Melodic treatment in cantoria de viola
analysis of decassyllable tunes
Abstract
This text presents reflections on the melodic domain of viola singing, based on the material collected in the Coleção Identidades Sonoras - Repentistas do DF. Tunes from decyllable verses were analyzed in an attempt to understand aspects of the poetic construction and musical organization an composition. Two types of media are presented here: the transcription in score and the audio recording of examples. In addition to presenting some basic concepts of singing, reflections are made on the parallel between melody and poetry, the ancestry of this melodic universe and the musical system that governs this universe, the choice of melodic tune in the resolution of motes, the rhetorical function of melodic variations as a language resource, and the singers’s discourse.
Downloads
References
Cascudo, Luís da Câmara. 1939. Vaqueiros e Cantadores. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
Eken, Susanna. 2014. The Human Voice: Psyche, Soma, Function, Communication. Copenhagen: The Royal Danish Academy of Music.
Henrique, Luís L. 2011. Acústica Musical. Portugal: Calouste Gulbenkian.
Lopes, Gustavo Magalhães. 2011. De pés-de-parede a festivais: um estudo de caso sobre o repente nordestino na Grande São Paulo. Dissertação de Mestrado em Teoria e História Literária, Universidade Estadual de Campinas. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/270045
Oliveira, Luciano Py de. 1999. A música na cantoria em Campina Grande (PB): estilo musical dos principais gêneros poéticos. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia.
Oliveira Pinto. Tiago de. 2001. “Som e Música: Questões de uma Antropologia Sonora.” Revista de Antropologia 44, no.1. https://doi.org/10.1590/S0034-77012001000100007
Travassos, Elisabeth. 2000. “Ethics in the sung duels of north-eastern Brasil: collective memory and contemporary practice.” British Journal of Ethnomusicology 9, no. 1: 61-94. https://doi.org/10.1080/09681220008567292
Ramalho, Elba Braga. 2000. Cantoria nordestina: música e palavra. São Paulo: Terceira Margem.
Sautchuk, João Miguel M. 2009. A poética do improviso: prática e habilidade no repente nordestino. Tese de Doutorado em antropologia, Universidade de Brasília. https://repositorio.unb.br/handle/10482/5091
Silva, Andréa Betânia da. 2014. “Entre pés-de-parede e festivais: rota(s) das poéticas orais na cantoria de improviso.” Tese de Doutorado em Cultura e Sociedade, Universidade Federal da Bahia. https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/16254
Travassos, Elisabeth. 1989. “Melodias para a improvisação poética no Nordeste. As toadas de sextilhas segundo a apreciação dos cantadores.” Revista Brasileira de Musica 18: 115-129.
Gordon, Edwin. 2000. Teoria da aprendizagem musical: competências, conteúdos e padrões. Tradução de Maria de Fátima Albuquerque. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Downloads
Published
Versions
- 2019-12-25 (2)
- 2021-04-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Música em Contexto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.