Espaço Cênico-Musical: vida em movimento – ação

Authors

  • Elvis de Azevedo Matos Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Choral practice, UFC Choir, Musical performance, Izaira Silvino

Abstract

This article intends to make a panoramic mapping of the methodologies, forms of rehearsal and production of the choir shows at the Universidade Federal do Ceará. It is intended to discuss with more circumspection the conception of the show most currently orchestrated by the choir conductors, in the wake of the work of the scholar Izaíra Silvino. From this perspective, the show, even though it uses procedures and theatrical aspects, moves towards a form of performance that highlights the choir as a collective and directive character in scenic actions, emphasising the plurisemiotic character of the various languages used on stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EYMESS, Anna Henrike. A música do Corpo coro brasileiro - uma etnografia do

espetáculo abraços. Fortaleza, Expressão Gráfica Editora 2016.

GUILHERME, Ricardo dos Santos. “Teatro radical brasileiro”. In: Revista de Letras

, Editora UF (1989, 161-165.

MATOS, Elvis de Azevedo. Efervescente ebulição: reflexão sobre o “momento sócio-

musical” vivido na década de oitenta no movimento coral de Fortaleza. In

Cultura de Paz, Educação Ambiental e Movimentos Sociais - ações com sensibilidade.

Fortaleza: Editora UFC, 2006.

SILVINO, Izaíra. Ah, se eu tivesse asas. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora Ltda,

SCHRADER, E. O canto coral na cidade de Fortaleza/Ceará: 50 anos (1950 – 1999)

na perspectiva dos regentes. Dissertação de Mestrado Interinstitucional em

Música, Universidade Estadual do Ceará/Universidade Federal da Bahia, 2002.

Link: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=23342

Published

2022-04-28

How to Cite

Matos, E. de A. (2022). Espaço Cênico-Musical: vida em movimento – ação. Dramaturgies, (19), 63–71. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/44687