Inequalities and setbacks in Basic Education in Piauí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202349211

Keywords:

Basic Education, Educational inequalities, Piauí

Abstract

Analysis of the results achieved in Piauí in Basic Education from the monitoring of the implementation of the National Education Plan, considering - in addition to the coronavirus disease (covid-19) pandemic -, the context of the advance of the ultra-right and the framework of inequalities and poverty in the State. The research was developed from documental and bibliographical analysis and as a result it was verified unequal performances between the municipalities, some with satisfactory indicators and atypical cases of prominence, while the majority presents performance below the goals, signaling to significant setbacks in Basic Education, which indicates major challenges towards ensuring rights and reducing inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson de Souza Farias, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2018). Doutorando do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas da Universidade Federal do Piauí. Membro da Campanha Nacional pelo Direito à Educação e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Política e Gestão da Educação da Universidade Federal do Piauí. E-mail: adv.emerson@ufpi.edu.br

Masilene Rocha Viana, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI, Brasil

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Professora do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas da Universidade Federal do Piauí. E-mail: masilene.rocha@ufpi.edu.br

References

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (2014). Lei 13.005 de 25 de junho de 2014 (Plano Nacional de Educação). Presidência da República. Casa Civil. http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014

Brasil. (2022a). Relatório do 4º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/plano_nacional_de_educacao/relatorio_do_quarto_ciclo_de_monitoramento_das_metas_do_plano_nacional_de_educacao.pdf

Brasil. (2022b). Resumo Técnico do estado do Piauí: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/2021/resumo_tecnico_do_estado_do_piaui_censo_escolar_da_educacao_basica_2021.pdf

Cruz, P., & Monteiro, L. (orgs). (2022). Anuário Brasileiro da Educação Básica 2021. Todos pela Educação. Ed. Moderna. https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/07/Anuario_21final.pdf

Cury, C. R. J. (2002). A Educação Básica no Brasil. Educação & Sociedade, 23(80), 168-200. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000010

Dagnino, E., Olvera, A. J., & Panfichi, A. (2006). Introdução. Em E. Dagnino, A. J. Olvera, & A. Panfichi (Orgs.). A disputa pela construção democrática na América Latina. Paz e Terra.

Di Giusto, S. M. N., & Ribeiro, V. M. (2019). Implementação de Políticas Públicas: conceito e principais fatores intervenientes. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 4. https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.007

Mota Neto, J. C. (2016). Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. CRV.

Piauí. (2015). Lei 6.733 de 17 de dezembro de 2015. (Plano Estadual de Educação – PEE). Governo do Piauí. http://www.diariooficial.pi.gov.br/diario.php?dia=20151221

Pinto, T. C., & Brega Filho, V. (2014). O princípio da proibição do retrocesso como garantia da efetivação dos direitos fundamentais sociais. Em T. O. Domingues, J. Mielke, & C. Ferri (Orgs.). Direitos Sociais e Políticas Públicas (pp. 506-526). Conpedi.

Pochmann, M., & Guerra, A. (2019). Piauí: trajetória e transição econômica. Fundação CEPRO.

Saviani, D. (2019). Da LDB (1996) ao novo PNE (2014-2024): por uma outra política educacional. Autores Associados.

Published

2023-12-07

How to Cite

Farias, E. de S., & Viana, M. R. (2023). Inequalities and setbacks in Basic Education in Piauí. Linhas Críticas, 29, e49211. https://doi.org/10.26512/lc29202349211

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.