READING AND AFFECTION IN LER, ESCREVER E FAZER CONTA DE CABEÇA, BY BARTOLOMEU CAMPOS DE QUEIRÓS
DOI:
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v2i1.10324Keywords:
Bartolomeu Campos de Queirós; Children’s Literature; Literary Criticism; Teaching of Literature; Affection.Abstract
This article presents an analysis of the book Ler, escrever e fazer conta de cabeça (to read, to write, to do mental calculations) (1996), by Bartolomeu Campos de Queirós, emphasizing the affective aspects involved in the discovery by the author’s of his literary vocation. Although we are dealing with a fictional work, it has a strong autobiographical appeal and offers rich material for reflection on the human and relational character of the literary experience. We offer a reading approach that is centered on the literary text, and we also suggest the relevancy of the teacher’s critical competence in the teaching of literature.
Downloads
References
____. O direito à literatura. In: Vários escritos. 4ª ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro sobre Azul, 2004.
____. Ficção e confissão. 3ª ed. revista pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
MACHADO, Ana Maria. Sangue nas veias. In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Instituto Pró Livro e Imprensa Oficial do Governo do Estado de São Paulo, 2012.
PAIVA, Aparecida. Alfabetização e leitura literária. In: CARVALHO, M. A. F.; MENDONÇA, R. H. (org.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006.
PILATI, Alexandre. Poesia na sala de aula: subsídios para pensar o lugar e a função da literatura em ambientes de ensino. Campinas: Pontes Editores, 2017.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Ler, escrever e fazer conta de cabeça. São Paulo: Global, 2004.
____. Entrevista concedida ao Museu da Pessoa, no âmbito do projeto Memórias da Literatura Infantil e Juvenil. São Paulo, 2008. Disponível em . Acesso em: 10 nov. 2017.
____. Manifesto por um Brasil literário. 2009. Disponível em: . Acesso em: 17 out. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.