Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training

Authors

  • Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Janssen Felipe da Silva Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Carla Patrícia Acioli Lins Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4691

Keywords:

Experienced program;, Training;, Curricular policies

Abstract

This article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com doutorado-sanduíche na Universidade do Porto e professora do Programa de Pós-Graduação de Educação Contemporânea da UFPE ”“ Centro Acadêmico do Agreste (CAA).

Janssen Felipe da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professor do Programa de Pós-Graduação de Educação Contemporânea da UFPE ”“ Centro Acadêmico do Agreste (CAA).

Carla Patrícia Acioli Lins, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professora do Núcleo de Formação Docente da UFPE, Centro Acadêmico do Agreste (CAA).

References

ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde; LEITE, Carlinda; SANTIAGO, Maria Eliete. Um olhar sobre as políticas curriculares para formação de professores no Brasil e em Portugal na transição do século XX para o XXI. Revista Lusófona de Educação, Porto ”“ Portugal, v. 23, n. 23, pp. 119-135, março/junho. 2013.

BALL, Stephen. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v.6, n.2, pp.10-32, Jul/Dez, 2006.

BOURDONCLE, Raymond. La professionnalisation des enseignants: analyses sociologiques anglaises ey américaines. Revue Française de Pedagogie. Paris, n. 94, janvier-février-mars, pp. 73- 92. 1991.

BUSNARDO, Flávia; LOPES, Alice Casimiro. Os discursos da comunidade disciplinar de ensino de biologia: circulação em múltiplos contextos. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, pp. 87-102, 2010.

CARMO, Priscilla Maria Silva do. Pesquisa e prática pedagógica: discursos sobre a profissionalidade das estudantes/professoras em formação. (151 f.) Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco – Campus Acadêmico do Agreste, 2013.

CORREIA, José Alberto; FELGUEIRA, M. A análise de necessidades na formação profissional de professores: da identificação das carências ao sentido das experiências. Cadernos Pedagógicos. Formação de Professores: da racionalidade instrumental à ação comunicacional. Porto, Porto Editora, dezembro/1999.

CNP q, PROPESQ/UFPE.Políticas curriculares para a formação de professores: Uma análise do currículo vivido pelas Ies no curso de Pedagogia.Relatório Técnico Final, 108 págs., Caruaru, 2012.

FERREIRA, Suely. Reformas na Educação Superior: de FHC a Dilma Rousseff (1995-2011). Linhas Críticas, Brasília, DF, n.36, pp. 455-472, maio/ago. 2012.

FRANÇA, Wilma Priscila Alves; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde. As políticas curriculares e as novas demandas na formação do pedagogo: a atuação docente nos espaços não escolares. LUMEN, Recife, v.22, n.2, pp.43-52, jul/dez. 2013.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise das políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, CEDES, vol. 27, n. 94, pp. 47-69, jan./abr. 2006.

MELO, Maria Júlia Carvalho de. Os sentidos partilhados sobre estágio supervisionado e as contribuições para a prática docente do professor com experiência docente. (188 f.). Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco - Campus Acadêmico do Agreste, 2014.

MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA Lucinalva Ataíde Andrade de. Estágio supervisionado e prática docente: Sentidos das produções discursivas da ANPEd, BDTD e EPENN.Revista Eletrônica de Educação, São Carlos - São Paulo, v. 8, n. 3, pp. 34-51, jun./dez. 2014.

MELO, Maria Julia Carvalho de; SILVA, Maria Angélica da; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de. A construção histórica de sentidos sobre estágio supervisionado e didática nos cursos de pedagogia: uma análise a partir das produções teóricas. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, Espanha, v. 9, n. 1, pp. 60-70 , jan./mar. 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa social: teoria método e criatividade. 27. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículospensadospraticados. Revista e-curriculum, São Paulo, v.8, n.2, pp. 1-22, agosto 2012.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimento. 9. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.

______________. As formas do silêncio. Campinas: Ed. Unicamp, 1997.

SANTIAGO, Maria Eliete. Escola pública de 1º grau: da compreensão à intervenção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

______. Projeto pedagógico da escola: uma contribuição ao planejamento escolar. R. Adm. Educ., Recife, UFPE, v. 1, n. 1, pp. 69-73, jul./dez., 1997.

SOUZA, João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. Ensaio para concorrer ao cargo de professor titular. UFPE, Recife, 2006.

SOUZA JÚNIOR, Marcílio Barbosa Mendonça de. A constituição dos saberes escolares na educação básica. 2007. 345 f. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2007.

TARDIF, Maurice. Os professores enquanto sujeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério. In: CANDAU, V. (org.). Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

______. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: plano de ensino-aprendizagem e projeto educativo ”“ elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 1995.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Editora Educa, 1993.

Published

2016-02-05

How to Cite

Almeida, L. A. A. de, Silva, J. F. da, & Lins, C. P. A. (2016). Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training. Linhas Críticas, 21(46), 645–664. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4691

Issue

Section

Dossiê 2015: Formação de Professores: propostas e concepções

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 

You may also start an advanced similarity search for this article.