PARA ALÉM DOS CICLOS DE SANGUE: TRANSGRESSÃO E TRAGICIDADE EM ANTÍGONA, DE SÓFOCLES

Auteurs-es

  • Bárbara Cristina dos Santos Figueira UnB

DOI :

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v3i2.23522

Mots-clés :

Literatura Trágica; Teatro; Transgressão; Antígona, Sófocles.

Résumé

In this research we will focus on Antigone, a Sophocles’ tragedy (495-406 BC), whose conflict materializes in the Antigone’s refusal in accepting the imposition from king Creonte of keeping his brother Polinices unbound, which constitutes a rebellious action of the protagonist against an autocrat and oppressive government. Confirming the maxim that the tragedy is born out of the myth seen through the eyes of the citizen, the work attests the entrance of democracy into the daily life of the Greek and the end of tyrannies. By means of the present study we affirm that Antigone, in addition to being one of the most beautiful wonderings concerning the limits of power, has forever become a symbol of the freedom to act against the state (Rosenfeld, 2009), reaching us as the monument of Western culture that best poses issues about the subject's freedom to rebel against the structures that oppress him. In this lies it’s astonishing actuality. From these presuppositions and based on the critical-theoretical study of Bertold Brecht, György Lukács and Raymond Williams, we propose to weave relations between the tragedy’s literary form and the philosophical concept of tragic, thinking both the representation and the analysis of historical reality from a dialectical perspective.

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Biographie de l'auteur-e

Bárbara Cristina dos Santos Figueira, UnB

Mestra e doutoranda em Teoria Literária pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura e Práticas Sociais da Universidade de Brasília (2017), componente do grupo de pesquisa LIAME (Literatura, Artes e outras mídias) e do GDCT (Grupo de Pesquisa em Dramaturgia e Crítica Teatral); bacharel em Artes Cênicas com Habilitação em Interpretação Teatral pela Universidade de Brasília (2010) e licenciada em Artes Visuais pelo Instituto Cotemar (2014). É professora de Artes na rede pública de ensino pela Secretaria de Educação do Distrito Federal -SEDF e integrante do Coletivo de Quarta, grupo vinculado ao projeto Quartas Dramáticas (IL-UnB), no qual desempenha as funções de diretora teatral, atriz, produtora e pesquisadora.

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Publié-e

2018-12-31

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FIGUEIRA, Bárbara Cristina dos Santos. PARA ALÉM DOS CICLOS DE SANGUE: TRANSGRESSÃO E TRAGICIDADE EM ANTÍGONA, DE SÓFOCLES. Revista Água Viva, [S. l.], v. 3, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/aguaviva.v3i2.23522. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/23522. Acesso em: 6 janv. 2025.