The supervised curricular internship at teacher education in the pandemic: perceptions of teacher educators
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202242239Keywords:
Supervised internship, Pandemic, Teacher education, Teacher educatorsAbstract
This exploratory study investigated and analyzed the perceptions of 16 teacher educators responsible for the Supervised Curricular Internship in teacher education from different public Higher Education Institutions, considering the challenges and possibilities of their implementation in the context of the covid-19 pandemic. A semi-structured questionnaire revealed that 5 teachers did not offer an internship in this model due to the perception that it would cause more harm than contribute to the education of the students. The data indicate some prospects, but also the fear to adopt Emergency Remote Teaching in the internship due to the fact that students have not experienced the in-person teaching practice in schools.
Downloads
References
Bandeira, J. S., & Mota, M. D. A. (2021). (RE)construindo Biologia: estágio supervisionado em regência no ensino remoto emergencial durante pandemia de covid-19 no Brasil. Revista de Iniciação à Docência, 6(2), 15-34. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9506
Brasil. (2002a). Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261-rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192
Brasil. (2002b). Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf
Brito, A. E. (2020). Formação inicial de professores e o Estágio Supervisionado: experiência formadora? Práxis Educacional, 16(43), 158-174. https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.7666
Ferraz, R. D., & Ferreira, L. G. (2021). Estágio Supervisionado no contexto do Ensino Remoto Emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 2(4). https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8963
Freitas, B. M., Costa, E. A. S., & Lima, M. S. L. (2017). O Estágio Curricular Supervisionado e construção da profissionalidade docente. Revista Expressão Católica, 6(1), 36-42. https://doi.org/10.25190/rec.v6i1.2090
Gomes, S. S., Flores, M. J., Oliveira, B. M. de, & Motta, A. R. (2021). Gestão educacional e avaliação no contexto da pandemia da covid-19. Linhas Críticas, 27, e39048. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39048/32312
Levy, B. (2021, agosto 25). Estudo analisa registro de óbitos por Covid-19 em 2020. Fiocruz. https://portal.fiocruz.br/noticia/estudo-analisa-registro-de-obitos-por-covid-19-em-2020
Lima, M. S. L. (2004). A hora da prática. Edições Demócrito Rocha.
Lopes, R. P., & Fürkotter, M. (2016). Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto. Educação em Revista, 32(4), 269-296. https://doi.org/10.1590/0102-4698150675
Lüdke, M., & Scott, D. (2018). O lugar do estágio na formação de professores em duas perspectivas: Brasil e Inglaterra. Educação & Sociedade, 39(142), 109-125. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018183505
Mainardes, J., & Carvalho, I. C. M. (2019). Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em educação. Em Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Org.). Ética e pesquisa em Educação: subsídios (pp. 205-211). Anped.
Olabuenaga, J. I. R., & Ispizua, M. A. (1989). La descodificación de la vida cotidiana: métodos de investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Pimenta, S. G. (2019). Estágios Supervisionados: unidade teoria e prática em cursos de licenciatura. Em C. da Cunha, & C. C. de França (Orgs.). Formação docente: fundamentos e práticas do estágio supervisionado. (pp. 19-50). Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade.
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2017). Estágio e docência. Cortez.
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2019). Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, 24, e240001. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240001
Pimenta, S. G., Pedroso, C. C. A., Domingues, I., Fusari, J. C., Gomes, M. O., Pinto, U. A., & Belletati, V. C. F. (2019). Cursos de Pedagogia: transgressões na formação de professores polivalentes. Em S. G. Pimenta, C. d’Ávila, C. C. A. Pedroso, & A. A. Mussi (Orgs.). A didática e os desafios políticos da atualidade. (pp. 55-82). UFBA.
Santos, E. A. dos, & Freire, L. I. F. (2017). Planejamento e aprendizagem docente durante o estágio curricular supervisionado. ACTIO: Docência em Ciências, 2(1), 263-281. https://doi.org/10.3895/actio.v2n1.6767
Santos, N. A., & Santos, R. A. (2020). Tecnologias digitais e ensino remoto: reflexões outras sobre as precariedades diante da pandemia. 19(2). https://doi.org/10.25189/rabralin.v19i2.1568
Silva, W. D. A., Freitas, B. M., Carneiro, C. C. B. S., & Costa, E. A. S. (2021). Formação inicial docente e estágio curricular supervisionado na Licenciatura em Química: percepções e experiências de alunos concluintes. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, 9(3), e2171. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.12034
Souza Neto, S. de, Borges, C., & Ayoub, E. (2021). Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola. Pro-Posições, 32, e20210031. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031
Souza, E. M. F., & Ferreira, L. G. (2020). Ensino Remoto Emergencial e o Estágio Supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da pandemia covid 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32). https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wanderson Diogo Andrade da Silva, Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).