ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS’ PERCEPTIONS OF LEARNING SCIENCE THROUGH INVESTIGATION

Authors

  • Renata Do Carmo Guimarães Unb e Seduc Go
  • Juliana Alves de Araújo Bottechia SEEDF -- C10 - CEAD/UnB

Keywords:

Teaching by investigation. Perceptions of students Science. Teaching learning. Elementary school.

Abstract

Teaching Science by investigative methods provides the expansion of content beyond theoretical concepts, facilitating the development of cognitive skills and making the student the protagonist of their learning. Bringing the contents covered in the classroom closer to reality can facilitate the teaching-learning process, thus, the idea of exploring the water context with the students arises, as they all live in the rural area of Luziânia, Goiás. This research aims to identify the students' perceptions about teaching by investigative methods. This is an exploratory qualitative study, in which the research instrument consists of an electronic form answered by students who participated in a Science class in which the investigation was used. From the collected results, five categories of analysis on the students' perceptions were identified, according to the three operational steps of Bardin (2016): “I can understand better”; “Class is more fun”; “I told my parents, friends and family about what I learned in class”; “I don't understand the purpose of the investigation” and “I find it difficult and boring”. The active construction of knowledge generated different perceptions among students, in which the majority affirmed good acceptance of the method. Teaching by investigation is a teaching method that requires teacher training and contains essential characteristics for the qualified training of students who, in addition to learning theoretical content, develop cognitive skills and critical thinking.

Keywords: Teaching by investigation. Perceptions of students Science. Teaching learning. Elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMAZONAS. Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas. Departamento de Políticas e Programas Educacionais. Gerência do Ensino Fundamental Anos Finais. Cartilha de experimentos de baixo custo /SEDUC, DEPPE, GENF. Mailson Rafael dos Santos Ferreira, Edilene da Silva Souza, organizadores – Manaus: SEDUC, 2017. 47 p, p. 29-31. Disponível em:<https://www.sabermais.am.gov.br/pagina/cartilha-de-experimentos-de-baixo-custo>. Acesso em: 27 ago. 21.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Edições 70, São Paulo, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 26 ago. 21.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boas práticas no abastecimento de água: procedimentos para a minimização de riscos à saúde / Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2006. 252 p. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/boas_praticas_agua.pdf>. Acesso em: 25 de ago. 2021.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Regional. Secretaria Nacional de Saneamento – SNS. Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento: 25o. Diagnóstico dos Serviços de Água e Esgotos – 2019. Brasília: SNS/MDR, 2020. 183 p.: il. Disponível em: <http://www.snis.gov.br/diagnostico-anual-agua-e-esgotos/diagnostico-dos-servicos-de-agua-e-esgotos-2019.> Acesso em: 11 de jul. 2021.

BRITO, Liliane Oliveira de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de Ciências por Investigação: Uma proposta didática “para além” de conteúdos conceituais. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 13, n. 5, p. 462-479, ago. 2018. Disponível em: 9. <https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID552/v13_n5_a2018.pdf>. Acesso em: 13 jul 2021.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; SASSERON, Lúcia Helena. Ensino de Física por Investigação: Referencial teórico e as pesquisas sobre as sequências de ensino investigativas. Ensino Em ReVista, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 249-266, 2015. Disponível em:<http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/index.> Acesso em: 17 jul 21.

FAUSTINO, Ana Carolina. “Como você chegou a esse resultado?": o diálogo nas aulas de matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2018. 232f. Tese de Doutorado -Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2018. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/180358> Acesso em: 05 out. 2021.

GOIÁS. Secretaria de Estado da Saúde de Goiás. Superintendência de Vigilância em Saúde (org.). Boletim Informativo Vigilância em Saúde Ambiental. 2020. Disponível em: <https://www.saude.go.gov.br/files/boletins/informativos/ambiental/BoletimVigilanciaAmbiental_marco20.pdf.> Acesso em: 10 jul 2021.

HELLER, Léo; PÁDUA, Valter Lúcio de. Abastecimento de água para consumo humano. Belo Horizonte: UFMG, 2006. 859 p.

LIMA, Aline Souza Carvalho et al. Satisfação e percepção dos usuários dos sistemas de saneamento de municípios goianos operados pelas prefeituras. Eng. Sanit. Ambient., Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, p. 415-428, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-41522017000300415&lng=en&nrm=iso.> Acesso em: 22 jul. 2021.

MARTINS, Ivanete; REIS, Maria das Graças Fernandes de Amorim dos. A influência das contribuições da metodologia de Paulo Freire para o processo de ensino aprendizagem.Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação (EIGEDIN), v. 4, n. 1, 31 out. 2020. Disponível em:<https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/EIGEDIN/article/view/11629.> Acesso em: 5 out. 2021.

MINAYO, Maria Cecília. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec: 2014.

PAIVA, Roberta Fernanda da Paz de Souza; SOUZA, Marcela Fernanda da Paz de. Associação entre condições socioeconômicas, sanitárias e de atenção básica e a morbidade hospitalar por doenças de veiculação hídrica no Brasil.Cad. Saúde Pública,Rio de Janeiro, v. 34,n. 1, e00017316, 2018. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2018000105003&lng=pt&nrm=iso.> Acesso em: 22 jul. 2021.

RICHTER, Carlos A. Água: Métodos e Tecnologia de Tratamento. São Paulo, Ed. Blucher 2009.

SANTOS, Maria Luiza Cesarino; BOTTECHIA, Juliana Alves de Araújo. O Uso da Metodologia ABP no Ensino de Ciências/Química com foco no ensinoaprendizagem. In: OLIVEIRA, Antonella Carvalho de.Reflexões em Ensino de Ciências. 3. ed. Ponta Grossa: Atena, 2018. p. 209-219. Disponível em: <https://www.atenaeditora.com.br/wp-content/uploads/2018/02/E-book-Ensino-de-Ci%C3%AAncias-Vol.-3.pdf> Acesso em: 17 out. 2021.

SASSERON, Lúcia H. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências,[S. l.], v. 18, n. 3, p. 1061–1085, 2018.DOI:10.28976/1984-2686rbpec20181831061. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4833.> Acesso em: 26 ago. 2021.

SOUZA, Camylla Santos de; et al. Amebíase no contexto da emergência: análise do perfil de internações e morbimortalidade nos Estados brasileiros em 5 anos.Rev. Soc. Bras. Clín. Méd, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 66-70, abr/jun. 2019. Disponível em:<https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1026500> Acesso em: 15 jul 21.

WILDER-SMITH, Annelies; FREEDMAN, David. Isolation, quarantine, social distancing and community containment: pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus (2019-nCoV) outbreak. J Travel Med. 2020. doi: 10.1093/jtm/taaa020. Disponível em: <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32052841/> Acesso em: 09 jul 2021.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no Ensino de Ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Belo Horizonte, v. 13, n. 03, p. 67 – 80, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epec/v13n3/1983-2117-epec-13-03-00067.pdf.> Acesso em: 17 jul 21.

Published

2022-04-17

How to Cite

Do Carmo Guimarães, R., & de Araújo Bottechia, J. A. (2022). ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS’ PERCEPTIONS OF LEARNING SCIENCE THROUGH INVESTIGATION. Physicae Organum, 8(1), 99–115. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42267

Issue

Section

Ciência é 10!