The supervised curricular internship at teacher education in the pandemic: perceptions of teacher educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202242239

Keywords:

Supervised internship, Pandemic, Teacher education, Teacher educators

Abstract

This exploratory study investigated and analyzed the perceptions of 16 teacher educators responsible for the Supervised Curricular Internship in teacher education from different public Higher Education Institutions, considering the challenges and possibilities of their implementation in the context of the covid-19 pandemic. A semi-structured questionnaire revealed that 5 teachers did not offer an internship in this model due to the perception that it would cause more harm than contribute to the education of the students. The data indicate some prospects, but also the fear to adopt Emergency Remote Teaching in the internship due to the fact that students have not experienced the in-person teaching practice in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Regional do Cariri, Crato, CE, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2020). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor substituto do Departamento de Química Biológica da Universidade Regional do Cariri.

Ana Júlia Soares Santana, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) (2021). Mestranda em Ensino e Formação de Professores pela UFAL.

Maria Danielle Araújo Mota, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2019). Professora adjunta da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Formação de Professores (PPGEFOP/UFAL) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM/UFAL).

References

Bandeira, J. S., & Mota, M. D. A. (2021). (RE)construindo Biologia: estágio supervisionado em regência no ensino remoto emergencial durante pandemia de covid-19 no Brasil. Revista de Iniciação à Docência, 6(2), 15-34. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9506

Brasil. (2002a). Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261-rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192

Brasil. (2002b). Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf

Brito, A. E. (2020). Formação inicial de professores e o Estágio Supervisionado: experiência formadora? Práxis Educacional, 16(43), 158-174. https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.7666

Ferraz, R. D., & Ferreira, L. G. (2021). Estágio Supervisionado no contexto do Ensino Remoto Emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 2(4). https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8963

Freitas, B. M., Costa, E. A. S., & Lima, M. S. L. (2017). O Estágio Curricular Supervisionado e construção da profissionalidade docente. Revista Expressão Católica, 6(1), 36-42. https://doi.org/10.25190/rec.v6i1.2090

Gomes, S. S., Flores, M. J., Oliveira, B. M. de, & Motta, A. R. (2021). Gestão educacional e avaliação no contexto da pandemia da covid-19. Linhas Críticas, 27, e39048. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39048/32312

Levy, B. (2021, agosto 25). Estudo analisa registro de óbitos por Covid-19 em 2020. Fiocruz. https://portal.fiocruz.br/noticia/estudo-analisa-registro-de-obitos-por-covid-19-em-2020

Lima, M. S. L. (2004). A hora da prática. Edições Demócrito Rocha.

Lopes, R. P., & Fürkotter, M. (2016). Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto. Educação em Revista, 32(4), 269-296. https://doi.org/10.1590/0102-4698150675

Lüdke, M., & Scott, D. (2018). O lugar do estágio na formação de professores em duas perspectivas: Brasil e Inglaterra. Educação & Sociedade, 39(142), 109-125. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018183505

Mainardes, J., & Carvalho, I. C. M. (2019). Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em educação. Em Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Org.). Ética e pesquisa em Educação: subsídios (pp. 205-211). Anped.

Olabuenaga, J. I. R., & Ispizua, M. A. (1989). La descodificación de la vida cotidiana: métodos de investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Pimenta, S. G. (2019). Estágios Supervisionados: unidade teoria e prática em cursos de licenciatura. Em C. da Cunha, & C. C. de França (Orgs.). Formação docente: fundamentos e práticas do estágio supervisionado. (pp. 19-50). Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade.

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2017). Estágio e docência. Cortez.

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2019). Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, 24, e240001. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240001

Pimenta, S. G., Pedroso, C. C. A., Domingues, I., Fusari, J. C., Gomes, M. O., Pinto, U. A., & Belletati, V. C. F. (2019). Cursos de Pedagogia: transgressões na formação de professores polivalentes. Em S. G. Pimenta, C. d’Ávila, C. C. A. Pedroso, & A. A. Mussi (Orgs.). A didática e os desafios políticos da atualidade. (pp. 55-82). UFBA.

Santos, E. A. dos, & Freire, L. I. F. (2017). Planejamento e aprendizagem docente durante o estágio curricular supervisionado. ACTIO: Docência em Ciências, 2(1), 263-281. https://doi.org/10.3895/actio.v2n1.6767

Santos, N. A., & Santos, R. A. (2020). Tecnologias digitais e ensino remoto: reflexões outras sobre as precariedades diante da pandemia. 19(2). https://doi.org/10.25189/rabralin.v19i2.1568

Silva, W. D. A., Freitas, B. M., Carneiro, C. C. B. S., & Costa, E. A. S. (2021). Formação inicial docente e estágio curricular supervisionado na Licenciatura em Química: percepções e experiências de alunos concluintes. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, 9(3), e2171. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.12034

Souza Neto, S. de, Borges, C., & Ayoub, E. (2021). Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola. Pro-Posições, 32, e20210031. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031

Souza, E. M. F., & Ferreira, L. G. (2020). Ensino Remoto Emergencial e o Estágio Supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da pandemia covid 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32). https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290

Published

2022-04-20

How to Cite

Silva, W. D. A. da, Santana, A. J. S., & Mota, M. D. A. (2022). The supervised curricular internship at teacher education in the pandemic: perceptions of teacher educators. Linhas Críticas, 28, e42239. https://doi.org/10.26512/lc28202242239

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 

You may also start an advanced similarity search for this article.