Municipal education evaluation systems (2014-2019)

what does the research reveal?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33369

Keywords:

State of knowledge, External educational evaluation, Basic Education Evalution, Educational Evaluation Systems, Educational Quality

Abstract

This study aims to analyze the paths of academic production on municipal evaluation systems (2014-2019) allocated in the Brazilian Digital Library of Thesis and Dissertations, and CAPES Journals portal. A qualitative approach is adopted, whose corpus is constituted through content analysis, categorization of works and inferences. The fundamental assumption is that there are systems in consolidation, as a result of national policies, mainly the municipalization of educational provision. These systems need to be better delineated as to the assumptions and strategies assumed, and direction owing to the responsibilities assumed in the municipalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Layson Ferreira Leão, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Brasil

Mestrando em Educação pelo POSEDUC/UERN (2020) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado Educação e Sociedade (GEPEES/UERN/CNPq). Atualmente pesquisa sobre sistemas municipais de avaliação educacional, políticas educacionais e accountability. E-mail: umleaum@gmail.com

Allan Solano Souza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Brasil

Doutor em Educação pelo PPGed/UFRN (2016) e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado Educação e Sociedade (GEPEES/UERN/CNPq). Atualmente pesquisa sobre Estado, Políticas e Administração Educacional, Responsabilidade e Responsabilização na Administração Educacional. E-mail: asolanosouza@gmail.com

References

Afonso, A. J. (2003). Estado, globalização e políticas educacionais: elementos para uma agenda de investigação. Revista Brasileira de Educação, 22(1), 35-46. https://doi.org/10.1590/s1413-24782003000100005

Afonso, A. J. (2009a). Políticas avaliativas e accountability em educação: subsídios para um debate ibero-americano. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, 9(1), 57 70.

Afonso, A. J. (2009b). Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, 13(1), 13-29. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/545/447

Afonso, A. J. (2013). Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, 18(53), 267-284. https://doi.org/10.1590/s1413-24782013000200002

Araújo, S., & Castro, A. M. D. (2011). Gestão educativa gerencial: superação do modelo burocrático? Ensaio: avaliação de políticas públicas da Educação, 19(70), 81-106. https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000100006

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Barretto, E. S. S. (2001). A avaliação na Educação Básica entre dois modelos. Educação & Sociedade, 22(75), 42-66. https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000200005

Barretto, E. S. S., Pinto, R. P., Martins, A. M., & Duran, M. C. G. (2001). Avaliação na educação básica nos anos 90 segundo os periódicos acadêmicos. Cadernos de Pesquisa, (114), 49-88. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300003

Barroso, J. (2002). Gestão local da educação: entre o Estado e o mercado, a responsabilização coletiva. Em L. M. Machado, & N. S. C. Ferreira. Política e Gestão da educação: dois olhares (pp. 173-197). DP&A.

Barroso, J. (2005). O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751. http://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002

Barroso, J. (2006). O Estado e a educação: a regulação internacional, a regulação nacional e a regulação local. Em J. Barroso. A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e atores (pp. 41-70). EDUCA e Unidade de I&D em Ciências da Educação.

Bauer, A. (2019). Avaliação de Redes de Ensino e Gestão Educacional: aportes teóricos. Educação & Realidade, 44(1), e77006. https://doi.org/10.1590/2175-623677006

Bauer, A., & Horta Neto, J. L. (2018). Avaliação e Gestão Educacional em Municípios Brasileiros: mapeamento e caracterização das iniciativas em curso: Relatório Final - Resultados do Survey (Volume I). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Bauer, A., & Reis, A. T. (2013). Balanço da Produção Teórica sobre Avaliação de Sistemas Educacionais no Brasil: 1988-2011. Anais da 36ª Reunião Nacional da ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (pp. 1-18). Goiânia, Brasil.

Bauer, A., Sousa, S. M. Z. L., Horta Neto, J. L., Valle, R. C., & Pimenta, C. O. (2017) Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, 22(71), e227153. https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227153

Bonamino, A., & Franco, C. (1999). Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do SAEB. Cadernos de Pesquisa, (108), 101-132. https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000300005

Bonamino, A., & Sousa, S. Z. M. L. (2012). Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, 38(2), 373-388. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006

Borges, R. M., & Calderón, A. I. (2013a). Avaliação na Educação Básica: mapeamento da produção científica disseminada na Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (1999-2008). Meta: Avaliação, 5(14), 171-191.

Borges, R. M., & Calderón, A. I. (2013b). Avaliação Educacional: uma abordagem à luz das revistas científicas brasileiras. Revista Ibero-americana de Evaluación Educativa, 6(1), 167-183. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3849/4033

Brasil. (2007). Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6094.htm

Brooke, N. (2006). O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 36(128), 377-401. http://doi.org/10.1590/S0100-15742006000200006

Brooke, N. (2008). Responsabilização Educacional no Brasil. Revista ibero-americana de Evaluación Educativa, 1(1), 93-109. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4684/5120

Cabral Neto, A. (2009). Gerencialismo e gestão educacional: cenários, princípios e estratégias. Em M. França, & M. C. Bezerra. Política educacional: gestão e qualidade do ensino (pp. 169-2014). Liber livro.

