LA CANTATRICE CHAUVE ENTRA EM CENA: UMA ANÁLISE DA MONTAGEM DE NICOLAS BATAILLE

Auteurs-es

  • Carla Cristina Campos Brasil Guimarães Université de Nantes

DOI :

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v3i2.23527

Mots-clés :

La Cantatrice chauve; Ionesco; Espectador.

Résumé

The present work aims to propose a reflection about the relations between the theatrical text and its assembly. From the play La cantatrice chauve by Ionesco, we intend to investigate how the use of the scenic indications and the literary text occurred in relation to the Nicolas Bataille montage, which is presented every week for more than 60 years in the Théâtre de la Huchette, in Paris. This piece is known as the landmark of what is conventionally called the theater of the absurd (ESSLIN, 1968). Within this perspective, meaningless repetitions, the clock that touches countless times, curiosity and bizarre give way to the crisis of language (IONESCO, 1966). In this way, we will demonstrate through the analysis presented here how these elements - the text and the montage - are translated through the view of the viewer, to whom the reality of the text and the scene are possible.

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Biographie de l'auteur-e

Carla Cristina Campos Brasil Guimarães, Université de Nantes

Mestra em Literatura, pela Universidade de Brasília - UnB e licenciada em Letras - Francês, pela mesma Universidade. Integra o Grupo de Literatura, Educação e Dramaturgias Contemporâneas e o Grupo Literatura, Feminismos e Revolução. Possui experiência na área de Letras, com ênfase em Ensino de Língua Estrangeira, Literatura Francesa e nos estudos sobre os Femininos, atuando principalmente nos seguintes temas: Francês língua estrangeira, literatura francesa, teatro moderno, feminismos e educação.

Références

ESSLIN, Martin. O Teatro do Absurdo. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.
IONESCO, Eugène. La Cantatrice Chauve. Paris: Gallimard, 2016.
____. Notes et contre-notes. Paris: Gallimard, 2006.
PAVIS, Patrice. A encenação contemporânea. Tradução de Nanci Fernandes. São Paulo: Perspectiva, 2013.

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Publié-e

2018-12-31

Comment citer

GUIMARÃES, Carla Cristina Campos Brasil. LA CANTATRICE CHAUVE ENTRA EM CENA: UMA ANÁLISE DA MONTAGEM DE NICOLAS BATAILLE. Revista Água Viva, [S. l.], v. 3, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/aguaviva.v3i2.23527. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/23527. Acesso em: 21 déc. 2024.