Epistemological approaches between the STS approach and professional and technological education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202349481Keywords:
Professional and Technological Education, STS Approach, Epistemological foundationsAbstract
This article presents the results of a research on Professional and Technological Education in Brazil and the approach Science-Technology-Society (STS). The aim was to identify points of epistemological convergence between the teaching modality and approach. To achieve this objective, a qualitative bibliographical research was conducted, based on the works of Frigotto (1999), Cardoso (2008), Frigotto et al. (2005), Garcia (2000), and others. After analyzing, we found several points of convergence that were categorized into two emerging themes: the first one deals with the concepts. The second theme reveals methodological guidelines and objectives proposed.
Downloads
References
Aikenhead, G. S. (2003). STS Education: a rose by any other name. Em R. Cross (ed.), A Vision for Science Education: Responding to the world of Peter J. Fensham. Routledge Press.
Aikenhead, G. S. (1994). What is STS science teaching? Em J. Solomon, & G. Aikenhead. STS education international perspectives on reform (pp. 47-59). Teachers College Press.
Araújo, A. B. & Silva, M. A. (2012). Ciência, tecnologia e sociedade; trabalho e educação: possibilidades de integração no currículo da educação profissional tecnológica. Revista Ensaio, 14(1), 99-112. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140107
Barbosa, L. C. A. (2011). Ciência, Tecnologia e Sociedade e a Educação Profissional e Tecnológica: a relevância do enfoque CTS para uma formação humanista e integral. Anais do IV Simpósio Nacional de Tecnologia e Sociedade. Curitiba, Paraná, Brasil.
Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Bazzo, W. (2002). A Pertinência da abordagem CTS na educação tecnológica. Revista Ibero-Americana de educação, 28, 83-99. https://rieoei.org/historico/documentos/rie28a03.htm
Bazzo, W, Von Linsingen, I., & Pereira, L. T. V. (2003). Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Organização dos Estados Ibero-americanos.
Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2010). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia: um novo modelo em educação profissional e tecnológica – concepção e diretrizes. Ministério de Educação. SETEC.
Campos, F. R. G., & Severo, F. Z. (2023). Educação CTS: Reflexões acerca das Percepções de Docentes do Ensino Médio. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 16(1), 3-30. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e86056
Cardoso, R. (2008). A Academia Imperial de Belas Artes e o Ensino Técnico. 19&20, III(1). http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/rc_ebatecnico.htm
Cerezo, J. A. L. (1998). Ciencia, Tecnología y Sociedad: El estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos, Revista Iberoamericana de Educación, 18, 41-68. https://doi.org/10.35362/rie1801091
Ciavatta, M. A. (2007). A formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectiva histórica e desafios contemporâneos. Anais e deliberações da 1ª Conferência Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. https://transformacaodocefetscemifsc.files.wordpress.com/2014/08/anais_e_deliberacoes_da_i_confetec.pdf
Ciavatta, M. (2014). O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, 23(1), 187-205. https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303
Chiquetto, M. J. (2011). O Currículo de Física do Ensino Médio no Brasil: Discussão Retrospectiva, Revista e-Curriculum, 7. https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/5646
Feenberg, A. (2003). Transforming technology. Oxford University Press.
Ferrari, P. (2008). Manoel de Araujo Porto-Alegre: Discurso pronunciado na Academia das Belas Artes em 1855. 19&20, III(4). http://www.dezenovevinte.net/txt_artistas/mapa_1855_discurso.htm
Fonseca, M. de J. (1997). Sobre o Conceito de Ciência. Millenium, (6).
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. UEC.
Freire, P. (1999). Pedagogia do Oprimido (17ª. ed.). Paz e Terra.
Frigotto, G. (1999). Educação e a crise do capitalismo real. Cortez.
Frigotto, G., Ciavatta, M., & Ramos, M. (2005). A gênese do Decreto n. 5154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. Em G. Frigotto, M. Ciavatta & M. Ramos (Org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições (pp. 7-20). Cortez.
Frigotto, G., Dickmann, I., & Pertuzatti, I. (2017). Currículo integrado, ensino médio técnico base nacional comum curricular: entrevista com Gaudêncio Frigotto. Revista e-Curriculum, 15(3), 871-884. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i3p871-884
Garcia, S. R. de O. (2000). O fio da história: a gênese da formação profissional no Brasil. Em Trabalho e Crítica. Editora UNISINOS. https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/seminariointernacional/sandra_garcia_genese_form_profis.pdf
García, M. I. G., Cerezo, J. A. L., & López, J. L. L. (1996). Ciencia, tecnología y sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Tecnos.
