Simbolization and sociological analysis: social boundaries, classifications and mobility from the feature film Parasite

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010004

Keywords:

Social boundaries; social classification; social mobility; odors; Parasite

Abstract

Symbolizations are expressive and they guide conducts. From this affirmation, we seek to analyze the feature film Parasite, a South Korean production of 2019 and winner of different international awards, based on the theme of social borders, analyzed through its relationship with two fundamental sociological categories: classification and social mobility. We seek to understand the apparent inflexibility of social barriers and the way in which the stigmatization by the distinction between bodily smells attributed from the cut of socioeconomic belonging is activated as a resource complementing the debate on social boundaries. We take as reference the conception that symbolizations have their meanings constituted in the form-content totality. In this way, we conclude the debate with the resumption of the theme of social boundaries in compliance with the strategy of its director and screenwriter, Bong Joo-ho, of having his work not easily classifiable in terms of a specific genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Salete Nery, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Professora do Colegiado de Ciências Sociais da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, BA, Brasil. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRB e do Programa de Pós-Graduação em Memória , Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual Do Sudoeste Da Bahia (UESB). Líder do Grupo de Pesquisa Corpo, Socialização e Expressões Culturais (ECCOS/UFRB) e pesquisadora do Grupo Cultura, Memória e Desenvolvimento (CMD/UnB).

References

ACKERMAN, Diane. Uma história natural dos sentidos. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. O poer simbólico. 9.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. Sociologia Geral, v. 1: lutas de classificação: Curso no Collège de France (1981-1982). Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

CASSIRER, Ernst. A filosofia das formas simbólicas. Primeira parte: a linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Coleção tópicos).

CASTIGLIONE, Baldassare. O cortesão. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CLASSEN, Constance; HOWES, Davis; SYNNOT, Anthony. Aroma: a história cultural dos odores. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

CORBIN, Alain. Saberes e odores: o olfato e o imaginário social nos séculos dezoito e dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. (ArteFíssil; 5).

ELIAS, Norbert. O processo civilizador, v. 1: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994a.

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994b.

ELIAS, Norbert. Teoria simbólica. Lisboa: Celta, 2002.

ELIAS, Norbert; SCOTSON, John. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2000.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4.ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

JAQUET, Chantal. Filosofia do odor. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

LACASSAGNE, Claude-Laurence; DAVIE, Neil. Luxo, algazarra e mau cheiro. In: CHARLOT, Monica; MARX, Roland (Orgs.). Londres, 1851-1901: a era vitoriana ou o triunfo das desigualdades. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993. (Memória das cidades).

LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

LIMA, Luiz Costa. Vida e mimesis. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

MALNIC, Bettina. O cheiro das coisas: p sentido do olfato: paladar, emoções e comportamentos. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2008. (Ciência no bolso).

NERY, Salete. Sobrevivências como memória e as imagens: os Grenouilles e os perfumes. In: GUSMÃO, Milene; NERY, Salete (Orgs.). Memória e imagens: entre filmes, séries, fotografias e significações. Jundiaí, SP: Paco, 2020. p. 43-74.

PARASITA. Dir.: Bong Joon Ho. Coreia do Sul: Pandora Filmes, c2019. 1 DVD (131 min), NTSC, color.

PERROT, Philippe. Fashioning the bourgeoisie: a history of clothing in the nineteenth century. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1996.

REINARZ, Jonathan. Past scents: historical perspectives on smell. Urbana, Chicago, and Springfield: University of Illinois Press, 2014. (Studies in sensory history).

RICOEUR, paul. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Lisboa: Edições 70, 2000. (Biblioteca de filosofia contemporânea, 2).

TODOROV, Tzvetan. Teorias do símbolo. Campinas: Papirus, 1977. (Travessia do século).

VIGARELLO, Georges. O limpo e o sujo: a higiene do corpo desde a Idade Média. Lisboa: Fragmentos, 1985.

WARBURG, Aby. A presença do antigo: escritos inéditos, v. 1. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2018.

Published

2022-04-13

How to Cite

Nery, S. (2022). Simbolization and sociological analysis: social boundaries, classifications and mobility from the feature film Parasite. Sociedade E Estado, 37(01), 75–99. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010004