A figura de Sócrates segundo Pierre Hadot

Authors

  • Loraine Oliveira Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.14195/1984-249X_18_9

Keywords:

Sileno, Eros, ironia, maiêutica, modo de vida

Abstract

This article aims to show how the figure of Socrates was analised by Hadot as a fundamental piece of his thesis about philosophy as a way of life. Here Socrates is studying from the point of view of two of his masks, that of Silenus and Eros. Hadot utilised the idea of the masks to trace the figure of Socrates. The mask of Silenus enables us to understand the atopia of Socrates. This strangeness of philosophy, goads the interlocutor into the path of dialectics. The mask of Silenus hides the socratical irony, but the heart of irony observes the meeting between Silenus and Eros. The mask of Eros permits the philosopher to define himself as a philosopher, assisting the interlocutor to discover the truth of beauty and bring it forth.

Keywords: Silenus, Eros, irony, maieutics, way of life. 

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Author Biography

Loraine Oliveira, Universidade de Brasília

Possui graduação em Artes Plásticas. Bacharelado em Desenho pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Atualmente é adjunto I da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia Antiga. Pesquisa os seguintes temas: as faculdades cognitivas da alma, a função da imagem nos processos cognitivos, a relação entre imagem e discurso na filosofia de Plotino e outros autores do platonismo tardio e a filosofia como modo de vida na Antiguidade.

Published

2016-08-25

How to Cite

Oliveira, L. (2016). A figura de Sócrates segundo Pierre Hadot. Revista Archai, (18), 291. https://doi.org/10.14195/1984-249X_18_9