Possible units for a developer and dialectical obutchénie
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19815Keywords:
Developmental Teaching, Obutchénie-development, Obutchénie by Units, Brazilian Public Education, Dialectical EducationAbstract
The article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization.
Downloads
References
Coelho, G. M. de S. (2016). A felicidade em ser docente: vozes que ressoam no campus Amíl Ferreira Sobral [projeto de pesquisa de mestrado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia.
Dias de Sousa, W. D. (2016). Processos de imitação-criação como constituidores da práxis pedagógica. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG.
Dias de Sousa, W. D. & Longarezi, A. M. (2017). Imitation-creation processes in teachers’ education. Ðаучный результат. Педагогика и пÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ (Resultados Científicos: Pedagogia e Psicologia da Educação), 3(3), 10-15. Recuperado em 27 de agosto, 2018 de https://cyberleninka.ru/article/n/imitation-creation-processes-in-teachers-education
Dias de Sousa, W. D & Longarezi, A. M. (2018). Imitação-criação no processo de formação para o desenvolvimento profissional docente. Praxis Educativa, 13(1), 443-462. Recuperado em 31 de janeiro, 2018 de http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10308/6255
Engels, F. (2015). Anti-Dühring, São Paulo: Boitempo Editorial.
Fernandes, V. L. P. (2007). Uma leitura sócio-histórica da imitação no processo de ensino e aprendizagem. Anais da 30ª Reunião Anual da ANPed, Caxambu-MG.
Ferola, B. de C. (2016). Contribuições para a didática desenvolvimental no ensino médio: ações didáticas para a formação de conceitos científicos em biologia. Monografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG.
Ferola, B. de C. (2017). Sistema zankoviano de ensino e suas implicações para uma didática na perspectiva histórico-cultural no contexto educacional brasileiro [projeto de pesquisa de mestrado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia.
Ferreira, I. M. (2017). Aprendizagem e desenvolvimento infantil na perspectiva da didática desenvolvimental [projeto de pesquisa de doutorado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia.
Franco, P. J. LP. L. J. O desenvolvimento de motivos formadores de sentido no contexto das atividades de ensino e estudo na escola pública brasileira. (2015). Tese de doutorado. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG.
Franco, P. J. L. & Longarezi, A. M. (2011). Elementos constituintes e constituidores da formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Revista Educação e Filosofia, 25(50), 557-582.
Franco, P. J. L., Longarezi, A. M., Marco, F. F. de. (2017). Motives in brazilian school education according to the cultural historical perspective and the developmental education approach Ðаучный результат. Педагогика и пÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ (Resultados Científicos: Pedagogia e Psicologia da Educação), 3(3), 550-559. Recuperado em 27 de agosto, 2018 de https://cyberleninka.ru/article/n/motives-in-brazilian-school-education-according-to-the-cultural-historical-perspective-and-the-developmental-education-approach
Franco, P.J. L., Longarezi, A. M., Marco, F. Fiorezi de. (2018). Fundamentos teórico-metodológicos de ações didático-formativas no contexto da docência em matemática. In: Cyrino, M. C. de C.T. Temáticas emergentes de pesquisas sobre a formação de professores que ensinam matemática: desafios e perspectivas. (E-book). Brasília: SBEM, 2018. p. 177-193. (Coleção SBEM ; 10) 3,1.
Gali, M. L. C. (2018). O experimento didático na literatura em língua portuguesa e espanhola [projeto de iniciação científica]. CNPq/UFU.
Germanos, E. (2016). Contradições como força de mudança: o processo de formação continuada de professores do ensino médio enquanto potencializador da práxis transformadora à luz da teoria histórico-cultural. (2016). Tese de doutorado. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG.
Germanos, E., Souza, L. M. A., Ferola, B. C., Costa, V. P. C. (2014). Formação para docência e as contribuições da teoria histórico-cultural no contexto brasileiro. In: Atas do Congresso Formação e trabalho docente na sociedade da aprendizagem-International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT), Braga, Portugal.
Germanos, E., Souza, L. M., Costa, V. P., Ferola, B. C., Souza, C. F. (2015). Aprendizagem e desenvolvimento docente em movimento: experiências de uma formação continuada no contexto da teoria históricocultural. Anais do XII Congresso Nacional de Educação-EDUCERE, Curitiba, Paraná.
Jesus, S. F. (2018). Ensino desenvolvimental: uma intervenção didático-formativa junto a supervisores de ensino [projeto de pesquisa de doutorado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia.
Kopnin, P. V. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Libâneo, J. C. (2008). Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: Veiga, I. P.A. & D´Ávila, C. (Orgs.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus Editora.
Libâneo, J. C. (2014). Didática e docência: formação e trabalho de professores da educação básica. In: Cruz, G. B. et. alii (orgs.). Ensino de didática: entre recorrentes e urgentes questões. Rio de Janeiro: FAPERJ/Quartet.
Longarezi, A. M. (2006). Práxis e formação de professores: aspectos relevantes para se pensar uma epistemologia da formação docente. Educação e Linguagem (Vol 1, N. 1, pp.157-175). São Paulo, São Bernardo do Campo: UMESP.
Longarezi, A. M. (2012). Didática desenvolvimental no contexto da escola pública brasileira: modos e condições para um ensino que promova o desenvolvimento [projeto de pesquisa]. Brasília, DF: CAPES, Programa Observatório da Educação, Edital 049/2012.
