Disputes for the public school
historic contributions to think about teaching work
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908Keywords:
Defense of public school, School Project, Teaching work, Meaning of teaching workAbstract
In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.
Downloads
References
Alves, G. L. (2006). A produção da escola pública contemporânea. Autores Associados.
Apple, M. W. (1995). Trabalho docente e textos: economia política de classe e gênero em educação. Artmed.
Apple, M. W. (2006). Ideologia e Currículo. Artmed.
Araújo, J. C. S. (2009). Concepções pedagógicas na história da educação brasileira. In: J. C. Lombardi, & D. Saviani (Orgs.). Navegando pela História da Educação Brasileira. (pp. 191-221). Autores Associados, Histedbr.
Bakhtin, M. M. (2014). Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem (M. Lahud & Y. F. Vieira, Trad). Hucitec.
Cambi, F. (2002). História da Pedagogia (A. Lorencini, Trad). Editora da Unesp.
Dewey, J. (1959). Como pensamos. Companhia Editora Nacional. (Trabalho original publicado em 1933).
Durkheim, E. (2014). Educação e Sociologia (S. Matousek, Trad). Vozes.
Enguita, M. F. (1989). A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Artes Médicas.
Enguita, M. F. (1991). A Ambiguidade da Docência: entre profissionalismo e a proletarização. Revista Teoria e Educação, 4, 41-61.
Frigotto, G. (2018). Educação e crise do capitalismo real. Cortez.
Gramsci, A. (1995). Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1968).
Gramsci, A. (2006). Cadernos do Cárcere (volume 2). Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1999).
Hall, S. (2019). A identidade cultural na pós-modernidade. DP&A.
Libâneo, J. C. (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, 38(1), 13-28. http://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001
Löwy, M. (2017). Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. São Paulo. (Trabalho original publicado em 1985).
Marx, K., & Engels, F. (2009). A Ideologia Alemã. (A. Pina, Trad.). Expressão Popular.
Moraes, M. C. M. (2003). Récuo da Teoria. In: Moraes, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas. Produção de conhecimento e políticas de formação docente. DP&A.
Moreira, A. F. B., & Silva, T. T. (org.). (2018). Currículo, sociedade e cultura. Cortez.
Saviani, D. (2008). A pedagogia no Brasil: história e teoria. Autores Associados.
Saviani, D. (2013). Educação: do senso comum à consciência filosófica. Autores Associados.
Saviani, D. (2018). Escola e Democracia. Autores Associados.
Silva, K. A. C. P. C. da. (2015). A perspectiva do professor pesquisador/reflexivo e a figura do Barão de Münchhausen. Linhas Críticas, 21(46), 565-583. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4641
Suchodolski, B. (2004). A pedagogia e as grandes correntes filosóficas: a pedagogia da essência e a pedagogia da existência. Livros Horizonte.
Vigotski, L. S. (2008). Pensamento e Linguagem. (J. Camargo, Trad.). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1987).
Vigotski, L. S. (2016). Obras escogidas. Tomo III. CIPP. (Trabalho original publicado em 1931).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).