Memória em cena: A insistência do tempo na obra de Marguerite Duras
DOI:
https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i6.8461Keywords:
Time, Subjectivity, Memory, Dramaturgic writing.Abstract
The paper has as the focus the Marguerite Dura’s question about the time. In order to develop such analysis we’ll chose some writings of the author: Agatha (1981), Savannah Bay (1982), La maladie de lamort (1982), La Musica deuxième (1985). These writings found it in the merge of transgressive gender so commonly found in the durasiana texts, notwithstanding with high degree of theatre vocation. On playing a memory in infant state Duras expand the characters trough the unknown spaces at the border of subjectivity and objectivity, as we can see in the sentence “Savannah Bayc’est toi”.
Downloads
References
ADLER, L. Marguerite Duras. Paris: Gallimard, 1998.ARNAUDIÈS, A. Le Nouveau Roman ”“ Les Matérieux. Paris: Hatier, 1974.
_______________. Le Nouveau Roman ”“ Les Formes. Paris: Hatier, 1974.
__________. L’Image-Temps ”“ Cinema 2. Paris: Les Editions de Minuit, 2012.
__________. L’Image- Mouvement ”“ Cinema 1. Paris: Les Editions de Minuit, 2012.
__________. CONVERSAÇÕES. Trad. Peter PálPelbart. São Paulo: Editora 34. 2013.
__________. LOGIQUE DU SENS. LES ÉDITIONS DE MINUIT. Paris. 1969. 391p.
__________ GUATTARI F. Mil Platôs Vol.4.Trad. SuelyRolnik. São Paulo: 2012.
DURAS, M. Agatha. Paris: Editions de Minuit, 1981.
__________. L’homme atlantique. Paris: Les Editions de Minuit, 1982.
__________. Savannah Bay. Paris: Les Editions de Minuit, 1982.
__________. Outside: notas a margem. São Paulo: DIFEL, 1983.
__________. O Amante. São Paulo: CosacNayff, 2009.
__________. A doença da morte. Rio de Janeiro: Livraria Taurus Editora, 1984.
__________. La maladie de la mort. Paris: LES ÉDITIONS DE MINUIT. 1983
__________. La Musica Deuxième. Paris: Editions Gallimard, 1985.
__________. Yann Andréa Steiner. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1993.
__________. in Le Monde Extérieur. Paris: POL, 1993.
__________. Le Square. Paris: Gallimard, 2008.
__________. Cadernos de Guerra e outros textos. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2009.
__________. India Song. Paris: Gallimard, 2000.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos. Estética: literatura e pintura, música e cinema.
MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: ForenseUniversitária, 2001. v. 3.
MOREAU, J. Francine Laurendeau Séquences: la revue de cinéma, n° 220, 2002, p. 45. Disponível em: http://www.erudit.org/culture/sequences1081634/sequences1098630/48520ac.pdf, Data de acesso 05/04/2016.
PAGÈS-PINDON, JOËLLE.Cahier de l’Herne Duras , "L’architecture de l’in-visible dans le cycle atlantique", pp. 181-187, 2005
RYKNER, A. In: Le Square. Paris: Gallimard, 2008.
SZONDI. P. Teoria do Drama Moderno. São Paulo: Cosac & Naify, 2001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.