"Form and serve": historical-educational trajectory of the Instituto de Pastoral Regional (1971-1985)
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202347551Keywords:
Instituto de Pastoral Regional, History of Education, AmazonAbstract
Inserted in the field of The History of Education, this article addresses the process of creation and institutionalization of the Instituto de Pastoral Regional (IPAR) and aims to understand how this process took place between the 1970s and 1980s. The work is the result of historical-documentary research and a bibliographic survey of works that subsidies it theoretically. We identified the Amazonian socioeconomic context, the ecclesial events that influenced the Institute, in addition to the process of foundation and institutionalization. We infer that the IPAR, fundamental to the church's action in the Amazon, promoted part of the cultural and intellectual development of the region.
Downloads
References
Arenz, K. H., & Vasconcelos, G. A. B. (2014). “Encarnação e Libertação”: os ecos do Concílio Vaticano II na Amazônia brasileira. Revista Brasileira de História das Religiões, 7(19), 167-197. https://doi.org/10.4025/rbhranpuh.v7i19.23785
Becker, B. K. (2004). Amazônia: geopolítica na virada do III milênio. Garamond.
Caldeira, R. C. (2013). O pontificado de João Paulo II e a herança do Concílio Vaticano II: em busca de uma interpretação normalizante. Revista Brasileira de História das Religiões, (esp.), 155-173. http://www.dhi.uem.br/gtreligiao/pdfespecial_2013/9.pdf
Cancian, R. (2017). Relações Igreja-Estado no Brasil no período da ditadura militar: revisitando aspectos teóricos e enfoques analíticos. Revista Angelus Novus, 95-116. https://doi.org/10.11606/ran.v0i0.97317
Castro, E. M. R., & Campos, I. (2015). Formação socioeconômica da Amazônia. Em E. M. R. Castro, & I. Campos (Orgs.). Formação socioeconômica da Amazônia (pp. 15-36). NAEA/UFPA.
Colares, A. A. (2011). História da educação na Amazônia. Questões de Natureza Teórico-metodológicas: Críticas e Proposições. Revista HISTEDBR On-Line, 11(43e), 187-202. https://doi.org/10.20396/rho.v11i43e.8639960
Dussel, E. (1989). História da Igreja Latino-americana: 1930 a 1985. Paulus.
Encontro da Pastoral da Amazônia. (1972). Documento de Santarém - Linhas Prioritárias da Pastoral da Amazônia. Encontro da Pastoral da Amazônia.
Frigeiro, T. (1996). IPAR: 25 anos de atuação na Amazônia. Grafitte Editores.
Gramsci, A. (2004). Cadernos do Cárcere, Volume 2: Os Intelectuais. O Princípio Educativo. Jornalismo (3ª ed.). Rio de Janeiro.
Magalhães, J. (2007). A construção de um objecto do conhecimento histórico. Do arquivo ao texto – a investigação em história das instituições educativas. Educação Unisinos, 11(2), 69-74. https://www.redalyc.org/pdf/4496/449644443002.pdf
Magalhães, J. P. (1999). Breve apontamento para a história das instituições educativas. Em J. L. Sanfelice, D. Saviani, & J. C. Lombardi (Orgs.). História da educação: perspectivas para um intercâmbio internacional (pp. 67-72). Autores Associados.
Mata, R. P. C. (2002). Caminhada da Igreja na Amazônia Regional Norte 2: A História. Gráfica & Editora Prelazia.
Mata, R. P. C. (2007). A Igreja e sua missão na Amazônia. Revista Encontros Teológicos, 22(1), 19-28. https://doi.org/10.46525/ret.v22i1.356
Mombelli, S. (1976). Valores religiosos do Círio de Nazaré. UFPA.
Pessôa, F. M. (2022). Entre “grileiros” e “gatunos”: a Guerra de Perdidos e a privatização das terras no sul do Pará. História Unisinos, v. 26, p. 359-371. https://doi.org/10.4013/hist.2022.262.13
Rabello, A. C. (2013). Amazônia: uma fronteira volátil. Estudos Avançados, 27(78), 213-235. https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000200014
Ribeiro, A. S. (2011). A relevância da dimensão sociotransformadora na ação pastoral da Diocese de Santarém. [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná]. Repositório Institucional da PUC-PR. https://archivum.grupomarista.org.br/pergamumweb/vinculos/tede/ademar.pdf
Rodríguez, M. V. (2008). História e memória: contribuições dos estudos das Instituições Escolares para a História da Educação. Série-Estudos, (25), 21-29. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i25.213
Saviani, D. (1998). O debate teórico e metodológico no campo da História e sua importância para a pesquisa educacional. Em J. L. Sanfelice, D. Saviani, & J. C. Lombardi (Orgs.). História da educação: perspectivas para um intercâmbio internacional (pp. 7-15). Autores Associados.
Saviani, D. (2007). História das idéias pedagógicas no Brasil. Autores Associados.
Souza, N., & Dias, T. C. S. (2021). Por uma reforma do papado: história, apelos e caminhos à luz do pontificado do Papa Francisco. Revista de Cultura Teológica, 29(98), 104-118. https://doi.org/10.23925/rct.i98.52195
Thomas, J. A. (2021, julho 15). Desmatamento na Amazônia: as causas e os impactos para o planeta. Um só planeta - Globo.com. https://umsoplaneta.globo.com/biodiversidade/noticia/2021/07/15/desmatamento-na-amazonia-as-causas-e-os-impactos-para-o-planeta.ghtml
Vasconcelos, M. E. O., & Albarado, E. C. (2020). Educação, formação docente e territorialidades amazônicas. Revista Espaço Acadêmico, 20(223), 13-23. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/54489/751375150334
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Smile Golobovante, Alberto Damasceno, Marcus Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).