Environmental education in the continued education of teachers: shared construction practices

Authors

  • Rossano André Dal-Farra Universidade Luterana do Brasil
  • Mariela Valduga Rede pública de ensino de Encantado/RS

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3950

Keywords:

Environmental education, Teacher education, Science education, Continued education of teachers, Elementary school

Abstract

The several interfaces between global and local aspects in environmental education require the development of teachers’ education practices with the active participation of the teachers, providing subsidies for the implementation of activities. From this perspective, this text discusses the presuppostions underlying the actions based on conceptual, attitudinal and procedural aspects, indicating the need for including the diversity of teachers’ experiences in the construction of shared practices of continued teacher education. Additionally, the importance of including specific theoretical studies related to natural sciences, in line with the level of education in which teachers work, is approached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rossano André Dal-Farra, Universidade Luterana do Brasil

Graduado em Licenciatura em Ciências-Biologia e Medicina Veterinária. Mestre em Zootecnia-Melhoramento Genético Animal. Doutor em Educação. Professor e pesquisador na Universidade Luterana do Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da ULBRA. Tem experiência em pesquisa na Área de Ensino de Ciências e em Genética, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Ensino de Ciências, Educação Científica e História da Ciência. 

Mariela Valduga, Rede pública de ensino de Encantado/RS

Licenciatura em Ciências Biológicas. Especialização em Novas Tecnologias e Metodologias em Ensino de Ciêncais

References

AZEVEDO, Leny Cristina Soares Souza, RAMALHO, Maria Nailde Martins. Formação Continuada de professores: os desafios da construção de propostas político-pedagógicas.Linhas críticas, Brasília, UNB, v. 17, n. 32, p. 33-44, jan./abr. 2011.

BAUER, M. W. e GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais primeira à quarta séries. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais ”“ Temas transversais. MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de EA e dá outras providências. Brasília, Presidência da República, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse do professor. 2009a. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 5 ago. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica. 2009b. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 5 ago. 2011.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. A pesquisa em sala de aula e a formação de professores. In: NARDI, Roberto (org.). A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de, GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências. São Paulo: Cortez, 2009.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A invenção ecológica: narrativas e trajetórias da Educação Ambiental no Brasil. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

EINSFELD, Felipe, PROENÇA, Mariana de Souza, DAL-FARRA, Rossano André. Controle da dengue: reflexões sobre as contribuições da escola e da mídia. In: Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências, VII, 2009, Florianópolis, Anaisdo VII Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências, Florianópolis, 2009.

EL-HANI, Charbel, Niño, SEPÚLVEDA, Cláudia. Referenciais teóricos e subsídios metodológicos para a pesquisa sobre as relações entre educação científica e cultura. In: SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos, GRECA, Ileana María (orgs.). A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Unijuí, 2007, p. 161-212.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

JACOBI, Pedro Roberto, TRISTÃO, Martha, GONÇALVES Maria Isabel Gonçalves Correa. A função social da Educação Ambiental nas práticas colaborativas: participação e engajamento.Caderno Cedes, Campinas, Unicamp, v. 29, n. 77, p. 63-79, jan./abr. 2009.

JÃMENEZ ALEIXANDRE, Maria Pílar, FEDERICO AGRASO, Marta. A argumentação sobre questões sociocientíficas: processos de construção e justificação do conhecimento em sala de aula. Educação em Revista, Belo Horizonte, UFMG, v. 43, p. 13-33, jun., 2006.

KOLSTO, Stein Dankert. Science students’ critical examination of scientific information related to socioscientific issues. 2005. Disponível em:<http://folk.uib.no/pprsk/Dankert/Handouts/2005_Kolsto_et_al_Science_students’_critical_examination_ev.pdf>. Acesso em: 7 dez. 2011.

KRASILCHIK, Myriam, MARANDINO, Martha.Ensino de ciências e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.

KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU, 2006.

MALDANER, Otávio Aloísio, ZANON, Lenir Basso, AUTH, Milton Antonio. Pesquisa sobre Educação em Ciências e formação de professores. In: SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos, GRECA, Ileana María (orgs.). A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Unijuí, 2007. p. 49-88.

MACEDO, Elizabeth, LOPES, Alice Casimiro. A estabilidade do conteúdo disciplinar: o caso das ciências. In: LOPES, Alice Casimiro, MACEDO, Elizabeth. Disciplinas e integração curricular: histórias e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2007. p. 73-94.

MONEREO, Carles, POZO, Juan. Ignacio.A prática de assessoramento educacional. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MOREIRA, Marcos. Antônio. A área de ensino de ciências e matemática na CAPES: panorama 2001/2002 e critérios de qualidade. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, p. 36-59, 2002.

PENTEADO, Heloísa. Dupas. Meio ambiente e a formação de professores. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

POZO, Juan Ignácio, CRESPO, Miguel Angel Gomes. Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata, 2000.

SANTOS, Wildson Luis Pereira dos, MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidade e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, UFRGS, v. 14, n. 2, p. 191-218, ago, 2009.

UNESCO.Relatório de monitoramento de educação para todos. Brasil 2008: educação para todos em 2015; alcançaremos a meta? Brasília: UNESCO, 2008. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images /0015/001592/159294por.pdf>. Acesso em: 7 ago. 2011.

VALDUGA, Mariela. Percepções e concepções dos professores da Educação Infantil e do ensino fundamental sobre Formação Docente Continuada em Educação ambiental.Canoas: ULBRA, 2011. Monografia (Especialização em Novas Tecnologias e Metodologias no Ensino de Ciências da Natureza), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Luterana do Brasil, 2011.

VALDUGA, Mariela, DAL-FARRA, Rossano André. Formação Docente Continuada e Educação Ambiental: construindo práticas compartilhadas.In: Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências, VIII, 2011, Campinas, Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências, Campinas, 2011.

ZAKZEVSKI Sônia Balvedi, SATO, Michéle. Historiando a dimensão ambiental nos programas escolares gaúchos. Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, UFSCAR, v. 2, n. 2, p. 109-132, jul-dez, 2007.

Published

2012-09-10

How to Cite

Dal-Farra, R. A., & Valduga, M. (2012). Environmental education in the continued education of teachers: shared construction practices. Linhas Críticas, 18(36), 395–415. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3950

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.