A Umidade das Almas: anatomy of the creative process of a choreographic-musical work
DOI:
https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i6.8443Keywords:
Composition, Choreography, Music, Collaboration, Dramaturgy.Abstract
This paper intends to analyze the creation of a small choreographic-musical work, considering its initial philosophical provocation (the fragments of Heraclitus), and its moments of pre-production and production, aiming at the understanding of a compositional operability that questions the implication between the divergent series of musical and choreographic thoughts. In this sense, this work emerges as a possible materiality
resulting from the dialogue between conceptual thinking and artistic making.
Downloads
References
Agambem, G. (2009). O que e o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos.
Bergson, H. (1990). Lénergie spirituelle. Paris: Quadrige / Presses Universitaires de France.
Costa, A. (2002). Heráclito: Fragmentos Contextualizados. Rio de Janeiro: Difel.
Dalcroze, Ê. J. (2011). How to Revive Dancing; Music and the Dancer. Em K. Teck, Making Music for Modern Dance: Collaboration in the Formative Years of a new American Art (pp. 6-10). New York: Oxford University Press.
Deleuze, G. (2006). Diferença e Repetição. S.Paulo: Edições Graal.
Khan, C. H. (2009). A arte e o pensamento de Heráclito: uma edição dos frag-mentos com tradução e comentário. Paulus: S. Paulo.
Lévinas, E. (2004). Entre nós. Petrópolis: Vozes.
Lucas, J. P., & Lignelli, C. (Abril de 2017). Dança, Música e Dramaturgia: pla-no de colaboração e dispositivo dramatúrgico. Revista Brasileira de Estudos de Presença, vol. 7, nº1, pp. 19-44.
Mota, M. (2012). Performances Instruídas: Metodologia de processo criativo a partir de temas ou obras clássicas. (UnB, Ed.) Acesso em 13 de julho de 2017, disponível em #Art: Encontro Internacional de Arte e Tecnologia: https://art.medialab.ufg.br/up/779/o/marcusM.pdf
Mota, M. (2016). Teatro musicado, roteiro diagramático e seminários inter-disciplinares: experiências em pesquisa, ensino e criação no laboratório de dramaturgia da Universidade de Brasília. Fonte: CENA Periódico do Programa de Pós Graduação em Artes Cenicas IA/UFRGS nº19: http://seer.ufrgs.br/index.php/cena/article/viewFile/60710/37722
Nattiez, J.-J. (2004). Etnomusicologia e significações musicais. Per Musi, Belo Horizonte, 5-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.