HE CONTRIBUTIONS OF CHILDREN'S LITERATURE TO THE CHILD'S LITERACY PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v8i1.51002Keywords:
Literacy, Child education, LiteratureAbstract
Literacy is a new moment, it can create expectations, anxieties, fear in those who participate in it, because each person learns to read and write in different ways and at different times. Recently, some studies have shown that literature, when incorporated into literacy practices, generates contributions to the learning of reading and writing. Thus, it aimed to verify to what extent the work with children's literature can contribute to the literacy of children who are in the last level of Early Childhood Education. Initially, reading projects were applied in two classes of Early Childhood Education. Next, literacy levels were verified through the application of the Test of the four words and a sentence of nine research participants and seven non-participating children. At the end of the research, students exposed to the literary project showed changes in reading and writing skills and literature contributed to them becoming protagonists during their learning.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira de. Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
ARROYO, Leonardo. Literatura infantil brasileira. São Paulo: Editora da UNESP, 2011.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da educação e do desporto. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, 1998.
BRASIL. Ministério da educação e do desporto. Diretrizes curriculares para a educação infantil. Brasília, 2010.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 2002.
CAGLIARI, Luiz Carlos. A respeito de alguns fatos do ensino e da aprendizagem pelas crianças na alfabetização. In: ROJO, Roxane (Org.). Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998. p. 61-86.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo: Petrópolis, 2000.
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. Tradução Horácio Gonzales. São Paulo: Cortez, 2000.
FERREIRO, E; Teberosky, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN Regina. Literatura infantil brasileira: história e de histórias. 6. ed. São Paulo: Ática, 1999.
RAMOS, F. B.; NUNES, M. F. Efeitos da ilustração do livro de literatura infantil... Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 48, p. 251-263, abr./jun. 2013. Editora UFPR. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/24680/20639>. Acesso em: 12. mai. 2021.
SARAIVA, J. A.; MÜGGE, E. Literatura na escola. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 4. ed. São Paulo, SP: Contexto, 2008.
SOARES, Magda. Alfabetização. A questão dos métodos. São Paulo, SP: Contexto, 2020.
TEBEROSKY, Ana. COLOMER, Teresa. Aprender a ler e a escrever: uma proposta construtivista. Porto Alegre: Artmed, 2003.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Água Viva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.