Parenting Styles and Development of Social Skills During Adolescence
Keywords:
Parenting styles, Social skill, AdolescenceAbstract
The purpose of this study was to examine the relationship between parenting styles and development of social
skills during adolescence. A total of 193 high school students (ages 14-17) from two public schools in Porto Alegre answered
a questionnaire to evaluate perception of performance in ten social skills, as well as, two scales (Responsiveness and
Demandingness) allowing to classify parental attitudes in four types: authoritarian, authoritative, indulgent and negligent.
Generally, the results indicate that the adolescents have the necessary social skills for the investigated situations. The skills for
which they presented more difficulties were the following: beginning interpersonal relationship; asking for change on someone
else's behavior and expressing feelings. Significant differences on the presence of social skills among the adolescents who
identified their parents according to different parenting styles were not found. However, significant differences on variables
related to social skills, as anxiety and aggressiveness, were noticed among these groups.
Downloads
References
de habilidades sociais em adolescentes portadores de deformidades
faciais. Estudos de Psicologia, 13, 31-47.
Arón, A. & Milicic, N. (1994). Viver com os outros: programa de
desenvolvimento de habilidades sociais. (J. Santos, Trad.) Campinas:
Editorai Psy II.
Bandura, A. &Walters, R. (1959). Adolescent agression. New York:
The Ronald Press Company.
Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on
child behavior. Child Development, 37, 887-907.
Caballo, V. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las
habilidades sociales. Madrid: Siglo Veintuino Editores.
Chioqueta, A. (1998). Adaptação para o português do inventário
de depressão estado-traço: fidedignidade e validade. Dissertação
de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do
Sul, Porto Alegre.
Costa, F., Teixeira, M.A. & Gomes, W. (1998). Construção de um
instrumento de avaliação de estilos parentais: uma continuação
[Resumo]. Em Sociedade Brasileira de Psicologia (Org.), Resumos
de comunicação científica, XXVIII Reunião Anual de
Psicologia (p. 127). Ribeirão Preto: SBR
Del Prette, A. (1985). Treinamento comportamental: uma alternativa
de atendimento à população não clínica. Revista de Psicologia
Fortaleza, 3, 67-81.
Del Prette, A., Del Prette, Z.A.P & Castelo Branco, U.V. (1992).
Competência social na formação do psicólogo. Paidéia: Cadernos
de Educação, 2, 40-50.
Del Prette, A., Del Prette, Z.A.P, Torres, A. & Pontes, A. (1998).
Efeitos de uma intervenção sobre a topografia das habilidades
sociais de professores. Psicologia Escolar e Educacional, 2,
11-22.
Dornbusch, S., Ritter, P., Leiderman, P., Roberts, D. & Fraleigh,
M. (1987). The relation of parenting style to adolescent school
performance. Child Development, 58, 1244-1257.
Garcia, F. & Del Prette, Z.A. (1998). Um programa de habilidades
sociais para adolescentes de bom desempenho acadêmico [Resumo],
Em Sociedade Brasileira de Psicologia (Org.), Resumos
de comunicação científica, XXVIII Reunião Anual de Psicologia
(p. 155). Ribeirão Preto: SBR
Glasgow, K., Dornbusch, S., Troyer, L., Steinberg, L. & Ritter, P.
(1997). Parenting styles, adolescents' attributions and educational
outcomes in nine heterogeneus high schools. Child Development,
68, 507-529.
Guarch, C. (1994). Evaluación de las habilidades sociales. Em R.
Fernandez-Ballesteros (Org.), Evaluación conductual hoy: Um
enfoque para el cambio en psicologia clínica e de la salud (pp.
347-383). Madrid: Pirâmide S.A.
Hennigen, I. (1994). Dimensões psicossociais da adolescência:
identidade, relação familiar e relação com amigos. Dissertação
de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul,
Porto Alegre.
Hidalgo, C. & Abarca, N. (1994). Programa de entrenamiento en
habilidades sociales. Santiago: Ediciones Universidad Católica
de Chile.
Kaplan, H. & Sadock, B. (1993). Compêndio de psiquiatria. (D.
Batista, Trad.) Porto Alegre: Editora Artes Médicas. (Trabalho
original publicado em 1991)
Lamborn, S., Mounts, N., Steinberg, L. & Dornbusch, S. (1991).
Patterns of competence and adjustment among adolescents from
authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families.
Child Development, 62, 1049-1065.
Levenson, R. & Gottman, J. (1978). Toward the assessment of social
competence. Journal of Consulting and Clinical Pychology,
46, 453-462.
Lewis, M. & Wolkmar, F. (1993). Aspectos clínicos do desenvolvimento
na infância e adolescência. (G. Giacomet, Trad.) Porto
Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1990)
Maccoby, E. & Martin, J. (1983). Socialization in the context of
the family: Parent-child interaction. Em PH. Mussen & E.
Hetherington (Orgs.), Handbook of child psychology: Socialization,
personality and social development (pp.1-101). New
York: Wiley.
McFall, R. (1982). A review and reformulation of the concept of
social skills. Behavioral Assessment, 4, 1-33.
Rimm, D. & Masters, J. (1983). Terapia comportamental: técnicas
e resultados experimentais. (A. Alves, Trad.) São Paulo: Editora
Manole Ltda.
Rojas, R. (1995). Habilidades sociales: psicoterapia grupai con
pacientes esquizofrenicos crônicos. Revista de Psicologia de
la PUCP, 8, 63-95.
Sarason, I. & Sarason, B. (1981). Teaching cognitive and social
skills to high school students. Journal of Consulting and Clinical
Psychology, 49, 908-918.
Silva, A. & Del Prette, A. (1998). Treinamento de habilidades sociais
no promoção de interações positivas entre pais e filhos [Resumo].
Em Sociedade Brasileira de Psicologia (Org.), Resumos
de comunicação científica, XXVIII Reunião Anual de Psicologia
(p. 256). Ribeirão Preto: SBP
Sobreira-Lopes, R.C. (1994). O contexto familiar no desenvolvimento
da autonomia e da moralidade na adolescência. Psicologia:
Reflexão e Crítica, 7, 59-74.
Steinberg, L, Elmen, J. & Mounts, N. (1989). Authoritative parenting,
psychosocialmaturity and academic success among adolescents.
Child Development, 60, 1424-1436.
Trower, P. (1995). Adult social skills: State of art and future directions.
Em W. O'Donohue & L. Krasner (Orgs.), Handbook of
psychological skills training: Clinical techniques and applications
(pp. 54-80). New York: Allyn and Bacon.
Wagner, A., Flacke, D. & Meza, E. (1997). Crenças e valores dos
adolescentes acerca da família, casamento, separação e projetos
de vida. Psicologia: Reflexão e Crítica, 10, 155-168.