"Form and serve": historical-educational trajectory of the Instituto de Pastoral Regional (1971-1985)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202347551

Keywords:

Instituto de Pastoral Regional, History of Education, Amazon

Abstract

Inserted in the field of The History of Education, this article addresses the process of creation and institutionalization of the Instituto de Pastoral Regional (IPAR) and aims to understand how this process took place between the 1970s and 1980s. The work is the result of historical-documentary research and a bibliographic survey of works that subsidies it theoretically. We identified the Amazonian socioeconomic context, the ecclesial events that influenced the Institute, in addition to the process of foundation and institutionalization. We infer that the IPAR, fundamental to the church's action in the Amazon, promoted part of the cultural and intellectual development of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Smile Golobovante, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Mestre em educação pela Universidade Federal do Pará (2020). Doutorando em educação pela Universidade Federal do Pará. Professor do Serviço Social da Indústria. Assessor Superior da Secretaria Municipal de Coordenação Geral do Planejamento e Gestão de Belém. Membro do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação. E-mail: profgolobovante@gmail.com

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998). Professor Titular da Universidade Federal do Pará. Docente do Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica e do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia. Coordenador do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação. E-mail: albertofdamasceno59@gmail.com

Marcus Ribeiro, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Graduado em Licenciatura Plena de Pedagogia na Universidade Federal do Pará. Assessor Superior na Secretaria Municipal de Educação de Belém. Membro do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação. E-mail: viniciusribeiroo188@gmail.com

References

Arenz, K. H., & Vasconcelos, G. A. B. (2014). “Encarnação e Libertação”: os ecos do Concílio Vaticano II na Amazônia brasileira. Revista Brasileira de História das Religiões, 7(19), 167-197. https://doi.org/10.4025/rbhranpuh.v7i19.23785

Becker, B. K. (2004). Amazônia: geopolítica na virada do III milênio. Garamond.

Caldeira, R. C. (2013). O pontificado de João Paulo II e a herança do Concílio Vaticano II: em busca de uma interpretação normalizante. Revista Brasileira de História das Religiões, (esp.), 155-173. http://www.dhi.uem.br/gtreligiao/pdfespecial_2013/9.pdf

Cancian, R. (2017). Relações Igreja-Estado no Brasil no período da ditadura militar: revisitando aspectos teóricos e enfoques analíticos. Revista Angelus Novus, 95-116. https://doi.org/10.11606/ran.v0i0.97317

Castro, E. M. R., & Campos, I. (2015). Formação socioeconômica da Amazônia. Em E. M. R. Castro, & I. Campos (Orgs.). Formação socioeconômica da Amazônia (pp. 15-36). NAEA/UFPA.

Colares, A. A. (2011). História da educação na Amazônia. Questões de Natureza Teórico-metodológicas: Críticas e Proposições. Revista HISTEDBR On-Line, 11(43e), 187-202. https://doi.org/10.20396/rho.v11i43e.8639960

Dussel, E. (1989). História da Igreja Latino-americana: 1930 a 1985. Paulus.

Encontro da Pastoral da Amazônia. (1972). Documento de Santarém - Linhas Prioritárias da Pastoral da Amazônia. Encontro da Pastoral da Amazônia.

Frigeiro, T. (1996). IPAR: 25 anos de atuação na Amazônia. Grafitte Editores.

Gramsci, A. (2004). Cadernos do Cárcere, Volume 2: Os Intelectuais. O Princípio Educativo. Jornalismo (3ª ed.). Rio de Janeiro.

Magalhães, J. (2007). A construção de um objecto do conhecimento histórico. Do arquivo ao texto – a investigação em história das instituições educativas. Educação Unisinos, 11(2), 69-74. https://www.redalyc.org/pdf/4496/449644443002.pdf

Magalhães, J. P. (1999). Breve apontamento para a história das instituições educativas. Em J. L. Sanfelice, D. Saviani, & J. C. Lombardi (Orgs.). História da educação: perspectivas para um intercâmbio internacional (pp. 67-72). Autores Associados.

Mata, R. P. C. (2002). Caminhada da Igreja na Amazônia Regional Norte 2: A História. Gráfica & Editora Prelazia.

Mata, R. P. C. (2007). A Igreja e sua missão na Amazônia. Revista Encontros Teológicos, 22(1), 19-28. https://doi.org/10.46525/ret.v22i1.356

Mombelli, S. (1976). Valores religiosos do Círio de Nazaré. UFPA.

Pessôa, F. M. (2022). Entre “grileiros” e “gatunos”: a Guerra de Perdidos e a privatização das terras no sul do Pará. História Unisinos, v. 26, p. 359-371. https://doi.org/10.4013/hist.2022.262.13

Rabello, A. C. (2013). Amazônia: uma fronteira volátil. Estudos Avançados, 27(78), 213-235. https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000200014

Ribeiro, A. S. (2011). A relevância da dimensão sociotransformadora na ação pastoral da Diocese de Santarém. [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná]. Repositório Institucional da PUC-PR. https://archivum.grupomarista.org.br/pergamumweb/vinculos/tede/ademar.pdf

Rodríguez, M. V. (2008). História e memória: contribuições dos estudos das Instituições Escolares para a História da Educação. Série-Estudos, (25), 21-29. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i25.213

Saviani, D. (1998). O debate teórico e metodológico no campo da História e sua importância para a pesquisa educacional. Em J. L. Sanfelice, D. Saviani, & J. C. Lombardi (Orgs.). História da educação: perspectivas para um intercâmbio internacional (pp. 7-15). Autores Associados.

Saviani, D. (2007). História das idéias pedagógicas no Brasil. Autores Associados.

Souza, N., & Dias, T. C. S. (2021). Por uma reforma do papado: história, apelos e caminhos à luz do pontificado do Papa Francisco. Revista de Cultura Teológica, 29(98), 104-118. https://doi.org/10.23925/rct.i98.52195

Thomas, J. A. (2021, julho 15). Desmatamento na Amazônia: as causas e os impactos para o planeta. Um só planeta - Globo.com. https://umsoplaneta.globo.com/biodiversidade/noticia/2021/07/15/desmatamento-na-amazonia-as-causas-e-os-impactos-para-o-planeta.ghtml

Vasconcelos, M. E. O., & Albarado, E. C. (2020). Educação, formação docente e territorialidades amazônicas. Revista Espaço Acadêmico, 20(223), 13-23. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/54489/751375150334

Published

2023-05-23

How to Cite

Golobovante, S., Damasceno, A., & Ribeiro, M. (2023). "Form and serve": historical-educational trajectory of the Instituto de Pastoral Regional (1971-1985). Linhas Críticas, 29, e47551. https://doi.org/10.26512/lc29202347551

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 

You may also start an advanced similarity search for this article.