Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4691Keywords:
Experienced program;, Training;, Curricular policiesAbstract
This article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.
Downloads
References
ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde; LEITE, Carlinda; SANTIAGO, Maria Eliete. Um olhar sobre as políticas curriculares para formação de professores no Brasil e em Portugal na transição do século XX para o XXI. Revista Lusófona de Educação, Porto ”“ Portugal, v. 23, n. 23, pp. 119-135, março/junho. 2013.
BALL, Stephen. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v.6, n.2, pp.10-32, Jul/Dez, 2006.
BOURDONCLE, Raymond. La professionnalisation des enseignants: analyses sociologiques anglaises ey américaines. Revue Française de Pedagogie. Paris, n. 94, janvier-février-mars, pp. 73- 92. 1991.
BUSNARDO, Flávia; LOPES, Alice Casimiro. Os discursos da comunidade disciplinar de ensino de biologia: circulação em múltiplos contextos. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, pp. 87-102, 2010.
CARMO, Priscilla Maria Silva do. Pesquisa e prática pedagógica: discursos sobre a profissionalidade das estudantes/professoras em formação. (151 f.) Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco – Campus Acadêmico do Agreste, 2013.
CORREIA, José Alberto; FELGUEIRA, M. A análise de necessidades na formação profissional de professores: da identificação das carências ao sentido das experiências. Cadernos Pedagógicos. Formação de Professores: da racionalidade instrumental à ação comunicacional. Porto, Porto Editora, dezembro/1999.
CNP q, PROPESQ/UFPE.Políticas curriculares para a formação de professores: Uma análise do currículo vivido pelas Ies no curso de Pedagogia.Relatório Técnico Final, 108 págs., Caruaru, 2012.
FERREIRA, Suely. Reformas na Educação Superior: de FHC a Dilma Rousseff (1995-2011). Linhas Críticas, Brasília, DF, n.36, pp. 455-472, maio/ago. 2012.
FRANÇA, Wilma Priscila Alves; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde. As políticas curriculares e as novas demandas na formação do pedagogo: a atuação docente nos espaços não escolares. LUMEN, Recife, v.22, n.2, pp.43-52, jul/dez. 2013.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise das políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, CEDES, vol. 27, n. 94, pp. 47-69, jan./abr. 2006.
MELO, Maria Júlia Carvalho de. Os sentidos partilhados sobre estágio supervisionado e as contribuições para a prática docente do professor com experiência docente. (188 f.). Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco - Campus Acadêmico do Agreste, 2014.
MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA Lucinalva Ataíde Andrade de. Estágio supervisionado e prática docente: Sentidos das produções discursivas da ANPEd, BDTD e EPENN.Revista Eletrônica de Educação, São Carlos - São Paulo, v. 8, n. 3, pp. 34-51, jun./dez. 2014.
MELO, Maria Julia Carvalho de; SILVA, Maria Angélica da; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de. A construção histórica de sentidos sobre estágio supervisionado e didática nos cursos de pedagogia: uma análise a partir das produções teóricas. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, Espanha, v. 9, n. 1, pp. 60-70 , jan./mar. 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa social: teoria método e criatividade. 27. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículospensadospraticados. Revista e-curriculum, São Paulo, v.8, n.2, pp. 1-22, agosto 2012.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimento. 9. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.
______________. As formas do silêncio. Campinas: Ed. Unicamp, 1997.
SANTIAGO, Maria Eliete. Escola pública de 1º grau: da compreensão à intervenção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
______. Projeto pedagógico da escola: uma contribuição ao planejamento escolar. R. Adm. Educ., Recife, UFPE, v. 1, n. 1, pp. 69-73, jul./dez., 1997.
SOUZA, João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. Ensaio para concorrer ao cargo de professor titular. UFPE, Recife, 2006.
SOUZA JÚNIOR, Marcílio Barbosa Mendonça de. A constituição dos saberes escolares na educação básica. 2007. 345 f. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2007.
TARDIF, Maurice. Os professores enquanto sujeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério. In: CANDAU, V. (org.). Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
______. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: plano de ensino-aprendizagem e projeto educativo ”“ elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 1995.
ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Editora Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).