18-43.

MUTARELLI, Lourenço (2012). Diomedes: a trilogia do acidente. São Paulo: Companhia das Letras.

NAREMORE, James (1995-6). American film noir: the history of an idea. Film Quarterly, v. 49, n. 2, inverno, p. 12-28.

NAREMORE, James (2008/1998). More than night: film noir in its contexts. Berkeley; Los Angeles; Londres: University of California Press.

PREMINGER, Otto (1944). Laura. Produção: Otto Preminger. Roteiro: Jay Dratler, Samuel Hoffenstein e Betty Reinhardt. Elenco: Gene Tierney, Dana Andrews, Clifton Webb, Vincent Price, Judith Anderson e outros. Estados Unidos: Twentieth Century-Fox.

TOURNEUR, Jacques (1947). Fuga ao passado. Título original: Out of the past. Produção: Warren Duff e Robert Sparks. Roteiro: Geoffrey Homes. Elenco: Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas e outros. Estados Unidos: RKO Radio Pictures, Inc.

ULMER, Edgar G. (1945). A curva do destino Título original: Detour. Produção: Leon Fromkess e Martin Mooney. Roteiro: Martin Goldsmith. Elenco: Tom Neal, Ann Savage e outros. Estados Unidos: Producers Releasing Corporation (PRC).

Downloads

Publicado

06/25/2015

Como Citar

Cardoso, A. C. de A. (2015). The shadow of the world:: excess and imprisonment in Diomedes: a trilogia do acidente, by Lourenço Mutarelli. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (46), 279–299. Recuperado de https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10083