THE THOUGHT IN HEIDEGGER’S "BLACK NOTEBOOKS"

reflections on a reading

Authors

  • Marco Aurélio Fernandes Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v3i6.11649

Keywords:

Reading. Thought. Phenomenon. Being. Time.

Abstract

This article aims to present indications for a phenomenological-ontological reading of Heidegger’s "Black Notebooks". It is a reading that seeks to follow the phenomenon of thought in its connection with being; a reading intended to interpret the creative work of thought, allowing its liberating force to emerge. Such a reading needs to go to the heart of "Black Notebooks": take their notes as what they claim to be: take their notes as what they claim to be: attempts at a simple name, indications of the waves of being, reflections that point to the distant disposition of being as time, as a fundamental event, appropriating event. A reading like this seeks to transcend, therefore, that condition of the "precision of the lack of precision", in which the "Black Notebooks" were written and in which today most are received.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Aurélio Fernandes, Universidade de Brasília

Possui graduação em Filosofia pela Universidade São Francisco (1991), mestrado em Filosofia - Pontifício Ateneu Antonianum (2000) e doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Antonianum (2003). É professor adjunto da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Fenomenologia, Filosofia Medieval, Filosofia da Religião e Filosofia da Educação. É autor do livro "À Clareira do Ser: Da Fenomenologia da Intencionalidade à Abertura da Existência" (Daimon Editora, Teresópolis-RJ, 2011), e dos capítulos "Do cuidado da fenomenologia à fenomenologia do cuidado", no livro, organizado por Adão José Peixoto e Adriano Furtado Holanda, "Fenomenologia do cuidado e do cuidar: perspectivas multidisciplinares" (Curitiba: Juruá, 2011); "Skholé: o sentido fundante da escola", no livro organizado por Ildeu Moreira Coêlho, "Escritos sobre o sentido da escola" (Campinas-SP: Mercado das Letras, 2012).

References

ANAXIMANDRO, PARMÊNIDES, HERÁCLITO. (1991). Os pensadores originários. Petrópolis: Vozes.

Heidegger, M. (1977). O caminho do campo. Vozes, 46-48.

HEIDEGGER, M. (1983). Denkerfahrungen 1910-1976. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. (1987a). Einführung in die Metaphysik. Tübingen: Max Niemeyer.

HEIDEGGER, M. (1987b). Introdução à Metafísica. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

HEIDEGGER, M. (1991). Grundbegriffe -Gesammtausgabe Band 51. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. (1994). Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis) -Gesammtausgabe Band 65. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. (1995). Écrits politiques 1933-1966 -Présentation, traduction et notes par François Fédier. Paris: Gallimard.

HEIDEGGER, M. (1998a). Heráclito: a origem do pensamento ocidental: a doutrina heraclítica do lógos. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

HEIDEGGER, M. (1998b). Nietzsche -Ester Band. Stuttgart: Neske.

HEIDEGGER, M. (2000). Reden und andere Zeugnisse eines Lebensweges -Gesammtausgabe Band 16. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. (2001). Ensaios e Conferências. Petrópolis: Vozes.

HEIDEGGER, M. (2003). A caminho da linguagem. Petrópolis-RJ: Vozes.

HEIDEGGER, M. (2010). Zum Wesen der Sprache und Zur Frage nach der Kunst -Gesammtausgabe Band 74. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. (2014). Überlegungen II -VI (Schwarze Hefte 1931-1938) -Gesammtausgabe Band 94. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. e BLOCHMANN, Elisabeth (1990). Briefwechsel 1918-1969. Marbach am Neckar: Deutsche Schillergesellschaft.

HÖLDERLIN, F. (1994). Reflexões -seguidas de "Hölderlin, tragédia e modernidade" por Fraçoise Dastur. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

LEÃO, E. C. (2004). A história na filosofia grega. Scintilla: Revista de Filosofia e Mística Medieval, 13-34.

LEÃO, E. C. (2010a). Aprendendo a Pensar II. Teresópolis-RJ: Daimon.

LEÃO, E. C. (2010b). Filosofia Grega: uma introdução. Teresópolis-RJ: Daimon.

ROSA, J. G. (1985). Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Published

2015-04-14

How to Cite

Fernandes, M. A. (2015). THE THOUGHT IN HEIDEGGER’S "BLACK NOTEBOOKS": reflections on a reading. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 3(6), 31–57. https://doi.org/10.26512/pl.v3i6.11649

Issue

Section

Dossiê