Accessibility for the visually impaired in Moodle

Authors

  • Cristina Madeira Coelho Universidade de Brasília
  • Patrícia Neves Raposo Universidade de Brasília
  • Eduardo Xavier da Silva Universidade de Brasília
  • Ana Caroline Freitas de Almeida Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3735

Keywords:

Subjectivity, Accessibility, Inclusion

Abstract

An educational work experience is used to describe how a Virtual Learning Environment, the Moodle, was made accessible for the visually impaired. Three aspects are emphasized: textual description of images and tables; organization of the information, and the specific configuration of Moodle’s text editor for the use of screen reading software. We conclude by pointing out that the main value of the educational process, in both its aspects of inclusion and technology use, is in the challenges that allowed us to advance in our understanding of the relationship among subjects/teaching and learning/knowledge in new types of educational experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Madeira Coelho, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia e mestre em Linguística pela Universidade de Brasília. Professora do Departamento de Teoria e Fundamentos da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Publicação recente: Linguagem, Fala e Audição nos Processos de Aprendizagem: desafios e estratégias. (InMITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; TACCA, Maria Carmen Villela Rosa. Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para alunos com dificuldades e deficiência. Campinas: Editora Alínea, 2011, p. 153-174).

Patrícia Neves Raposo, Universidade de Brasília

Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. É professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Publicação recente: Desenvolvimento de estratégias para o ensino de Química a alunos com deficiência visual (In: SALLES, Paulo Sérgio Bretas de Almeida; GAUCHE, Ricardo (orgs.) Educação Científica, Inclusão Social e Acessibilidade. Goiânia: Cânone Editorial, 2011, p. 127-154), em co-autoria com MÓL, Gerson de Souza; PIRES, Rejane Ferreira Machado.

Eduardo Xavier da Silva, Universidade de Brasília

Odontólogo e especialista em Educação a Distância pela UnB. E-mail: exavier28@gmail.com

Ana Caroline Freitas de Almeida, Universidade de Brasília

Pedagoga e especialista em Desenvolvimento Psicológico e Inclusão Escolar pela Universidade de Brasília. Professora em turma inclusiva do 1º ano do Ensino Fundamental da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.  

References

CARVALHO, Rosita Edler. Educação Inclusiva com os pingos nos “is”.Porto Alegre: Mediação, 2004.

CORRÊA, Juliane. Novas tecnologias da informação e da comunicação; novas estratégias de ensino/aprendizagem. In: COSCARELLI, Carla Viana. Novas tecnologias, novos textos, novas formas depensar.Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Sujeito e Subjetividade. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

LEVY, Pierre. A Conexão Planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciência. São Paulo: 34, 2001.

MATA, Thiago Henrique Ramos; BARBOSA Renê de Lima. Hipertexto Interativo para UsuáriosDeficientes Visuais (Monografia de Graduação em Computação ”“ Licenciatura). Universidade de Brasília, 2007. Disponível em: <http://monografias.cic.unb.br/dspace/bitstream/123456789/133/1/monografia.pdf>. Acesso em: 21 out. 2009.

MITJÁNS MARTÃNEZ, Albertina. In: ENDIPE, XIII. 2006, Recife, Anais do Encontro Nacional de Didáticae Prática de Ensino. Universidade Federal de Pernambuco, abril de 2006, p.359-379.

RAPOSO, Patrícia Neves; MÓL, Gerson de Souza; PIRES, Rejane Ferreira Machado. Desenvolvimento de estratégias para o ensino de Química a alunos com deficiência visual. In: SALLES, Paulo Sérgio Bretas de Almeida; GAUCHE, Ricardo (Org.) Educação Científica, Inclusão Social e Acessibilidade.Goiânia: Cânone Editorial, 2011, p. 127-154.

RUIZ-VELAZCO, Enrique, Algunos elementos para orientar el uso y la producción de contenidos concertidun me y calidade. In: TORRES, Elizabeth Fátima; MAZZZONI, Alberto Angel, Conteúdos digitaismultimídia: o foco na usabilidade e acessibilidade. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 152-160,2004.

TUNES, Elisabete; bartholo, ROBERTO SANTOS. O Trabalho Pedagógico na Escola Inclusiva. In: TACCA,MARIA CARMEN.Aprendizagem e trabalho pedagógico,Campinas: Alínea, 2006.

Published

2011-12-13

How to Cite

Coelho, C. M., Raposo, P. N., Silva, E. X. da, & Almeida, A. C. F. de. (2011). Accessibility for the visually impaired in Moodle. Linhas Críticas, 17(33), 327–348. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3735

Issue

Section

Dossiê: Educação Especial Inclusiva

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 

You may also start an advanced similarity search for this article.