Internship in early childhood education during the coronavirus pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202139281Keywords:
Teacher training, Emergency remote teaching, School experienceAbstract
This text aims to relate the process of planning the mandatory internship in the pedagogy course and present students’ reports on the internship experience in Early Childhood Education in an emergency remote format. For this, a report was systematized on the planning and development of the internship with Early Childhood Education, as well as a form was produced with the help of the Google tool and sent to students of the Pedagogy course at the Goiás Federal University (UFG). It is hoped that the data presented can contribute to the records of this moment with teacher education in Brazil.
Downloads
References
Brasil. (2015). Resolução CNE nº. 2 (Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior […]). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (2019). Censo da Educação Básica. Ministério da Educação e Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (INEP). http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados
Brasil. (2020a). Portaria Ministerial nº 544/2020. Ministério da Educação. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872
Brasil. (2020b). Parecer CNE/CP nº 5/2020. Ministério da educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf
Brasil. (2021). Divulgados os números de inscritos no ENEM por UF. Ministério da Educação. https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/enem/divulgados-os-numeros-de-inscritos-no-enem-2021-por-uf
Cardozo. S. B. de A., Treichel. J. H., & Marquezan, F. F. (2020). Experiências formativas acerca do estágio curricular supervisionado na educação infantil em tempos de pandemia. Disciplinarium scientia, 21(2). https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3470/2674
Cigales, M. P., & de Souza, R. D. (2021). O Estágio Curricular Supervisionado em tempos de pandemia: um debate em construção. Latitude, 14, 286-310. https://www.seer.ufal.br/index.php/latitude/article/view/11400
Cruz, A. de F. A., José dos Santos, M., & Catão de Assis Souza, V. (2021a). Vivências no Estágio Supervisionado de Formação Pedagógica em Química realizado remotamente durante a pandemia da Covid-19. Conexão Com Ciência, 1(3). https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/5316
Cruz, S. H. V., Martins, C. & Cruz, R. (2021b). A educação infantil e demandas postas pela pandemia: intersetorialidade, identidade e retorno às atividades presenciais. Revista Zero a Seis, 23(Especial). https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79003
Lima, A. L. D. (2020). Retratos da Educação na Pandemia: Um olhar sobre múltiplas desigualdades. https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2021/02/Retratos-da-Educacao-na-Pandemia_digital.pdf
Macedo, P. H. V., Silva, M. B. P., Silva, G. S. A., & Rocha, L. P. B. (2020). Estágio Supervisionado em Tempos de Pandemia: Um relato de experiência na educação infantil. Em G. B. Silva. Educação Desafios, Perspectivas e Possibilidades (pp. 211-224). Editora Científica digital. https://doi.org/10.37885/201001847
Minayo, M. C. de S., Deslandes, S. F., & Gomes, R. (2018) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Vozes.
Pagliarin, L. L. P., & Silva, I. M. M. (2019). A construção da aprendizagem da docência: Ouvindo licenciandas em estágio curricular supervisionado. Linhas Críticas, 25, 1-20. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.24016
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2017). Estágio e docência. Cortez.
Souza, E. M. de F., & Ferreira, L. G. (2020). Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), 1-19. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290
Universidade Federal de Goiás (UFG). (2016). Regulamento de Estágio curso de Pedagogia. Faculdade de Educação (FE). https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/235/o/REGULAMENTO_ESTAGIO_PEDAGOGIA.pdf?1524364111
Universidade Federal de Goiás (UFG). (2017). Resolução CEPEC nº. 1539, de 06 de outubro de 2017 (Define a política de estágios dos cursos de Licenciatura da Universidade Federal de Goiás – UFG). Conselho de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/235/o/POL%C3%8DTICA_DE_EST%C3%81GIOS_DOS_CURSOS_DE_LICENCIATURAS_DA_UFG.pdf?1524364166
Venturi, T., & Lisbôa, E. S. (2021). Estágio em tempos de pandemia: mudanças de paradigma na concepção e operacionalização no ensino superior. Cenas Educacionais, 4, e10746. https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/10746
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciana Ponce Bellido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).