DELEUZE AND THE THIRD CRITIQUE
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v9i18.26901Keywords:
Deleuze. Kant. Aesthetic. Ideas.Abstract
The present paper proposes to analyze the relation between Deleuze and Kant through Deleuze’s interpretation of Kant’s aesthetic. Even though Deleuze describes Kant as an enemy, we have in his work an appropriation of various elements of Kant’s philosophy. Deleuze critiques criticizes Kant for having presupposed a common sense as the condition of the agreement of the faculties alongside all of his three critiques and also for the scission of the aesthetics in two domains: sensibility and creation. What we shall argue in this paper is that, through his reading of the Critique of Judgment, Deleuze finds the elements of internal reversion of kantism which he will radicalize in his own philosophy in order to reunite the two different aesthetics domains in a discordant harmony.
Downloads
References
ALLISON, H. Kant’s Transcendental Idealism: an Interpretation and Defense. New Haven/Londres: Yale University Press, 2004.
BRYANT, L. Difference and Giveness: Deleuze's Transcendental Empirism and Ontology of Immanence. Evanston: Northwestern University Press, 2008.
DELEUZE, G. Proust et les signes. 2 ed. Paris: PUF, 1998.
_____________. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio d’Água, 2000.
_____________. A filosofia crítica de Kant. Trad. Germiniano Franco. Lisboa: Edições 70, 2001.
_____________. O método da dramatização. In: DELEUZE, G. A ilha deserta e outros textos. Trad. Christian Pierre Kasper. São Paulo: Editora Iluminuras, 2004a. p. 65-85.
_____________. A ideia de gênese na estética kantiana. In: DELEUZE, G. A ilha deserta e outros textos. Trad. Christian Pierre Kasper. São Paulo: Editora Iluminuras, 2004b. p. 112-140.
_____________. Sobre quatro fórmulas poéticas que poderiam resumir a filosofia kantiana. In: _____. Crítica e clínica. 2 ed. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011. p. 40-51.
_____________. Conversações. 3 ed. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.
_____________. Nietzsche e a filosofia. Trad. Luiz dos Santos e Ivo Benedicto. Rio de Janeiro: Editora Rio, 2017.
HUGHES, J. Philosophy after Deleuze: Deleuze and the Genesis of Representation II. Londres/Nova York: Bloomsbury, 2012.
KANT, I. Crítica da razão pura. Trad. Manuel Pintos dos Santos e Alexandre Mourão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, [1781/1787] 2001.
________. Crítica da faculdade de julgar. Trad. Fernando Costa Matos. Petrópolis: Editora Vozes, [1790] 2016.
KERSLAKE, C. Immanence and the Vertigo of Philosophy. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2009.
LAPOUJADE, D. Deleuze: os movimentos aberrantes. 2 ed. Trad. Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: N-1 Edições, 2015.
LORD, B. Deleuze and Kant’s Critique of Judgment. In: LUNDY, C.; DANIELA, V. (Eds.) At the Edges of Thought: Deleuze and Post-Kantian Philosophy. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2015. p. 85-105.
MAIMON, S. Essay on Transcendental Philosophy. Trad. Nick Midgley, Henry Somers-Hall, Allistair Welchman e Merten Reglitz. Nova York: Continuum International Publishing, 2010.
SHAVIRO, S. Whithout Criteria: Kant, Whitehead, Deleuze and Aesthetics. Londres: MIT Press, 2009.
STENGERS, I. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
TOSCANO, A. The Theatre of Production: Philosophy and Individuation between Kant and Deleuze. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006.
VOSS, D. Conditions of Thought: Deleuze and the Transcendental Ideas. Edimburgo: Edinburgh University Press Ltd., 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PÓLEMOS ”“ Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.