Coelho, M. I. M. (2008). Vinte anos de avaliação da educação básica no Brasil: aprendizagens e desafios. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 16(59), 229-258. https://doi.org/10.1590/S0104-40362008000200005

Cruz, G. P. S. (2015). A política de avaliação da aprendizagem da Secretaria Municipal de Educação de Natal no contexto do PAR 2007-2011. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. Repositório Institucional da UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21985

Damasceno, W. A. (2017). Persistência das desigualdades educacionais em escolas públicas de Barbacena-MG: uma avaliação dos efeitos da política de responsabilização sobre as desigualdades educacionais. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional da UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5815

Ferreira, E. B. (2015). Gestão dos sistemas municipais de educação: planejamento e equilíbrio federativo em questão. Ensaio: Avaliação de políticas públicas educacionais, 23(88), 545-566. http://doi.org/10.1590/S0104-40362015000300001

Filipe, F. A., & Bertagna, R. H. (2015). Avaliação e qualidade no novo Plano Nacional de Educação: avanços e possíveis retrocessos? EccoS Revista Científica, 36(1), 49-66. https://doi.org/10.5585/eccos.n36.5551

Franco, M. L. (2008). Análise de Conteúdo (3. ed. Série Pesquisa v. 6). Liber Livros.

Garcia, R. S. (2015). Sistema de avaliação do desempenho educacional do Amazonas: apropriação e uso dos dados pela Escola Estadual Maria Calderaro. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional da UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3072

González-Rey, F. (2002). Pesquisa qualitativa em Psicologia: caminhos e desafios. Pioneira; Thomson Learning.

Horta Neto, J. L. (2018). Avaliação educacional no Brasil para além dos testes cognitivos. Revista de educação PUC-Campinas, 23(1), 37-53. https://doi.org/10.24220/2318-0870v23n1a3990

Ivo, A. A., & Hypolito, A. M. (2015). Gestão educacional e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica da rede municipal de ensino de Santa Maria-Rio Grande do Sul. Revista Educação em Questão, 52(38), 163-192. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7970

Lopes, V. V. (2007). Cartografia da avaliação educacional no Brasil. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2007.tde-01042015-153205

Mossoró. (2010). Lei n. 2.717, de 27 de dezembro de 2010. Câmara Municipal de Mossoró-RN. https://www.prefeiturademossoro.com.br/jom/jom75a.pdf

Pereira, F. A. (2014). A incidência das políticas de responsabilização do estado do Ceará nas ações de gestão pedagógica em âmbito municipal: o caso da escola Maria Nair (IPU-CE). [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional da UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/675

Poltronieri, H., & Calderón, A. I. (2012). Avaliação na Educação Básica: A revista Estudos em Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional, 23(53), 82-103. https://doi.org/10.18222/eae235320121916

Rosendo, T. M. (2015). Sistemas Municipais de Avaliação educacional da Paraíba: um estudo multicaso. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/169506

Schneider, M. P., & Nardi, E. L. (2015). Accountability em educação: mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-avaliador? ETD - Educação Temática Digital,17(1), 58-74. https://doi.org/10.20396/etd.v17i1.8634818

Silva, A. B., & Fernandes, M. B. (2019) Avaliações municipais: uma revisão bibliográfica (1990-2016). Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, 8(17). https://doi.org/10.5902/2318133836817

Silva, M. C., Barbosa, F. M., Pedro, L. G., & Muniz, V. C. (2014). Estudo sobre o “estado da arte” de um Programa de Pós-graduação em Psicologia. Psicologia em revista, 20(2), 278-296. https://doi.org/10.5752/P.1678-9523.2014v20n2p278

Sousa, S. M. Z. L. (2014). Concepções de qualidade da educação básica forjadas por meio de avaliações em larga escala. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior 19(2), 407-420. https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200008

Sousa, S. M. Z. L., & Oliveira, R. P. (2003). Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educação e Sociedade, 24(84), 873-895. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000300007

Sousa, S. M. Z. L., Pimenta, O. C., & Machado, C. (2012) Avaliação e Gestão Municipal da Educação. Estudos em Avaliação Educacional, 23(53), 14-36. http://doi.org/10.18222/eae235320121913

Souza, A. S. (2016). Responsabilização na administração da educação: a política de responsabilidade educacional como engrenagem de controle de resultados. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. Repositório Institucional da UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/22697

Valdevino, F. G. (2018). Políticas de accountability como estratégia para a consolidação do gerencialismo na educação pública cearense (2007-2014). [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Campina Grande]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCG. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5058

Werle, F. O. C. (2011). Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(73), 769-792. http://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500003

Werle, F. O. C. (2016). Institucionalização de políticas educacionais em âmbito municipal. Acta Scientiarum Education, 38(2), 155-164. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i2.26469

Werle, F. O. C., Thum, A. B., & Andrade, A. C. (2009). Processo nacional de avaliação do rendimento escolar: tema esquecido entre os Sistemas Municipais de Ensino. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 17(64), 397-419. http://doi.org/10.1590/S0104-40362009000300002

Published

2020-11-24

How to Cite

Layson Ferreira Leão, B. ., & Solano Souza, A. (2020). Municipal education evaluation systems (2014-2019): what does the research reveal?. Linhas Críticas, 26, e33369. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33369

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.