The masks of the OCO show and the contributions to visual dramaturgy

Authors

  • Ismael Scheffler Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias16.37492

Keywords:

Neutral mask

Abstract

The present article is about the masks used in the OCO show, which were developed and presented by TUT –Theater Course of the Federal University of Technology – Paraná (UTFPR) in Curitiba, Paraná state, in 2019. We present some general aspects regarding the creation process of the show, which stood out due to the development of visual dramaturgy that did not make use of speech and explored elements of theater, dance-theater, dance, circus, puppets, music, visual arts, architecture and design, having similarities with the theater of movement and with the visual theater. Due to the direct influence of the neutral mask, we review some pedagogical aspects of the theme and demonstrate the origin and practical and academic dissemination of the face neutralization principle in the actor’s formation in France and in Brazil, considering the origins in Jacques Copeau and in Jacques Lecoq. We present aspects of the process of creating OCO masks, highlighting mattersconcerning materials and influences on the work of the actresses, in bodily and in psychological terms. We also share practical and poetic remarks regarding the way OCO masks constituted and contributed to the development of visual dramaturgy, bringing specificmentions of experiences reported by the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, Carmelo; PIIZZI, Paola (Orgs.). Museu Nacional da Máscara: a arte mágica de Amleto Sartori e Donato Sartori. São Paulo: É Realizações, 2013.

AMARAL, Ana Maria. O teatro e seus duplos: máscaras, bonecos, objetos. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 2002.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993. BRAGA, Bya. Étienne Decroux e a artesania de ator: caminhadas para a soberania.

Belo Horizonte: UFMG, 2013.

CESCONETTO, Luciana. A utilização da máscara neutra na formação do ator. Revista Urdimento. v. 4, p. 55-69, 2002. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ urdimento/article/view/1414573101042002055/0 Acesso em: 24 out. 2020.

COPEAU, Jacques. Registres VI, L’École du Vieux-Colombier. Paris: Gallimard, 2000.

COSTA, Felisberto Sabino da. A máscara e a formação do ator. Móin-Móin: Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, ano 1, v. 1, p. 25-51, 2005. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/105965259 5034701012005025 Acesso em: 24 out. 2020.

COSTA, Felisberto Sadino da. Duas vezes Lopes + Zigrino: três experiências com máscara no Brasil. Revista Sala Preta. v. 6, p. 71-78, 2006. Disponível em: http:// www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57295 Acesso em: 24 out. 2020.

DASTÉ, Jean. Voyage d’un comédien. Paris: Stock, 1977

DANI, Sandra. A máscara, seu sentido e seu uso no treinamento do ator. Revista Porto Arte - Artes visuais, v. 1, n. 1, p. 83-90, 1990. Disponível em: https://seer. ufrgs.br/PortoArte/article/view/27326 Acesso em: 24 out. 2020.

FALEIRO, José Ronaldo. Copeau e a máscara. Revista Urdimento, n. 12, p. 101-110, 2009. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/ view/1414573101122009101 Acesso em: 24 out. 2020.

FRANCA, Camila Lins. Teatro e educação: a máscara como experiência formadora 2017. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2017. Disponível em: http://www.uel.br/pos/ppedu/images/ stories/downloads/dissertacoes/2017/FRANCA_-_Camila_Lins.pdf Acesso em: 24 out. 2020.

FREIXE, Guy. Les utopies du masque sur les scènes européennes du XXe. siècle. Montpellier: L’Entretemps, 2010.

GATTI, Daniela. O corpo através da máscara neutra e os instantes poéticos. Revista Moringa: Artes do espetáculo, v. 1, n. 2, p. 69-76, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/moringa/article/view/7539 Acesso em: 24 out. 2020.

INÁCIO, Leonardo Augusto Alves. Jacques Copeau e a máscara inexpressiva. Revista Travessias. v. 8, n. 2, p. 166-172, 2014. - http://e-revista.unioeste.br/index. php/travessias/article/view/9632 Acesso em: 24 out. 2020.

KAMLA, Renata Ferreira. “Um olhar por meio de”: máscaras, uma possibilidade pedagógica. 146 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. Universidade de São Paulo, 2012. Disponível em: https://teses.usp.br/ teses/disponiveis/27/27155/tde-22092015-112003/publico/RENATAFERREIRA KAMLAVC.pdf Acesso em: 24 out. 2020.

LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. Trad.: Marcelo Gomes. São Paulo: SENAC São Paulo; SESC SP, 2010.

LINARES, Fernando Joaquim Javier. A máscara como segunda natureza do ator: o treinamento do ator como uma “técnica em ação”. 180 f. Dissertação (Mestrado em Artes), Universidade Federal de Minas Gerais, 2011. Disponível em: https:// repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/JSSS-8FHP2A/1/fernando_joaquin_jav ier_ linares_disserta__o_pdf.pdf Acesso em: 24 out. 2020.

LOPES, Elisabeth Pereira. A máscara e a formação do ator. 368 f. Tese (Doutorado em Artes). Programa de Pós-Graduação em Artes. Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.

LOPES, Elizabeth. A magia das máscaras: o ator e seu duplo. In.: BELTRAME, Valmor Níni; ANDRADE, Milton (Org.). Teatro de máscaras. Florianópolis: UDESC, 2010. p. 27-55.

MACHADO, Vinicius Torres. A máscara no teatro moderno: do avesso da tradição à contemporaneidade. 149 f. Dissertação (Mestrado em artes Cênicas) –Universidade de São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/ disponiveis/27/27156/tde-27102010-141326/pt-br.php Acesso em: 24 out. 2020.

MORETTI, Maria de Fátima de Souza Revista. A máscara como base para o treinamento do aluno-ator. Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, v. 6 n. 2, P. 142-157, 2019. Disponível em: www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/ article/view/46322 Acesso em 24 out. 2020.

SACHS, Cláudia Müller. A metodologia de Jacques Lecoq: estudo conceitual. 2004. 161 f. Dissertação (Mestrado em Teatro). Programa de Pós-Graduação em Teatro.

Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

SACHS, Cláudia Müller. A imaginação é um músculo: a contribuição de Lecoq para o trabalho do ator. 2013. 224 f. Tese (Doutorado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Teatro, 2013.

SCHEFFLER, Ismael. O Laboratório de Estudo do Movimento e o percurso de formação de Jacques Lecoq. 2013. 591 f. Tese (Doutorado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Teatro, 2013.

SCHEFFLER, Ismael. A máscara neutra e Jacques Lecoq: considerações históricas, plásticas e pedagógicas. Revista Urdimento. v.2, n.32, p. 279-304, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/

Acesso em 24 out. 2020.

SILVA, Ipojucan Pereira. Mascaramento Espacial: um processo criativo envolvendo a espacialidade corporal do ator. 221 f. Tese (Doutorado) Programa de Pós- Graduação em Artes Cênicas. Universidade de São Paulo 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-01062015-160328/pt- br.php Acesso em: 24 out. 2020.

WRIGHT, John. The masks of Jacques Lecoq. In.: CHAMBERLAIN, Franc; YARROW, Ralph (Org.). Jacques Lecoq and the British Theatre. London; New York: Routledge, 2002. p. 71-84.

Published

2021-04-13

How to Cite

Scheffler, I. (2021). The masks of the OCO show and the contributions to visual dramaturgy. Dramaturgies, (16), 110–127. https://doi.org/10.26512/dramaturgias16.37492