Relações entre música e texto teatral: O caso do Forrobodó

Authors

  • Adriana Fernandes Universidade Federal da Paraiba

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v1i2-3.8662

Keywords:

Forrobodo; Music Theater; Compositional Procedures.

Abstract

This study aims to present the musical characteristics that connect the theater play Forrobodó, 1912. The librettists are Luiz Peixoto and Carlos Bettencourt and the music composer is Francisca (Chiquinha) Gonzaga. Initially, the problem of music and theater genres is discussed since the play is a Burleta. Then, each music of the play is presented in relation with its insertion in the text, how it happens. The intention is to show the effects of these procedures, and the abilities of the composer for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRITO, R. J. S. 1989. A Linguagem Teatral de Artur Azevedo. Dissertação de Mestrado em Artes. Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Orient. Prof. Dr. Jacó Guinsburg, São Paulo.

FERNANDES, A. 1995. O Balanço de Chiquinha Gonzaga: Do Carnaval à Opereta. Dissertação de Mestrado em Artes. Universidade Estadual de Campinas. Orient. Profa. Dra. Neyde Veneziano, Campinas.

GONZAGA, F.1912. Forrobodó: Opereta em 3 actos de Costumes Cariocas. Partitura Manuscrita.

KIEFER, B. 1977. A Modinha e o Lundu ”“ Duas Raízes na Música Popular Brasileira. Porto Alegre: Movimento.

PEIXOTO, L., BETTENCOURT, C. 1961. Forrobodó. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Autores Teatrais.

THE NEW ENCYCLOPAEDIA BRITANNICA. 1990. Macropaedia. 15th ed. USA.

THE NEW GROVE ”“ Dictionary of Music and Musicians. 1980. London: Macmillan Publishers.

THE OXFORD COMPANION TO THE THEATRE. 1967. 3rd. ed. London: Oxford University Press.

VENEZIANO, N. 1993. Não adianta chorar! Identidade do Teatro de Revista Brasileiro. Tese de doutoramento em Artes. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Orient. Profa. Dra. Renata Pallottini, São Paulo.

VENEZIANO, N. 1991. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. Campinas: Pontes.

Published

2016-12-28

How to Cite

Fernandes, A. (2016). Relações entre música e texto teatral: O caso do Forrobodó. Dramaturgies, 1(2-3). https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v1i2-3.8662