Configurações de ciclos de vida na literatura para crianças: uma análise ecolinguística

Authors

  • Rui Ramos Universidade de Brasília

Keywords:

Ecoliteracy, children’s literature, album, linguistics.

Abstract

This study analysis a group of picturebooks aimed at children. These picture books have the potential to promote the young readers’ ecoliteracy, and they all deal with the theme of life cycle. In these books, the aesthetic, the playful and the ethical / educational aspects of children’s literature articulate with each other harmoniously. They are socially relevant manifestations of an ecological discourse that is present in contemporary western societies. The selected theoretical framework is that of discourse studies, and the research attributes special attention to the construction of the speech objects.

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Author Biography

Rui Ramos, Universidade de Brasília

Possui doutorado em Linguística pela Faculdade de Letras do Porto, Portugal (2006). É professor da Universidade do Minho (Instituto de Educação), Portugal. Tem experiência nas áreas de Educação, com ênfase em Ensino da língua portuguesa, e de Linguística, com ênfase em Análise do Discurso. Leciona ao nível da graduação e pós-graduação (mestrado e doutorado). Participou em projetos de intervenção e investigação nacionais (FCT) e internacionais (UNICEF). Tem experiência de colaboração com instituições e pesquisadores em Timor-Leste e no Brasil. Foi Professor Visitante na Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, em São Leopoldo-RS, Brasil (abril a julho de 2013). É Coordenador Científico e Pedagógico do Instituto da Língua Portuguesa da Universidade Nacional Timor-Lorosa'e, em Timor-Leste (setembro de 2014 a agosto de 2015).

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Published

2017-02-10

How to Cite

Ramos, R. (2017). Configurações de ciclos de vida na literatura para crianças: uma análise ecolinguística. Ecolinguística: Revista Brasileira De Ecologia E Linguagem (ECO-REBEL), 3(1), 41–72. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/erbel/article/view/10486

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