CECÍLIA MEIRELES’S MUSICAL POETICS IN VIAGEM AND VAGA MÚSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v8i3.48314

Keywords:

Cecília Meireles, Música, Poesia, Poética, Hermenêutica

Abstract

In this paper, we will propose an interpretation path for a poetics of music in two books by the Brazilian poet Cecília Meireles, Viagem [1939] and Vaga música [1942]. Starting from a dialogical reading of the poem “Música”, from Vaga música, we will articulate other poems from the respective books to think, in a poetic-hermeneutic horizon, about the onto-poetic essence of music and how it is configured in the cecilian poetics, not only in
references to the musical semantic field, but mainly to the very constitution of existence understood musically, going back to the mythical and sacred origin of the musical experience of the world. To mobilize this interpretation, we will resort to thinkers from the poetic and hermeneutic tradition, such as Ronaldes de Melo e Souza, Antonio Jardim, and Martin Heidegger.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Vinicius Lira Costa, Instituto Federal do Tocantins, Palmas, Brasil

Doutor em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia (HCTE) pela UFRJ – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor EBTT de Língua Portuguesa no IFTO – Instituto Federal do Tocantins, campus Palmas.

References

HEIDEGGER, M. A origem da obra de arte. Trad. Idalina Azevedo e Manuel Antônio de Castro. São Paulo: Edições 70, 2010.

JARDIM, A. Música: vigência do pensar poético. Rio de Janeiro: 7Letras, 2005.

MEIRELES, C. Poesia completa. Vol. I. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

RAMALHO, C. G. de A. Música: escuta para linguagem. 2009. Tese (Doutorado em Ciência da Literatura/Poética) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

RODRIGUES, N. Os idiotas da objetividade. In: A cabra vadia. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SAFRANSKI, R. Heidegger – um mestre da Alemanha entre o bem e o mal. São Paulo: Geração Editorial, 2013.

SOUZA, R. de M. e. A criatividade da memória. In: SANTOS, F. V. dos. (org.). Prismas: historicidade da memória. Rio de Janeiro: Centro de Observação do Contemporâneo/Caetés, 2001/2002.

SOUZA, R. de M. e. A hermenêutica de Gadamer. In: Ensaios de Poética e Hermenêutica. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2010.

Published

2024-08-02

How to Cite

COSTA, André Vinicius Lira. CECÍLIA MEIRELES’S MUSICAL POETICS IN VIAGEM AND VAGA MÚSICA. Revista Água Viva, [S. l.], v. 8, n. 3, 2024. DOI: 10.26512/aguaviva.v8i3.48314. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/48314. Acesso em: 19 oct. 2024.