Images as a possibility for sensitizingin education

Authors

  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Sandra Regina Franchi Rubim Universidade Estadual de Maringá - UEM

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3833

Keywords:

Images, Sensitivity, History of Education

Abstract

This paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. com estudos de pós-Doutorado em Filosofia da Educação pela USP. Professora do DFE/PPE da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Publicações: Conhecimento, intelecto e memória na universidade parisiense: uma leitura tomasiana (Educação e Filosofia (UFU. Impresso), v. 24, p. 73- 90, 2010). Memória e História da Educação Medieval: uma análise da Autentica Habita e do Estatuto de Sorbonne (Avaliação (UNICAMP), v. 14, p. 683-698, 2009).

Sandra Regina Franchi Rubim, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Educação do PPE da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Egressa do PPE e do PDE. Professora da rede pública. Publicações: Dante e o papel do governante no desenvolvimento intelectivo: uma análise da História da Educação. Quidort e a sua contribuição na cisão entre os poderes laico e clerical. Contribuição do pensamento de Egídio Romano na formação das Monarquias Absolutas Européias.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.

BARROCO, Sonia Mari Shima. Psicologia educacional e arte: uma leitura histórico cultural da figura humana. Maringá: Eduem, 2007.

BLOCH, Marc Léopold Benjamim. Apologia da história:ou ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CASTRO, Hebe. História social. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Org.). Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997. p. 45-59.

CAUQUELIN, Anne. Teorias da arte.São Paulo: Martins, 2005.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

______. A sociedade de corte.Lisboa: Estampa, 1995.

FRANCASTEL, Pierre. A realidade figurativa: elementos estruturais de sociologia da arte.São Paulo:Perspectiva, 1993.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história. Campinas: Papirus, 2006.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedric. Curso de estética: o belo na arte.São Paulo: Martins Fontes, 1996.

KERN, Maria Lúcia Bastos. Imagem e acontecimento: o mediterranismo de Joaquín Torres-García.Domínios da Imagem, Londrina, v. 1, n. 1, p. 137-148, nov. 2007.

MARTINS, Raimundo. Educar com imagens: múltiplos tempos e interpretação. Boletim Arte na Escola,São Paulo, n. 45, p. 6-7, abr. 2007. Disponível em: . Acesso em: 23 out. 2008.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2002.

NUNES, Benedito. Introdução à filosofia da arte.São Paulo: Ática, 2000.

PEIXOTO, Maria Inês Hamann. Relações arte, artista e grande público: a prática estético-educativanuma obra aberta, 2001. 259 f. Tese (Doutorado em História, Filosofia e Educação) ”“ Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas ”“ UNICAMP, Campinas, 2001.

Published

2012-02-27

How to Cite

Oliveira, T., & Rubim, S. R. F. (2012). Images as a possibility for sensitizingin education. Linhas Críticas, 17(34), 625–641. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3833

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.