Secular vocal music in Salvador in the 18th and 19th centuries: Circulation, changes and permanence

Authors

  • Pablo Sotuyo Blanco

Keywords:

Vocal music, Salvador-Bahia, 19th century

Abstract

This article examines the transformations in the lyrical scene in Bahia during the 19th century. A noticeable shift from the Italian scenic model to others of foreign origin (French, Spanish or German) can be observed in the works of Barbosa de Araújo (1778-1856), Souza Negrão (17??-1817) and Mussurunga (1807- 1856), among others. Operatic productions shared local stages with benefit con- certs and other forms of spoken and musical theatre, while 18th-century Portuguese models and practices - including cantatas, arias and recitatives - remained in use in Bahia, with minor vernacular adaptations, throughout the 19th century, evidencing different levels of continuities, adaptations and/or receptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTOS, Fernanda Villela. Quando os intelectuais “roubam a cena”: o Conservatório Dramático da Bahia e sua missão “civilizatória” (1855-1875). Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em História Social. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2014.

BUDASZ, Rogerio. Opera in the Tropics. Music and Theatre in Early Modern Brazil. New York: Oxford University Press, 2019.

CAROSO, Luciano. Xisto Bahia: ilustre e desconhecido. Anais do XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música. Brasília: ANPPOM, 2006. pp. 407-414. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/ anaiscongresso_anppom_2006/ CDROM/COM/04_Com_Musicologia/sessao04/ 04COM_MusHist_0403-162.pdf

CARVALHO, João Berchmans. A Comédia Musical Uma Véspera de Reis de Francisco Libânio Colás (1830-1885): do contexto à edição musical. ICTUS. v. 10 n. 2 (2009):64-78. DOI: https://doi.org/10.9771/ictus.v10i2.34346

LAMEGO, Alberto. A Academia Brazilica dos renascidos: sua fundação e traba- lhos inéditos. Paris: D’Art Gaudio, 1923.

MENDES, Moisés Silva. Uma história do Conservatório de Música da Bahia (1897- 1917): seu processo fundacional, funcionamento e impacto social, Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Música. Universidade Federal da Bahia. 2012. Disponível em https://repositorio.ufba.br/handle/ri/18630

OS EXAMES CENSÓRIOS do Conservatório Dramático Brasileiro - Inventário Analítico. Organização e indexação, Valéria Pinto Lemos; inventário, Alexandra Almada de Oliveira, Gabriela de Chevalier, Quézia Junia de Moraes Rocha. Coleção Rodolfo Garcia, volume 35. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2014.

PORTAS DE FREITAS, Mariana. A “Escola de Canto de Orgaõ” do Padre Caetano de Melo de Jesus (Salvador da Baía, 1759-60): Uma súmula da tradição tratadística luso-brasileira do Antigo Regime. Anais do XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música. Brasília: ANPPOM, 2006. pp. 563-569. Disponível em: https://www.anppom.org.br/anais/anaiscongresso_ anppom_2006/CDROM/COM/04_Com_Musicologia/sessao09/04COM_ MusHist_0902-130.pdf

RUY, Affonso. História do teatro na Bahia; séculos XVI-XX. Salvador: UFBA, 1959.

SANTOS, Lennon Ferreira dos; ALMEIDA, Luciano Andre da Silva. Xisto Bahia vida e obra: coleta e catalogação de informações. XXV Seminário de Iniciação Científica da UEFS. Anais... DOI: https://doi.org/10.13102/semic.vi25.8992.

SILVA, Ignácio Accioli de Cerqueira e; Memórias históricas e politicas da província da Bahia. Notas de Braz do Amaral. 6 v. Salvador: Imprensa Official do Estado,

-1940.

SOTUYO BLANCO, Pablo. Damião Barbosa de Araújo: novas achegas biográficas

e musicais. Salvador: EDUFBA, 2007.

Published

2023-04-29

How to Cite

Sotuyo Blanco, P. (2023). Secular vocal music in Salvador in the 18th and 19th centuries: Circulation, changes and permanence. Dramaturgies, (22), 615–650. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/48374