Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202139241Keywords:
Critical consciousness, Conceptions of education, Pre-service teacher training, Covid-19 pandemicAbstract
We present an initial teacher training module, aiming to develop a critical consciousness as a basis of teacher professionalism. Students are asked to reflect upon the ruling conceptions of education, in an exercise including three steps: explicitation, argumentation and comunication. In a pandemic context, the module has been adapted to be executed remotely. Even though benefits, that had already been identified, limitations were detected, mostly related with the loss of direct interaction dynamics.
Downloads
References
Arendt, H. (2006). A crise na educação. Em H. Arendt. Entre o passado e o presente (pp.183-206). Relógio D’Água.
Ball, S. (2014). Educação global S.A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).
Boavida, J. (2009). El deber de educar como condición de libertad. Em J. A. Ibáñez-Martín (Coord.). Educación, conocimiento y justicia (pp. 129-144). Editorial Dykindon.
Brady, A. M. (2020). Del docente reflexivo al docente post-personal. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 32(1), 55-72. https://doi.org/10.14201/teri.21438
D'Allonnes. M. R. (2020). A verdade frágil. Almedina.
Damião, M. H. (2019). A que futuro conduz o ‘Currículo do futuro’? Acerca da premência de inovar na educação escolar. Revista Portuguesa de Pedagogia, 53(1), 63-80. https://doi.org/10.14195/1647-8614_53-1_4
Dias Sobrinho, J. (2015). Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 20(3), 581-601. http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/2322
Dias Sobrinho, J. (2019). Universidade em tempos de precarização e incertezas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 23(3), 736-753. http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/3500
Estrela, M. T. (1999). Da (im)possibilidade actual de definir critérios de qualidade da formação de professores. Psicologia, Educação e Cultura, III(1), 9-30.
Estrela, M. T. (2015). L'universitarisation de la formation des enseignants. Obstacles et contradictions entre theories et pratiques. Em A. P. Caetano, A. Rodrigues, & M. Esteves (Orgs.). As Ciências da Educação na obra de Maria Teresa Estrela (pp. 459-466). Educa.
Formosinho Simões, J. (1987). Quatro modelos ideais da formação de professores. Actas do colóquio As ciências da educação e a formação de professores (82-105). Ministério da Educação/Gabinete de Estudos e Planeamento.
Gaete, M. (2015). Hacia una formación docente con conciencia crítica. Ponencia presentada a las VIII Jornadas Nacionales y I Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado. Narración, Investigación y reflexión sobre las prácticas. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/137518
Gaete, M., & Castro, A. (2012). Proceso de transición hacia una conciencia crítica-fenomenológica de la profesión docente. Educação e Pesquisa, 38(2), 307-322. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000200003
Galian, C. V. A., & Louzano, P. B. J. (2014). Michael Young e o campo do currículo: da ênfase no “conhecimento dos poderosos” à defesa do “conhecimento poderoso”. Educação e Pesquisa, 40 (4), 1109-1124. https://doi.org/10.1590/s1517-97022014400400201
Nascimento, M. A. (1999). Microensino: uma estratégia de formação de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, XXXIII(3), 49-71.
Nascimento, M. A. (2005). A construção da identidade profissional na formação inicial de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, 39(3), 169-182.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/school/34990905.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2018). The future of education and skills. Education 2030. The future we want. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030/E2030 Position Paper (05.04.2018).pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020a). Schooling disrupted, schooling rethought: How the Covid-19 pandemic is changing education. OECD Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/68b11faf-en
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020b). Curriculum (re)design. A series of thematic reports from the OECD Education 2030 project. Overview brochure. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/brochure-thematic-reports-on-curriculum-redesign.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020c). The Impact of COVID-19 on Education - Insights from Education at a Glance. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-a-glance-2020.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2021). A deep look into teaching: Findings from the Global Teaching InSights video study. Teaching in Focus, 37. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/67dd4ed7-en
Palma, A. (2019). Caballos de Troya en la formación inicial del profesorado de ciencias sociales. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94 (33.2), 145-162. https://digibug.ugr.es/handle/10481/60877
Palma, A., & Damião, M. H. (2018). Da 'narrativa' humanista à educação humanista. Uma análise do currículo escolar na contemporaneidade. Revista Educação e Emancipação, 11(2), 11-33. http://doi.org/10.18764/2358-4319.v11n2p11-33
Popper, K. (1992). Em busca de um mundo melhor. Fragmentos.
Portilho, E. M. L., & Brojato, H. C. (2021). Metacognição e ensino superior: o estado do conhecimento de 2016 a 2020. Linhas Críticas, 27, e35444. https://www.periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35444/29140
Portugal. (1986). Lei n.º 46/1986, de 14 de outubro (Lei de Bases do Sistema Educativo). Assembleia da República. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/lei_bases_do_sistema_educativo_46_86.pdf
Portugal. (2001). Decreto-Lei n.º 240/2001, de 30 de agosto (Perfis Gerais de Competência para a Docência) Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/dl241_01.pdf
Portugal. (2012). Decreto-Lei n.º 41/2012 (Estatuto da Carreira dos Educadores de Infância e dos Professores dos Ensinos Básico e Secundário). Ministério da Educação e Ciência. https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/41-2012-542994
Portugal. (2014). Decreto-Lei n.º 79/2014 de 14 de Maio (Regime Jurídico da Habilitação Profissional para a Docência na Educação Pré-Escolar e nos Ensinos Básico e Secundário). Ministério da Educação e Ciência. https://dre.pt/dre/legislacao-consolidada/decreto-lei/2014-73250886
Rolim de Lima Severo, J. L., da Nóbrega Carreiro, G., Silva de Morais, M., Cavalcanti Paiva, C. de L., & Cajú Duré, R. (2020). ´ Ser estudante´ no ensino superior: aspectos valorativos da experiência na perspectiva discente. Linhas Críticas, 26, e32512. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32512
Seixas, A. M., Bidarra, M. G., Damião, M. H., & Festas, M. I. (2012). A formação inicial de professores nas universidades portuguesas: da reforma dos anos 70 às repercussões do Processo de Bolonha. Em M. A. Melo & I. V. Nascimento (Eds.). Licenciaturas: Métodos e práticas em diálogo (pp. 137-150). EDUFMA.
Silva, M. A. da, & Fernandes, E. F. (2019). O projeto educação 2030 da OCDE: uma bússola para a aprendizagem. Exitus, 9(5), 271-300. http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1108
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2016). Guia para o desenvolvimento de políticas de docência. https://teachertaskforce.org/pt-pt/knowledge-hub/teacher-policy-development-guide-summary
United Nations. (2020). Policy brief: education during covid-19 and beyond. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf
Yinger, R. (1986). Examining thought in action: a theoretical and methodological critique of research in interactive teaching. Teaching & Teacher Education, 2(3), 263-282. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X86800075
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Helena Damião , Maria Augusta Nascimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).