Teaching knowledge for the Other in the role of the educator-bachelor in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30573

Keywords:

Teaching knowledge, Ethics of otherness, Educator-bachelor

Abstract

This article aims to analyse the teacher’s knowledge articulated in the acting to the educator-bachelor, in the perspective of the ethics of the radical alterity. A qualitative and descriptive investigation articulated in the acting universe 37 educators-bachelor who work at a public university in the Brazilian Northeast. It was concluded that the constitution of the educator-bachelor for higher education needs to align itself with the teaching knowledge for the relationship between educator-teaching and an action that positions teaching at the heart of the educational process, through the appreciation of the teaching with their differences, needs, difficulties and yearnings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Conceicão de Maria Pinheiro Barros, Universidade Federal do Ceará, Brasil

Doutorado em Educação (2017). Professora Adjunta. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Secretariado Executivo (GEPES). Tem experiência na área de Educação, desenvolve pesquisas científicas, atuando principalmente nos seguintes temas: Desenvolvimento e formação docente, Educação Superior, Educação em Secretariado, Responsabilidade Social Universitária e Organizacional, Políticas Públicas para Educação Superior, Assessoria e Gestão Organizacional e Secretarial. E- mail: conceicaompb@ufc.br

Ana Maria Iorio Dias, Universidade Federal do Ceará, Brasil

Doutorado em Educação (1998) e pós-Doutorado em Educação (2009). Professora Associada 4 (aposentada). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo e inovação; formação e desenvolvimento profissional docentes; ensino e aprendizagem; oralidade, leitura e escrita. E- mail: ana.iorio@yahoo.com.br

Jacques Therrien, Universidade Federal do Ceará, Brasil

Doutorado em Educação (1979) e pós-doutorado (Canadá, 1992 e Espanha, 2007). É Pesquisador Sênior do CNPq e Líder do Grupo de Pesquisa 'Saber e Prática Social do Educador'. Pesquisa, sobretudo, sobre o Saber Docente - temas: pedagogia, formação docente, trabalho docente, epistemologia da prática docente, racionalidade pedagógica, aprendizagem, educação no campo e política educacional. E-mail: jacques@ufc.br

References

Almeida, M. I, & Pimenta, S. G. A. (2011). Construção da pedagogia universitária no âmbito da Universidade de São Paulo. In S. G. Pimenta, & M. I. Almeida. Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores (pp. 19-43). Cortez.

Alves, M. A., & Ghiggi, G. (2012). Educação como encontro inter-humano: da ética do diálogo à resposta ética pela alteridade. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, 17, 59-77. https://doi.org/10.26512/resafe.v0i17.4450

Alves, R. (1980). Conversas com quem gosta de ensinar. Cortez.

Bardin, L. (2009). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Barros, C. M. P. (2017). O lugar do educando (Outro) na formação e atuação do educador-bacharel-áltero(Eu). [dissertação de doutorado, Universidade Estadual do Ceará]. Repositório Institucional da UECE. http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=95219

Barros, C. M. P., Dias, A. M. I., & Freire, J. C. (2019). A atuação do educador-bacharel na perspectiva da ética da alteridade radical. Educação Unisinos, 23(4), 757-773. https://doi.org/10.4013/edu.2019.234.10

Cavalcanti, B. C. (2013). A entrevista compreensiva ou o elogio da pequena teoria. In J. Kaufmann. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo (pp. 7-19). Vozes.

D’Ávila, C.M., & Leal, L.B. (2015). Docência universitária e formação de professores – saberes pedagógicos e constituição da profissionalidade docente. Linhas Críticas, 21(45), 467-485. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4585

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Gauthier, C., Martineau, S., & Desbiens, J. (2013). Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Unijuí.

Kaufmann, J. (2013). A entrevista compreensiva: uma proposta para pesquisa de campo. Vozes.

Lévinas, E. (1980). Totalidade e infinito. Edicões 70.

Lévinas, E. (1982). Ética e Infinito. Edicões 70.

Lévinas, E. (1988). Ética e Infinito: diálogos com Philippe Nemo. Edicões 70.

Lévinas, E. (2010). Entre nós: ensaios sobre a alteridade. (Trad. Pergentino Pivatto et al. 5ª ed.). Vozes.

Martins, R. J., & Lepargneur, H. (2014). Introdução a Lévinas: pensar a ética no século XXI. Paulus.

Nóvoa, A. (2003). Profissão Professor. Porto Editora.

Oliveira, M. M. (2010). Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes.

Pimenta, S.G. (2012). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In S. Pimenta (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente (pp. 15-38). Cortez.

Pimenta, S.G., & Anastasiou, L. G. C. (2014). Docência no ensino superior. Cortez.

Saviani, D. (1996). Os saberes implicados na formação do educador. In M. A. Bicudo, & C. A. Silva Júnior (Orgs.). Formação do educador: dever do Estado, tarefa da Universidade (pp. 145-155). Unesp.

Souza, J. T. B. (1999). Emmanuel Lévinas: o homem e a obra. Revista SymposiuM, 3(2), 45-53. https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/2892/2892.PDF

Tardif, M. (2013). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.

Published

2020-09-25

How to Cite

Pinheiro Barros, C. de M., Iorio Dias, A. M., & Therrien, J. (2020). Teaching knowledge for the Other in the role of the educator-bachelor in higher education. Linhas Críticas, 26, e30573. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30573

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.