Gerhardt, T. E., & Silveira D. T. (2009). Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Editora da UFRGS. https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/213797/000728753.pdf?sequence=1
Gomes, B. C. C., & Zanon, D. A. V. (2019). A educação através da ciência, tecnologia e sociedade (CTS) para os anos iniciais do ensino fundamental: a Terra e o Universo em foco. ACTIO, 4(3), 146-164. https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10424/7324
Gramsci, A. (1982). Os intelectuais e a organização da cultura (Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 4ª edição). Civilização Brasileira.
Heckman, J. J., Lalonde, R. J., & Smith, J. A. (1999). The Economics and Econometrics of Active Labor Market Programs.
Linsingen, I. V. (2002). Engenharia, Tecnologia e Sociedade: Novas perspectivas para uma formação. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/82388.
Linsingen, I. V. (2006). CTS na educação tecnológica: tensões e desafios. Em Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 1. https://silo.tips/download/cts-na-educaao-tecnologica-tensoes-e-desafios
Linsingen, I. V. (2007). Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, 1(esp). https://wiki.sj.ifsc.edu.br/images/2/23/Irlan.pdf
Matos, S. A. de (2014). Abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade em uma disciplina do curso de especialização em ensino de ciências por investigação; [Tese do Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9VEPXJ
Miranda, E. M. (2013). Tendências das Perspectivas Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) nas Áreas de Educação e Ensino de Ciências: Uma análise a partir de teses e dissertações brasileiras e portuguesas. [Tese do Doutorado, Universidade de São Carlos]. Repositório da UFSCAR. https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2318/5532.pdf
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação, 22(37), 7-32.
Morin, E. (2005). Ciência com Consciência (8ª. Ed). Bertrand Brasil.
Moreira, M. A. (2011). Teorias de aprendizagem (2ª. Ed). EPU.
Nascimento, A., Rodrigues, M., & Nunes, A. O. (2016). A pertinência do enfoque ciência, tecnologia e sociedade (CTS) na educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, 2(11), 117-129. https://doi.org/10.15628/rbept.2016.5457.
Pinheiro, N. A. M., Silveira, R. M. C. F., & Bazzo, W. A. (2007). Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação, 13(1), 71-84. https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000100005.
Pinto, Á. V. (2005). O conceito de tecnologia. Contraponto.
Ramos, M. (2014). História e política da educação profissional. Instituto Federal do Paraná.
Santos, W. L., & Mortimer, E. (2001). Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, 7(1), 95-111. http://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100007
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2002). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação e Ciências, 2(2). https://repositorio.unb.br/handle/10482/25672
Sigaut, F. (2012). Comment homo devient faber. CNRS Éditions.
Silva, S. R., & Fernandes, R. R. (2016). Institutos Federais: uma articulação entre Ciência, Tecnologia e Sociedade? Em XI Jornadas Latino-Americanas de Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia. ESOCITE.
Silva, S. R., & Fernandes, R. R. (2019). Formação Profissional e CTS: uma Abordagem dos Institutos Federais. Revista Internacional de Educação Superior, 5. https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653374.
Silva, G. L da, & Santos, J. P. dos. (2022) Epistemologia da educação profissional: conceitos pertinentes. Em Anais do VIII EPEPE. Realize Editora. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/83658
Silveira, R. M. C. F., & Bazzo, W. A. (2005). Ciência e Tecnologia: transformando a relação do ser humano com o mundo. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador: Tecnologia e Civilização. http://www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais9/artigos/workshop/art19.pdf
Strieder, R. B., & Kawamura, M. R. (2017). Educação CTS: Parâmetros e Propósitos
Brasileiros. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 10(1) 27-56. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p27
Pelissari L. B. (2022). Desenvolvimento Nacional e EPT: Contribuições do
Pensamento Latinoamericano em CTS. Em C. de S. B. Tortato, & L. B. Pelissari (Orgs.). Diálogos entre CTS e Educação Profissional e Tecnológica: caminhos e contribuições de pesquisa (pp. 10-24). IFPR. https://editora.ifpr.edu.br/index.php/aeditora/catalog/view/40/27/131
Vidal-Gomel, C., & Rogalski, J. (2007) La conceptualisation et la place des concepts pragmatiques dans l’activité professionnelle et le développement des compétences. Revista @ctivités, 4(1), 49-84. https://doi.org/10.4000/activites.1401
Ziman, J. (1980). Teaching and learning about science and society. Cambridge University Press.
Ziman, J. (1994). The rationale of STS education is in the approach. Em J. Solomon, & G. Aikenhead. STS education: international perspectives on reform (pp. 7-20). Teachers College Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jucelino Cortez, José Claudio Del Pino, Lucas Vanini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).