In defense of sex education in schools: what do we have to do?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202346101

Keywords:

Violence, Education, Social Representations

Abstract

In Brazil, the abortion of a 10-year-old girl, was widely propagated on media. Taking this event, we developed this article using the methodology an essay we aim to reflect on the possible responsibility that schools have in providing, to students, knowledge regarding sexual and reproductive rights of children and adolescents. For the reflexive construction, we rehearse a dialogue between liberating education, social psychology and decolonial feminism. We propose that the sciences incorporate perspectives that questions to patriarchy and recognize the women's rights. The transformation process should start by questioning our representations and social practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Roso, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil

Pós-doutora em Psicologia pela Harvard University (2019). Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria. Coordenadora do Núcleo de pesquisa, ensino e extensão em Psicologia Clínica-Social (VIDAS). Membro Efetivo do Grupo de Trabalho 66 Representações Sociais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP). E-mail: adriane.roso@ufsm.br

Caroline Matos Romio, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil

Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2015). Doutoranda em Psicologia pela UFSM. Psicóloga vinculada à Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis da UFSM. Membro Núcleo de pesquisa, ensino e extensão em Psicologia Clínica-Social (VIDAS). E-mail: carol.matosr@gmail.com

Mariana de Almeida Pfitscher, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil

Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2017). Doutoranda em Psicologia pela UFSM. Docente no Curso de Psicologia da Universidade Luterana do Brasil, Santa Maria. Membro do Núcleo de Pesquisa, Ensino e Extensão em Psicologia Clínica-Social (VIDAS). E-mail: marianapfitscher@gmail.com

References

Badinter, E. (1985). Um amor conquistado: o mito do amor materno. Nova Fronteira.

Balloussier, A. V. (2018, dez 6). Ministra disse que mulher nasceu para ser mãe e que ideologia de gênero é morte. Folha de São Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/poder/2018/12/ministra-de-direitos-humanos-diz-que-mulher-nasceu-para-ser-mae-e-ideologia-de-genero-e-morte.shtml

Brasil. (1940). Decreto-Lei 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848.htm

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (1998). Parâmetros curriculares nacionais. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental (SEF). http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf

Brasil. (2005). Atenção humanizada ao abortamento: norma técnica. Ministério da Saúde. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/atencao_humanizada_abortamento.pdf

Brasil. (2017). Base nacional comum curricular: educação é a base. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/

Brasil. (2022). Projeto de Lei 3179 de 2022. Congresso Nacional do Brasil. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=2174834&filename=Tramitacao-PL%203179/2012

Federici, S. (2017). Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Editora Elefante.

Federici, S. (2018). Mulheres e caça às bruxas. Boitempo.

Fórum Brasileiro de Segurança Pública. (2019). Anuário brasileiro de segurança pública (XII Ed.). https://www.forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2019/10/Anuario-2019-FINAL_21.10.19.pdf

Freire, P. (2018). Conscientização. Cortez.

Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido (81 ed.). Paz e Terra.

Freire, P., & Shor, I. (2008). Medo e ousadia: o cotidiano do professor (12 ed.). Paz e Terra.

Furlanetto, M., Lauermann, F., Costa, C. B. da, & Marin, A. H. (2018). Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa, 48(168), 550-571. https://doi.org/10.1590/198053145084.

Governo Federal. (2020, mai 05). Nota de esclarecimento: Sara Winter nunca foi secretária da mulher. Gov.br. https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2020-2/maio/nota-de-esclarecimento-sara-winter-nunca-foi-secretaria-da-mulher

hooks, b. (2019). Teoria feminista. Da margem ao centro. Perspectiva.

Jovchelovitch, S. (2008). Contextos do saber. Representações, comunidade e cultura. Vozes.

Libório, B. (2020, jun 30). Só um PL propôs a descriminalização do aborto no Brasil na última década. Azmina. https://azmina.com.br/reportagens/so-um-pl-propos-a-descriminalizacao-do-aborto-no-brasil-na-ultima-decada/

Lugones, M. (2008). Colonialidad y género. Tabula Rasa, 9, 73-101. https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf

Lugones, M. (2019). Rumo a um feminismo decolonial. Em H. B. de Hollanda, Pensamento feminista. Conceitos fundamentais. Bazar do Tempo.

Maia, A. C. B., & Ribeiro, P. R. M. (2011). Educação sexual: princípios para ação. Doxa. Revista Paulista de Psicologia e Educação, 15(1), 41-51. http://hdl.handle.net/11449/124985

Marassini, G. (2020, ago 15). Menina de 10 anos engravida após estupro e aborto estaria “em análise”. Revista Claudia. https://claudia.abril.com.br/noticias/menina-de-10-anos-engravida-apos-estupro-e-aborto-estaria-em-analise/

Martín-Baró, I. (1996). O papel do Psicólogo. Estudos de Psicologia, 2(1), 7-27. https://doi.org/10.1590/S1413-294X1997000100002

Martín-Baró, I. (2017). Crítica e libertação na psicologia. Estudos psicossociais. Vozes.

Meneghetti, F. K. (2011). O que é um ensaio-teórico? Revista De Administração Contemporânea, 15 (2), 320-332. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010

Mészáros, I. (2011) A Educação para além do capital. Boitempo.

Mídia Ninja. (2020). Uma menina de 10 anos foi estuprada por 4 anos por um tio… Facebook: Midia Ninja. https://www.facebook.com/164188247072662/posts/1952998918191577

Miguel, L. F. (2016). Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero” - Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento. Revista Direito e Práxis, 7(15), 590–621. https://doi.org/10.12957/dep.2016.25163

Miguel, L. F., Biroli, F., & Mariano, R. (2017). O direito ao aborto no debate legislativo brasileiro: A ofensiva conservadora na câmara dos deputados. Opinião Pública, 23(1), 230–260. https://doi.org/10.1590/1807-01912017231230

Moscovici, S. (2008). Psychoanalysis. Its image and its public. Polity.

Pateman, C. (2020). O contrato sexual (2 ed.). Paz e Terra.

R7. (2020, ago 20) Professora de SP é demitida após criticar aborto de menina abusada pelo tio. RecordTV, Balanço Geral. https://recordtv.r7.com/balanco-geral/videos/professora-de-sp-e-demitida-apos-criticar-aborto-de-menina-abusada-pelo-tio-20082020

Ribeiro, D. (2018). Quem tem medo do feminismo negro? Companhia das Letras.

Souza, K. V. de, & Tyrrell, M. A. R. (2007). Os fatos & atos relacionados ao (difícil) exercício dos direitos sexuais e reprodutivos: em recortes, o processo de viver de um grupo de mulheres de classes populares. Texto & Contexto – Enfermagem, 1(16), 47–54. https://doi.org/10.1590/S0104-07072007000100006

Vianna, C., & Bortolini, A. (2020). As agendas feministas, LGBT e antigênero em disputa nos Planos Estaduais de Educação (2014-2018). Em C. Vianna, & M. Carvalho. Gênero e Educação: 20 anos construindo conhecimento (1 ed.). Autêntica.

Published

2023-03-21

How to Cite

Roso, A., Romio, C. M., & Pfitscher, M. de A. (2023). In defense of sex education in schools: what do we have to do?. Linhas Críticas, 29, e46101. https://doi.org/10.26512/lc29202346101

Issue

Section

Essay

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 

You may also start an advanced similarity search for this article.