Longarezi, A. M. (2014). Didática desenvolvimental: intervenções pedagógico-formativas desenvolvedoras de estudantes do ensino fundamental, médio e superior [projeto de pesquisa]. Brasília, CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
Longarezi, A. M. (2017a). Intervenção didático-formativa: uma proposta metodológica para pesquisas-formação numa perspectiva desenvolvimental [projeto de pesquisa]. Brasília, CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, São Paulo: USP. Pós-doutorado.
Longarezi, A. M. (2017b). Para uma didática desenvolvimental e dialética da formação-desenvolvimento do professor e do estudante no contexto da educação pública brasileira. Obuchenie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. 1(1), 187-230. Recuperado em 06 de julho, 2018 de file:///C:/Users/Andrea/Downloads/39912-169768-1-PB%20(18).pdf
Longarezi, A. M., Araujo, E. S., Ferreira, S. (2007). A psicologia histórico-cultural na formação do profissional docente. Série Estudos, 23, 65-78. Recuperado em 27 de agosto, 2018 de http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/262
Longarezi, A. M & Franco, P. J. L.. (2015). Ð.Ð. Леонтьев: жизнь и деÑтельноÑÑ‚ÑŒ пÑихолога. Dubna Psychological Journal, n.1.
Longarezi I, A. M & Franco, P. J. L. (2016). A formação-desenvolvimento do pensamento teórico na perspectiva histórico-cultural da atividade. Revista Educativa, 19(2), 449-473. Recuperado em 27 de agosto, 2018 de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/5406-16317-1-PB.pdf
Longarezi, A. M. & Franco, P. J.L. (2017). Atividade pedagógica na unidade significado social-sentido pessoal. In: Longarezi, A. M. & Puentes, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU.
Longarezi, A. M. & Puentes, R. V. (2017). Fundamentos psicológico-didáticos para um ensino na perspectiva histórico-cultural: a unidade dialética obutchénie-desenvolvimento. In: Longarezi, A. M. & Puentes, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: Edufu.
Marra, J. B. J. (2017). Formação de formadores de professores para e por um Ensino Desenvolvimental de línguas: uma intervenção didático-formativa na educação superior em Moçambique [relatório de qualificação de doutorado]. 147f. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, MG.
Moura, M. O. de. (1996). A Atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, 12, 29-43. Rio Claro: UNESP.
Moura, M. O. de. (2001). Atividade de ensino como ação formadora. In: Castro, A.D.; Carvalho, A.M.P. de (org). Ensinar a ensinar ”“ didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Moura, M. O. de (Org.) (2017). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola.
Moura, M. O. de., Araujo, E. S., Souza, F. D. de, Panossian, M. L., Moretti, V. D. (2010). Atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: Moura, M. O. de. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber Livro.
Núñez, I. B. (2009). Vygostsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro.
Puentes, R. V. & Longarezi, A. M. (2013). Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, 29(1), 247-271. Recuperado em 05 de fevereiro, 2013 em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v29n1/aop_224.pdf
Puentes, R. V. & Longarezi, A. M. (2017). A didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da psicologia histórico-cultural da atividade. In: Longarezi, A. M.; Puentes, R. V. Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU.
Rubinstein, S.L. (1973). Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa.
Vigotski, L. S. (1991). Obras escogidas, tomo I. Madri: Visor e MEC.
Vigotski, L. S. El problema de la edad. (2006) In: Vygotski, L. S. Problemas de la psicología infantil. Obras Escogidas. (L. Kuper, Trad.). 2 ed. Madrid: Visor.
Vigotski, L. S. (2007). Pensamiento y habla. (A. A. González, Trad.). Buenos Aires: Colihue.
Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na Infância. (Z. Preste, Trad.). São Paulo: Ática.
Vigotski, L. S. (2010). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: Vigotski, L. S., Luria, A. R., Leontiev, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10ª edição. São Paulo: Ícone.
Souza, L. M. de A. (2016). A sociologia no ensino médio: princípios e ações didáticas orientadoras de um ensino que possibilite o desenvolvimento de adolescentes em uma perspectiva histórico-cultural. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG.
Souza, L. M. de A. (2017). Princípios didáticos para um ensino desenvolvimental da atividade [projeto de pesquisa de doutorado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia..
Souza, L. M. A.; Longarezi, A. M.. (2017). Principles and didactic activities of developmental education in the transitional stage. Гуманитарно-педагогичеÑкие иÑÑледованиÑ. In: Humanitarian and pedagogical Research, 1(2), 16-21. Recuperado em 27 de agosto, 2018 de https://cyberleninka.ru/article/n/didactic-principles-and-methods-of-developmental-training-at-a-transitional-age
ДÐВЫДОВ, Ð’.Ð’. (Davidov, V.V.) (1996).Ð¢ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ð²Ð°ÑŽÑ‰ÐµÐ³Ð¾ обучениÑ. (Teoria do Ensino Desenvolvimental. Moscó: ИÐТОР, 544Ñ.
ВЫГОТСКИЙ, Л.С. (Vigotski, L.S.) (1999). ИÑÑледование Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð½Ð°ÑƒÑ‡Ð½Ñ‹Ñ… понÑтий в детÑком возраÑÑ‚. Опыт поÑÑ‚Ñ€Ð¾ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñ€Ð°Ð±Ð¾Ñ‡ÐµÐ¹ гипотезы (Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infancia. Experiência na construção de uma hipótese de trabalho). ВЫГОТСКИЙ, Л.С. (Vigotski, L.S.) Мышление и речь (Pensamento e Fala) Изд. 5, иÑпр. ”” ИздательÑтво "Лабиринт", Ðœ., pp.172-274.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).