Configurações de ciclos de vida na literatura para crianças: uma análise ecolinguística
Keywords:
Ecoliteracy, children’s literature, album, linguistics.Abstract
This study analysis a group of picturebooks aimed at children. These picture books have the potential to promote the young readers’ ecoliteracy, and they all deal with the theme of life cycle. In these books, the aesthetic, the playful and the ethical / educational aspects of children’s literature articulate with each other harmoniously. They are socially relevant manifestations of an ecological discourse that is present in contemporary western societies. The selected theoretical framework is that of discourse studies, and the research attributes special attention to the construction of the speech objects.
Downloads
References
ARIZPE. E.; STYLES, M. Children Reading Picturebooks: Interpreting Visual Texts. 2nd. ed., New York: Routledge, 2016.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BECKETT, S. L. Crossover fiction: creating readers with stories that address the big questions. In: Formar leitores para ler o mundo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010, p. 65-76.
BELLORÍN, B. (ed.) El Libro Álbum ”“ invención y evolución de un género para niños. Caracas: Banco del Libro, 2005.
BOSCH ANDREU, E. Estudio del álbun sin palabras. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2015.
CAPRA, F. A teia da vida. Uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2002.
COUTO, H. O que vem a ser a ecolinguística, afinal? Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 14, n.1, 2013, p. 275-313.
COUTO, H. e COUTO, E. (2015). Por uma análise do discurso ecológica. Ecolinguística: Revista Brasileira de Ecologia e Linguagem, v. 1, n. 1, 2015, p. 63-80.
COUTO, H.; COUTO, E.; BORGES, L. Análise do Discurso Ecológica. São Paulo: Pontes Editores, 2015.
FILL, A. Tensional Arches: Language and Ecology. In: Fill, A; Penz, H.; Trampe, W. (eds.). Colourful Green Ideas. Papers from the Conference ‘30 years of language and ecology’ (Graz, 2000) and the Symposium ‘Sprach und Ökologie’ (Passau, 2001). Bern / Berlin / Bruxelles / Frankfurt am Main / New York / Oxford / Wien: Peter Lang, 2002, p. 15-27.
FONSECA, J. Linguística e Texto / Discurso. Teoria, Descrição, Aplicação. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa / Nice: Universidade de Nice, 1992.
FONSECA, J. Pragmática Linguística. Introdução, Teoria e Descrição do Português. Porto: Porto Editora, 1994.
HARRÉ, R.; BROCKMEIER, J.; MÜHLHÄUSLER, P. Greenspeak. A Study of Environmental Discourse. Thousand Oaks / London / New Delhi: Sage, 1999.
JUNG, M. Ecological Criticism of Language. In: Fill, A.; Mühlhäusler. P. (eds.). The ecolinguistics reader. Language, ecology and environment. London / New York: Continuum, 2001, p. 270-285.
LINDEN, S. Lire l’album. Le Puy-en-Velay: Atelier du poisson soluble, 2007.
LLUCH, G. Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2003.
MARQUES, M. A. Funcionamento do Discurso Político Parlamentar. A Organização Enunciativa no Debate da Interpelação ao Governo. Braga: Centro de Estudos Humanísticos da Universidade do Minho, 2000.
MOESCHLER, J. ; REBOUL, A. Dictionnaire Encyclopédique de Pragmatique. Paris: Seuil, 1994.
MOIRAND, S. Autour de la notion de didacticité. Les carnets du CEDISCOR, 1, 1992, p. 9-20.
NAESS, A. The shallow and the deep, long" range ecology movement. A summary. Inquiry, 16, 1973, p. 95-100.
NAESS, A. Ecology community and lifestyle. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
ORR, D. Ecological Literacy: Education and the Transition to a Postmodern World. Albany: State University of New York Press, 1992.
RAMOS, A. M. Saindo do Armário ”“ Literatura para a infância e a reescrita da homossexualidade. Forma Breve, 7, 2010, p. 295-314.
RAMOS, A. M. Apontamentos para uma poética do álbum contemporâneo. In Roig Rechou, B.-A.; Soto López, I; Neira Rodríguez, M. (coord.). O Álbum na Literatura Infantil e Xuvenil (2000-2010). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 2011, p. 13-40.
RAMOS, A. M. Tendências contemporâneas da literatura portuguesa para a infância e juventude. Porto: Tropelias & Companhia, 2012.
RAMOS, A. M. Reescrever a morte na narrativa infantil portuguesa contemporânea. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 23, 2015, p. 151-162.
RAMOS, A. M.; RAMOS, R. (2011). Ecoliteracy Through Imagery: A Close Reading of Two Wordless Picture Books. Children's Literature in Education, v. 42, n. 4, 2011, p. 325-339.
RAMOS, A. M.; RAMOS, R. Urban and rural landscapes in Portuguese picture story books: reification and perceptions. AILIJ - Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 10, 2012, p. 105-120.
RAMOS, A. M.; RAMOS, R. Ecoliteracia e literatura para a infância: quando a relação com o ambiente toma conta dos livros. Solta Palavra, 19, 2013, p. 17-24.
RAMOS, A. M.; VERNON, R. Das dores de crescimento à dor de existir: representações literárias de adolescências feridas. Acta Scientiarum: Language and Culture, v. 37, n. 3, 2015, p. 287-295.
RAMOS, R. O discurso do ambiente na imprensa e na escola. Uma abordagem linguística. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian / Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2009.
RAMOS, R. Contributos para a caraterização da retórica ambiental na imprensa generalista portuguesa. Revista Galega de Filoloxia, 12, 2011, p. 155-176.
RAMOS, R.; RAMOS, A. M. Promoting ecoliteracy: the challenges of children's literature in the new millennium. In Ommundsen, A. M (ed.). Looking out and looking in. National identity in picturebooks of the new millennium. Oslo: Novus, 2013, p. 59-74.
RAMOS, R.; RAMOS, A. M. Cruce de lecturas y ecoalfabetización en libros pop-up para a infancia. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 12, 2014a, p. 7-24.
RAMOS, R.; RAMOS, A. M. Travelling from the city to the countryside: depictions of urban and rural scenarios in two Portuguese picturebooks. Calidoscopio, v. 12, n. 3, 2014b, p. 265-273.
RAMOS, R.; RAMOS, A. M. Children's literature and the promotion of environmental ethics in Portugal. Portuguese Studies, v. 31, n. 1, 2015, p. 94-106.
SIPE, L. R. How picture books work: A semiotically framed theory of text-picture relationships. Children’s Literature in Education, v. 29, n. 2, 1998, p. 97-108.
STEPHENS, J. (2006). From Eden to Suburbia: Perspectives on the Natural World in Children’s Literature. Papers: Explorations into Children’s Literature, v. 16, n. 2, 2006, p. 40”“45.
ZAPARAÍN, F.; GONZÁLEZ, L. D. Cruces de caminos. Álbumes ilustrados: construcción y lectura. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in institutional repositories or as book chapters), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive revisions as well as increase impact.
Citation of published works (See The Effect of Free Access).