Social representations of reading
teaching practices and training of children who read
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31903Keywords:
Reading representations, Teaching Practices, Children's literatureAbstract
This article aims to analyze social representations and teaching practices developed in the literature schooling process in the early years of elementary school. The research was carried out with the participation of 94 teachers who, in the data collection process, answered open questions from a questionnaire applied in printed format. The analysis of the teaching discourses showed that the three dimensions of social representations - attitudes, information and image - are anchored in the pleasure of reading and in the functionality of the reading practices developed.
Downloads
References
Alves-Mazzotti, A. J. (2000). Representações Sociais: desenvolvimentos atuais e aplicações à educação. Em V. M. Candau (Ed.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. DP&A.
Barthes, R. (1989). Aula: Aula inaugural da cadeira de Semiologia Literária do Colégio de França (tradução de L. Perrone-Moisés). Editora Cultrix.
Batista, A. A. G. (1998). Os(as) professores(as) são “não-leitores”?. Em M. Marinho, & C. S. R. Silva (Eds.), Leituras do professor (pp. 23-60). Mercado das Letras.
Bauer, M. (1995). A popularização da ciência como imunização cultural: a função da resistência das Representações Sociais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovitch (Eds.).Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 191-225). Vozes.
Cosson, R. (2019). Circulos de leitura e letramento literário. Contexto.
Guareschi, P. (1995). “Sem dinheiro não há salvação”: ancorando e o bem e o mal entre os neopentecostais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovitch (Eds.). Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 191-225). Vozes.
Jovchelovitch, S. (1995). Vivendo a vida como os outros: intersubjetividade, espaço público e Representações Sociais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovitch (Eds.). Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 63-85). Vozes.
Lajolo, M., & Zilberman, R. (1984). Literatura infantil brasileira: história & histórias. Ática.
Maciel, F. I. P. (2010). Introdução - Educação, leitura e literatura: diálogos possíveis, Em A. Paiva, F. Maciel, & R. Cosson. (coord.), Literatura: ensino fundamental (v. 20, pp. 9 -22). MEC/SEB. http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/bibioteca/2011_literatura_infantil_capa.pdf
Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise (tradução de A. Cabral). Zahar.
Nóvoa, A. (1992). Formação de professores e profissão docente. Repositório da Universidade de Lisboa.Comunidades & Colecções.Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação (FPCE). https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758
Paiva, A. (1999). Estatuto literário e escola. Em A. A. Martins, H. M. B. Brandão, & M. Z. V. Machado (Orgs.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Autêntica.
Silva, M. C. da, & Martins, M. R. (2010). Experiências de leitura no contexto escolar. Em A. Paiva, F. Maciel, & R. Cosson. (coord.), Literatura: ensino fundamental (v. 20, pp. 23-40). MEC/SEB. http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/bibioteca/2011_literatura_infantil_capa.pdf
Soares, M. (1999). A escolarização da literatura infantil e juvenil. Em A. A. Martins, H. M. B. Brandão, & M. Z. V. Machado (Orgs.). A escolarização da leitura literária: O jogo do livro infantil e juvenil (pp. 17-48). Autêntica.
Spink, M. J. (1995). Desvendando as teorias implícitas: uma metodologia de análise das Representações Sociais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovich (Eds.). Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 117-145). Vozes.
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada (2ª ed.). Artmed/Bokman.
Tardif, M.(2002). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.
Vidal, D. G. (2001). O exercício disciplinado do olhar: livros, leituras e práticas de formação docente no Instituto de Educação do Distrito Federal (1932 -1937). Editora da Universidade São Francisco.
Zilberman, R. (1991). A leitura e o ensino da literatura (2ª ed.). Contexto.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Geisa Magela Veloso, Aparecida Paiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).