Reflections on Constança Capdeville’s music-theatre

Authors

  • Filipa Magalhães CESEM, Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical ”“ NOVA FCSH

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i11.27385

Keywords:

Constança Capdeville. Music-theatre. Portuguese contemporary music. Performance.

Abstract

Constança Capdeville is the greatest representative of music-theatre in Portugal. Her compositions extend beyond the musical by including extramusical features such as props, lights, images, theatrical elements, and magnetic tape recordings. These features were deployed in her works whether to establish environments, emotional states or to define spaces. Capdeville's music-theatre works, despite their success, also caused controversial reactions in the public. From her perspective, Opera and the traditional concert had finished and hence the concept of the stage required rethinking. Capdeville stated that often had to deal with this problem by creating her own stages. In this paper, it is discussed the concept of music-theatre within the context of Portuguese contemporary music and its influences over Capdeville’s compositions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EIRAS, P. “Constança Capdeville: as vozes revisitadas.” In: M.A. Silva & M.G. Besse (Eds.). Femmes Oubliées dans les Arts et les Lettres au Portugal (XIXe-XXe siècles), 2016: 233-241. Paris: L’ Harmattan.

PIRES, I., MAGALHÃES, F., & NOGUEIRA, A. “Preservation and technological obsolescence: Portuguese contemporary musical heritage in perspective.” In: Journal of New Music Research, 47.4(2018): 355-364. DOI:

1080/09298215.2018.1486433.

RAMALHO, M. “O sucesso para quê? Entrevista com Constança Cadpdeville.” In: Grupo - Animação Cultural (Eds.). Informação Musical 6, pp. 3-5, 1982.

COUTO, J. & VIDAL, A. “Constança Capdeville: a silenciosa pesquisa do mundo sonoro.” In: A. dos Reis Rodrigues (Dir.). Revista Flama, 29 de setembro de 1972, n.º 1282, Ano XXIX, pp. 8-10, 1972.

ROXO, P. “ColecViva”. In: Salwa Castelo-Branco (Ed.) Enciclopédia da Música em Portugal no Séc. XX, vol. 1 (A-C): 309- 310. Círculo de Leitores e Temas e Debates, 2010.

SEABRA, A.M. “5.os Encontros Gulbenkian de Música Contemporânea”. Nota de Programa. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, pp. 77-89, 1981.

SANTOS, J.P. “Sete perguntas a João Paulo Santos.” Glosas, 6, pp. 24-25, 2012.

SERRÃO, M.J. “Breve apontamento sobre o teatro musical.” Glosas, 6, pp. 37- 39, 2012.

SERRÃO, M.J. “CAPDEVILLE, Constança”. In: Salwa Castelo-Branco (Ed.), Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Vol. I (A-C): 235-238.

Lisboa: Círculo de Leitores/Temas e Debates Autores, 2010.

SERRÃO, M.J. Constança Capdeville Entre o Teatro e a Música. Lisboa: Edições Colibri / Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, 2006.

SOUSA DIAS, A. “ColecViva: ‘teatro-música’ como performance”. In: Cláudia

Madeira, Hélia Marçal & Fernando Matos Oliveira (Eds.). Práticas de Arquivo nas Artes Performativas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, (2019, no prelo).

VIEIRA, A. B. NO ALEPH, para um olhar sobre o Serviço ACARTE da Fundação Calouste Gulbenkian entre 1984 e 1989. Tese de Doutoramento, Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2016. Link: http://hdl.handle.net/10362/19417.

VIEIRA, A.B. “Orlando Worm: ‘Luz cinco vai! Som sete vai!’”. Sinais de Cena N.º 14 (Dezembro 2010): 41-54. Link: https://revistas.rcaap.pt/sdc/issue/

view/770.

discografia

Libera Me (na mesma edição de Amen para uma ausência e ... In somno Pacis

(One for nothing)

ª ed. Portugalsom, 1991; 2.ª ed. Strauss, 1994, SP 4o3o.

Amen para uma ausência

Versão para viola de arco, oboé, piano e contrabaixo, interpretado pelo Opus

Ensemble gravação em Vinil, Ed. Discoteca Básica; CD, Ed. Portugalsom, 1.ªed.

; 2.ª ed. 1994.

...In Somno Pacis (one for nothing)

Viola de arco, oboé, piano e contrabaixo, interpretado pelo Opus Ensemble

gravação em Vinil, Ed. Discoteca Básica, Lisboa; CD da Ed. Portugalsom, 1991;

CD da Ed. Strauss, 1994.

Valse, valsa, vals: Keuschheits Waltz / La Prose du Transsibérien et de la Petite

Jeanne de France / Amen para uma Ausência / ...Vocem Meam (Ucello) /

Caixinha de Música / O Natal do Anjinho Dorminhoco.

Digital Recording, Miso Records MCD oo8; DDD, 1997.

Variações sobre o Nome de Igor Stravinsky

Órgão, por Monserrat Torrent.

Published

2019-09-30

How to Cite

Magalhães, F. (2019). Reflections on Constança Capdeville’s music-theatre. Dramaturgies, (11), 88–102. https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i11.27385