READING AND AFFECTION IN LER, ESCREVER E FAZER CONTA DE CABEÇA, BY BARTOLOMEU CAMPOS DE QUEIRÓS

Authors

  • Lia Araujo Miranda de Lima Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v2i1.10324

Keywords:

Bartolomeu Campos de Queirós; Children’s Literature; Literary Criticism; Teaching of Literature; Affection.

Abstract

This article presents an analysis of the book Ler, escrever e fazer conta de cabeça (to read, to write, to do mental calculations) (1996), by Bartolomeu Campos de Queirós, emphasizing the affective aspects involved in the discovery by the author’s of his literary vocation. Although we are dealing with a fictional work, it has a strong autobiographical appeal and offers rich material for reflection on the human and relational character of the literary experience. We offer a reading approach that is centered on the literary text, and we also suggest the relevancy of the teacher’s critical competence in the teaching of literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lia Araujo Miranda de Lima, Universidade de Brasília

Doutoranda em Literatura pela Universidade de Brasília (POSLIT/UnB). Mestre em Estudos da Tradução pela Universidade de Brasília (2015). Graduada em Letras-Tradução pela Universidade de Brasília (2008), com habilitação em Francês, e em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), com habilitação em jornalismo. Desenvolve pesquisas nas seguintes áreas: tradução literária, tradução de literatura infantil no Brasil, história da tradução, com ênfase em literatura infantil, literatura comparada, literatura brasileira. É bolsista da Comissão de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e membro da International Research Society for Children's Literature (IRSCL).

 

References

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. Vol. 1. 6ª ed. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia, 2000.
____. O direito à literatura. In: Vários escritos. 4ª ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro sobre Azul, 2004.
____. Ficção e confissão. 3ª ed. revista pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
MACHADO, Ana Maria. Sangue nas veias. In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Instituto Pró Livro e Imprensa Oficial do Governo do Estado de São Paulo, 2012.
PAIVA, Aparecida. Alfabetização e leitura literária. In: CARVALHO, M. A. F.; MENDONÇA, R. H. (org.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: Ministério da Educação, 2006.
PILATI, Alexandre. Poesia na sala de aula: subsídios para pensar o lugar e a função da literatura em ambientes de ensino. Campinas: Pontes Editores, 2017.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Ler, escrever e fazer conta de cabeça. São Paulo: Global, 2004.
____. Entrevista concedida ao Museu da Pessoa, no âmbito do projeto Memórias da Literatura Infantil e Juvenil. São Paulo, 2008. Disponível em . Acesso em: 10 nov. 2017.
____. Manifesto por um Brasil literário. 2009. Disponível em: . Acesso em: 17 out. 2017.

Published

2017-01-18

How to Cite

LIMA, Lia Araujo Miranda de. READING AND AFFECTION IN LER, ESCREVER E FAZER CONTA DE CABEÇA, BY BARTOLOMEU CAMPOS DE QUEIRÓS. Revista Água Viva, [S. l.], v. 2, n. 1, 2017. DOI: 10.26512/aguaviva.v2i1.10324. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/10324. Acesso em: 18 may. 2024.